2494
Sök

Tips på bra rostskyddsmassa!

12 086 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#1
Jag söker en kvalitativ rostskyddsmassa som i princip stelnar när den torkat. Ungefär som tröskelmassa. Kriterierna är att den är relativt tunn och inte klibbar när den är torr.

Har kollat på Corrostabils och Hagmans produkter men jag måste erkänna att jag förstår dåligt bland alla sorter, så beprövade tips tages emot!
Senast redigerat av JapMax (16 januari 2008)

1 703 Inlägg
16 januari 2008
#2
Jag har testst Hagmans Carosol tjockflytande rostskydd, och den stelnar och blir relativt hård. Men du ville ju ha tunnflytande såg jag nu smile


12 086 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#3
Ok.. ingen mer som rostskyddat bilar? tongue
Hittills har jag bara använt biltemas rostskyddsmassa när jag typ lagat trösklar på Fordar och de stelnar ju inte alls.

1 703 Inlägg
16 januari 2008
#4
Vad ska du ha den till?

Kom på att jag har testat ett par till.
Ett hålrumsskydd, minns ej tillverkare, men denna är ju tunnflytande och blir aldrig hård.

Plastic padding tunnflytande rostskydd på sprayburk. Väldigt tunnflytande, tog några timmar innan det 'stelnade', blev en mjuk gummiaktig massa.

Det Hagmans jag nämnde tidigare sprutar man ju också på och är flytande till en början, men stelnar inom några minuter, blir som hård underredsmassa. Skulle dock inte måla på det.

Dock finns ju hagmans body, rostskydd som går att måla över, huruvida det är tunnflytande ska jag låta vara osagt.


Rallykalle och kabeltattare
422 Inlägg
16 januari 2008
#5
Bodyplast är rätt bra, kan dock vara lite lömskt då rosten kan härja fritt under.

Lägg på ett lager med etsande grundprimer, sen på med bodyplast, följt av täckfärg.


Tomten
1 065 Inlägg
20 januari 2008
#6
jag har kört med biltemas och något som okq8 säljer,
biltemas tar någon vecka för att bli torr och den är jobbig att he på är mycket tjock.
den som okq8 säljer sprejade man på och det heter något med underredsmassa. Företaget gör även reklam i bilsport i bland.


Meister
6 763 Inlägg
20 januari 2008
#7
JapMax skrev:
Ok.. ingen mer som rostskyddat bilar? tongue
Hittills har jag bara använt biltemas rostskyddsmassa när jag typ lagat trösklar på Fordar och de stelnar ju inte alls.
Är de body du menar eller? För jag har kört body på golvet i Camaron men jag körde ett tunt lager och då torkade de.


796 Inlägg
20 januari 2008
#8
jag har funderat på om man kan ta takpappsklister? det klibbar ju skapligt det borde bli ett bra skydd tycker jag.??!

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

leo_m83
20 januari 2008
#9
Gör ren rostade ytan och sen på med linolja. Sedan låter du linoljan att toka , därefter på med biltemas rostskyddmassa. Fungera utmärkt för mig. Linoljan tränger sig inn i stålet och stoppar all rostandet. Sedan har du skydsmassan som skyddar mot vatten och salt m.m.

blacken
20 januari 2008
#10
Corrostabil HRV, Dinitrol 506 är bra tunnflytande rostskyddsmedel.

12 086 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#11
blacken skrev:
Corrostabil HRV, Dinitrol 506 är bra tunnflytande rostskyddsmedel.
Stelnar det?

Jag ska ha det under bilar, men eftersom bilen kommer rulla lite på helgerna och till bilevent behöver jag ingen fet body, vill bara ha ett tunt skydd som håller lite bättre mot stenskott men som ser lite fräsht ut.

BMW Power
2 362 Inlägg
27 januari 2008
#12
Har använt biltemas när jag totalrenoverade min vita. Stelnade bra tycker jag. Just nu rullar den som vinterbil, och kollade i ena hjulhuset för någon vecka sen, och såg fortfarande bra ut, även fast det var lite dammigt och så tongue.

För mig stelnade iallafall den underredsmassan ganska snabbt för mig vad jag kommer ihåg.

Mvh

BMW, bogsering med wire :/

12 086 Inlägg
27 januari 2008
Trådstartare
#13
FugitivE skrev:
Har använt biltemas när jag totalrenoverade min vita. Stelnade bra tycker jag. Just nu rullar den som vinterbil, och kollade i ena hjulhuset för någon vecka sen, och såg fortfarande bra ut, även fast det var lite dammigt och så tongue.

För mig stelnade iallafall den underredsmassan ganska snabbt för mig vad jag kommer ihåg.

Mvh
Jag hade någon av biltemas som man kan spruta på i hjulhusen fram, det har inte stelnat efter 1 år. =/

Meister
6 763 Inlägg
27 januari 2008
#14
JapMax skrev:
FugitivE skrev:
Har använt biltemas när jag totalrenoverade min vita. Stelnade bra tycker jag. Just nu rullar den som vinterbil, och kollade i ena hjulhuset för någon vecka sen, och såg fortfarande bra ut, även fast det var lite dammigt och så tongue.

För mig stelnade iallafall den underredsmassan ganska snabbt för mig vad jag kommer ihåg.

Mvh
Jag hade någon av biltemas som man kan spruta på i hjulhusen fram, det har inte stelnat efter 1 år. =/
Jag tror att de är body du menar. Jag körde de på golvet i Camaron och de stelnade. Men jag tror att du sprutade på för tjockt sad


BMW Power
2 362 Inlägg
27 januari 2008
#15
JapMax skrev:
FugitivE skrev:
Har använt biltemas när jag totalrenoverade min vita. Stelnade bra tycker jag. Just nu rullar den som vinterbil, och kollade i ena hjulhuset för någon vecka sen, och såg fortfarande bra ut, även fast det var lite dammigt och så tongue.

För mig stelnade iallafall den underredsmassan ganska snabbt för mig vad jag kommer ihåg.

Mvh
Jag hade någon av biltemas som man kan spruta på i hjulhusen fram, det har inte stelnat efter 1 år. =/
Hm okej, inte den jag använde.. jag köpte en 5kgs burk full med tjock underredsmassa som jag tog en stor pensel och la på tjocka jäkla lager big_smile så det skyddar lite extra.. vill då fasen inte rostlaga igen så tongue

Mvh

BMW, bogsering med wire :/


Sök