3531
Sök

Volvo 855 T5-R "IMPORT"

19 Inlägg
13 januari 2008
Trådstartare
#1
Någon som vet något om Volvo 855 T5-R "IMPORT" ?
Är det bara skit att ha 2.0 motorn? Några spec fel på dom?

Haeh =)

80 Inlägg
14 januari 2008
#2
2 liters maskinen kommer från Italien. De kör 2 liter pga hysteriska kostnader för ägaren om man har mer än 2.0L i sin maskin.

Det är INGA fel på den maskinen. Den pallar gott att tuktas precis som 2,3 liters varianten vi har i Sverige. 2 litarn har mindre turbo etc och måste därför pillas en del med för att få mer effekt förstås, men innanmätet är precis lika välbyggt och bra att börja bygga på. Inga problem med att ta ut 250-270hk ur dom med lite lätt trim.

Häng inte upp dig så mycket på import och miltal, i slutändan köper man bilen efter dess skick i varje fall. Man märker relativt enkelt om bilen verkar välservad eller ej.

Lycka till! Det är roliga bilar smile


19 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#3
Okej, så om man byter turbo, chippar, sportsystem så har man en bit över 300hk smile Tack för ditt svar!

Haeh =)

med lem
1 925 Inlägg
14 januari 2008
#4
är det inte bara veven som skiljer 2.0 och 2.3 ? har för mig det iaf tongue isåfall är det bara att köpa en 2.3liters vevaxel o sätta på ,,vipps smile 2.3liter

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

red daddy
14 januari 2008
#5
Bara den lilla skillnaden att JAG tycker att "italien" 2.0T känndes fruktansvärt orkeslös och klen. som en chippad glt nästan värre. satsa på 2.3 T5 istället tycker jag bättre vrid cool

19 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#6
Jo det är ju sämre vrid, mindre cylindervolym. Bara tänkte att om man ska börja trimma lite så kanske det lönar sig att ändå köpa en 2.0t.. Men mycket mera pill på 2.0 för att komma upp i samma hk och vrid som t5r med chip osv..

Haeh =)

80 Inlägg
14 januari 2008
#7
red daddy skrev:
Bara den lilla skillnaden att JAG tycker att "italien" 2.0T känndes fruktansvärt orkeslös och klen. som en chippad glt nästan värre. satsa på 2.3 T5 istället tycker jag bättre vrid cool

Jag delar inte alls den åsikten. 2 litarn tycker jag är avsevärt snabbare i alla lägen än en glt, men men... kanske har haft tur med de exemplar som jag har åkt i?

Var dessutom under uppfattningen att följande siffror var på respektive modell?
2.0t har 210hk 300Nm
2.3t har 225hk 300Nm

Vad jag vet så är det kolvarna + veven som skiljer dem åt. Sen att du har ett mindre agg på 2 litarn (13G).


2 Inlägg
14 januari 2008
#8
Okej okej, min lärare som har jobbat med volvo hela sitt liv tycker att jag ska satsa på den större maskinen ist så man har riktiga grejer på en gång. Men nästan alla 855 T5-R är automat och det vill jag inte ha tongue


Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
14 januari 2008
#9
MIn är tyskimport, alltså 2.3L motorn. JAg ville  inte heller ha automat i början men nu är jag nöjd med det, rätt skönt ibland big_smile

Vilket jävla drag :)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 januari 2008
#10
P-G skrev:
MIn är tyskimport, alltså 2.3L motorn. JAg ville  inte heller ha automat i början men nu är jag nöjd med det, rätt skönt ibland big_smile

Samma här.
Import från Saudi Arabien med 2,3-litersmotorn och automat smile

Ska man trimma tycker jag man gör bäst i att ta det bästa möjliga och utgå ifrån.
Fast har du fått ett bra pris på en Italien-import så kör på det. Inga dåliga motorer, bara inte riktigt lika bra som 2,3'an tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

80 Inlägg
14 januari 2008
#11
Klart 2,3an är ballare... inge snack om den saken, och konstigt vorde det väl annars? Men som många andra säger också är det inte direkt svårt att få lite åka i lillebror heller.

Hur är automaten i dessa bilar? Tål den nå effekt?


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
14 januari 2008
#12
FARFAR skrev:
Hur är automaten i dessa bilar? Tål den nå effekt?

Ca. 350hk klarar lådan med lite förbättrad oljekyl.
Över 400hk tror jag inte att jag sett någon köra med automatlådan.

Så det är någonstans där emellan som gränsen går.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Queen Of Hearts
1 300 Inlägg
14 januari 2008
#13
P-G skrev:
MIn är tyskimport, alltså 2.3L motorn. JAg ville  inte heller ha automat i början men nu är jag nöjd med det, rätt skönt ibland big_smile

Min är 2,3 svensksåld.

Automat, jag ville inte heller ha automat från början men provkörde en och det fick bli automat ändå smile. Gött.

I do it my way


Sök