2312
Sök

Audi frågor

BE*CE
419 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#1
hej jag undrar vad det är för skillnad på typ audi 100 cc/ce/cd osv vet att quattro är 4x4 och turbo är turbo men vad betyder cc/ce/cd osv??


har även en fråga ang audi 80 undrar va S:et står för i audi 80 1.8s?? antar att det inte  är sport, snigel  iaf slö kanske??


MCH Niclas

Volvo R racing

Nattarbetare
173 Inlägg
14 januari 2008
#2
truckracing_ skrev:
hej jag undrar vad det är för skillnad på typ audi 100 cc/ce/cd osv vet att quattro är 4x4 och turbo är turbo men vad betyder cc/ce/cd osv??


har även en fråga ang audi 80 undrar va S:et står för i audi 80 1.8s?? antar att det inte  är sport, snigel  iaf slö kanske??


MCH Niclas

S står för select det är utrustningen som finns i bilen jag hade en audi 80 1.8s -90 för ett bra tag sedan då fråga jag och det var för utrustningen.

Att styla en volvo är som att sminka en gris

BE*CE
419 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#3
okej tack då vet jag men någon som kan svara på audi 100 frågorna??

Volvo R racing

410 Inlägg
14 januari 2008
#4
truckracing_ skrev:
okej tack då vet jag men någon som kan svara på audi 100 frågorna??

läste om det för nått halvår sen, men om jag minns rätt så har det bara att göra med utrustningspaketet att göra vad som ingick som standard, där CC var den simplaste men jag kommer inte ihåg vilken som var den mest kompletta.


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
14 januari 2008
#5
laika skrev:
truckracing_ skrev:
okej tack då vet jag men någon som kan svara på audi 100 frågorna??

läste om det för nått halvår sen, men om jag minns rätt så har det bara att göra med utrustningspaketet att göra vad som ingick som standard, där CC var den simplaste men jag kommer inte ihåg vilken som var den mest kompletta.

Om vi tar det lite logiskt i alfabetisk ordning borde det ju vara CC-Simplast CD-Mellanting & CE-Bäst utrustad smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

BE*CE
419 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#6
okej men såg en med ce och cd har den båda paketana då?? kan tilllägga att det va quattro diesel och automat

Volvo R racing

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
14 januari 2008
#7
truckracing_ skrev:
okej men såg en med ce och cd har den båda paketana då?? kan tilllägga att det va quattro diesel och automat

Antagligen har den all utrustning från båda paketen då smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

BE*CE
419 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
#8
okej men någon som vet vad det är för skillnad på dom olika paketena eller en sida där jag kan läsa om dom??

Volvo R racing

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 januari 2008
#9
Audi 100 CC hette alla 2.3 or på 80talet. ~136hk (138hk utan kat) Sedan kunde man köpa olika paket, tex företagspaketet som innehöll centrallås, plysch, genomlastningslucka, tonade rutor och säkert nåt mer.

Audi 100CS var quattro, alltid 2,3 eller 2.2 turbo. ~136/165hk

Audi 100 CD var bättre utrustad, men kom lite senare och har den nyare instrumentpanelen. Man känner igen dem på att dörrhandtagen har samma färg som bilen och bakljusen är helröda. Fanns med båda 5 cylindriga motorerna på 2.0 och 2.3 liter. Tror att de sedan bytte till den 4 cylindriga 2.0 liters. Båda 2liters motorerna är på ~115hk, 2.3 på ~136hk.

CE känner jag inte till. Är du säker på att det är en Audi 100 1984 eller senare? Fanns en som hette 5E tidigare men det var den kantiga modellen.

Om jag skulle köpa en gammal Audi skulle jag kolla på antingen en 100CD med all utrustning, eller en Audi 200 TQ. Från -87 tappade 200an 15-20 hästar pga katten. 182/165hk.

Wow, nu är jag nästan imponerad av mig själv.cool

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

657 Inlägg
14 januari 2008
#10
C     Complete     Basic equipment level, basic output engine.

CL     Complete Luxe     Medium equipment level, medium output engine.

CC     Complete Comfort     Medium equipment level, medium or high output engine.

CS     Complete Sport     Medium equipment level, high output engine, quattro 4-wheel-drive.

CD     Corps Diplomatique     Top equipment level, high output engine.


Forummoderator
9 299 Inlägg
14 januari 2008
#11
dagg skrev:
C     Complete     Basic equipment level, basic output engine.

CL     Complete Luxe     Medium equipment level, medium output engine.

CC     Complete Comfort     Medium equipment level, medium or high output engine.

CS     Complete Sport     Medium equipment level, high output engine, quattro 4-wheel-drive.

CD     Corps Diplomatique     Top equipment level, high output engine.

Fast jag är fortfarande imponerad av mig själv. Okej då. Jag är lite imponerad av dig också.big_smile

Corps Diplomatique? Får man bara ha en sån om man är begravningsentreprenör?roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

657 Inlägg
14 januari 2008
#12
corps å corpse är inte samma sak big_smile
Senast redigerat av dagg (14 januari 2008)


BE*CE
419 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#13
okej tackar för alla svar blir kanske en 200 till sommaren eller en 100 quattro

Volvo R racing

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
15 januari 2008
#14
truckracing_ skrev:
hej jag undrar vad det är för skillnad på typ audi 100 cc/ce/cd osv vet att quattro är 4x4 och turbo är turbo men vad betyder cc/ce/cd osv??

MVH Niclas

CC är en äldre förkortning som betydde Complete Comfort, dvs det mesta av det bästa.

CD tog så småningom överhanden, och innebar bl.a lackade yttre dörrhandtag, clima, farthållare osv.

Audi 100 CE är nog en väldigt gammal betäckning som inte använts särskillt ofta sen gamla Typ43 (slutade tillverkas -82)

När C4-karossen gjorde sitt intåg (slutet av -91) så försvann alla sådana betäckningar.

Det du ska leta efter om du är ute efter en Audi 100 typ 44 (-83 - 91a) är en bil från -88b eller senare (ny instrumentering, nya dörrhandtag som ligger slätt mot dörren istället för att sticka ut, dessutom mkt mer hållbara), gärna en 2.3 då den motorn e otroligt trevlig o ha o göra med. CD-paketet är av förståeliga skäl det man letar efter, då du får all lyx som behövs för att må bra på vägen. quattro är riktigt trevligt utan att öka på förbrukningen särskillt mycket, o min Audi 200 turbo quattro avant drar ca 0.95 blandat så man behöver inte bli ruinerad heller.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

BE*CE
419 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#15
okej va bra:D hoppas på en 200 då

Volvo R racing

Skogenracing.com
154 Inlägg
15 januari 2008
#16
caromania skrev:
Från -87 tappade 200an 15-20 hästar pga katten. 182/165hk.

Wow, nu är jag nästan imponerad av mig själv.cool

Nu glömde du allt herren på täppan, 200 20V. wink


Forummoderator
9 299 Inlägg
15 januari 2008
#17
JBlom skrev:
caromania skrev:
Från -87 tappade 200an 15-20 hästar pga katten. 182/165hk.

Wow, nu är jag nästan imponerad av mig själv.cool

Nu glömde du allt herren på täppan, 200 20V. wink

Nej, men jag nämnde inte den. Det är ju en annan motor/kaross. Typ en helt annan bil, snarare en föregångare till S4. Tycker jag.tongue

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
15 januari 2008
#18
truckracing_ skrev:
okej va bra:D hoppas på en 200 då

Jag glömde ju att 200an fick en 20V motor på 220hk från och med -89 års modell, den är VÄLDIGT trevlig att ha o göra med!

Vill du ha massiva mängder lyx till vrakpris kan du kolla efter en Audi V8, fanns mellan -89 - -94, som 3.6L eller (från -92) 4.2L (samma motor som i Audi S4)

Min 3.6 automat hade en snittförbrukning på under litern utan att man för den skull körde onödigt sparsamt, dock upplevde jag 250hk som lite för klent för vikten dom skulle släpa på, 4.2ans 280hk/400nm är mer lagomt, samt inte så mkt törstigare.

en 4.2L med 6-växlad manuell låda är dessutom rätt potent med sina 6.8sec till 100km/h (enligt fabrik)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

128 Inlägg
15 januari 2008
#19
Cuefa skrev:
Det du ska leta efter om du är ute efter en Audi 100 typ 44 (-83 - 91a) är en bil från -88b eller senare (ny instrumentering, nya dörrhandtag som ligger slätt mot dörren istället för att sticka ut, dessutom mkt mer hållbara), gärna en 2.3 då den motorn e otroligt trevlig o ha o göra med. CD-paketet är av förståeliga skäl det man letar efter, då du får all lyx som behövs för att må bra på vägen. quattro är riktigt trevligt utan att öka på förbrukningen särskillt mycket, o min Audi 200 turbo quattro avant drar ca 0.95 blandat så man behöver inte bli ruinerad heller.

Kan ju inte riktigt hålla med att de som är från 88b-91a är mer hållbara.
Jag tänker då framför allt rost mässigt.
Känns som att det lättare rostar igenom på dem.

Har haft/har 7-8 st typ 44 alla har varit av årsmodell  87 eller äldre.
Ingen av dem har det varit några större bekymmer med rost på, men kompisars som varit 88b eller nyare har det varit betydligt mer rost/genom rostat på.


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
15 januari 2008
#20
coyquattro skrev:
Cuefa skrev:
Det du ska leta efter om du är ute efter en Audi 100 typ 44 (-83 - 91a) är en bil från -88b eller senare (ny instrumentering, nya dörrhandtag som ligger slätt mot dörren istället för att sticka ut, dessutom mkt mer hållbara), gärna en 2.3 då den motorn e otroligt trevlig o ha o göra med. CD-paketet är av förståeliga skäl det man letar efter, då du får all lyx som behövs för att må bra på vägen. quattro är riktigt trevligt utan att öka på förbrukningen särskillt mycket, o min Audi 200 turbo quattro avant drar ca 0.95 blandat så man behöver inte bli ruinerad heller.

Kan ju inte riktigt hålla med att de som är från 88b-91a är mer hållbara.
Jag tänker då framför allt rost mässigt.
Känns som att det lättare rostar igenom på dem.

Har haft/har 7-8 st typ 44 alla har varit av årsmodell  87 eller äldre.
Ingen av dem har det varit några större bekymmer med rost på, men kompisars som varit 88b eller nyare har det varit betydligt mer rost/genom rostat på.

Haft en A100 -88a, den var rätt rostig faktiskt. Mina senare modeller har det inte varit några problem med dock, så det är väl mer skicket på den aktuella bilen som spelar in kanske?
Vad gäller hållbarheten så menade jag främst handtagen, då jag aldrig sålt nå't handtag av nyare modellen (annat än vid stöldskada) men däremot en hel drös med den äldre utanpåliggande modellen.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök