3422
Sök

Turbo utan dumpventil????

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 januari 2008
#21
RasmusP skrev:
Varför är då många bilar som original utan dump och bypass? Tror inte att t.ex. japanerna skulle i misstag lämna bort en bypass på fabriken big_smile
För att man laddar inga jättetryck samt använder små aggregat som är snabba att få ny snurr på...


RasmusP skrev:
Dessutom låter en turbomatad bil utan dump och endast med öppet filter 100 gånger bättre med sitt smattrande ljud än med någon som helst pysfisbajsventil big_smile
Låter det bättre när det låter "fel"?  för all del så låter de små dumparna rätt fånigt, men i mina öron skär sig en stallande kompressor ännu mer.

Vill du helt slippa bajs i motorn så kör en 50mm dump så slipper du fjortisljuden samt kompressorstallen. Bilen går tyst och fint samt man sover bättre om natten wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
18 januari 2008
#22
Hade ingen dump på min saab 9000.. endå ladda den 1.4 bar.. och hade ca 280 små polllar...
Så vad ska man med en dump till?... pös gött ur wastgaten endå ;P

Sump Runk Rätt O Slätt!

Dr Snuggles
956 Inlägg
18 januari 2008
#23
twin_cam skrev:
bmw32 skrev:
Men när man tittar på bilprogram där dom kör med värsting skylines 200sx med mera så har dom det häftiga dumpljudet, ganska säker på att dom kör utan dump!, men iallafall dom borde ju veta om det är dåligt för turbon eller inte!, så alltså kan de ju inte va så farligt eller ?

MVH
Eller så gör dom allt för att få den där goa ketchupeffekten som man får utan dump.. tror inte pengar är nått problem för dom.
Ketchupeffekt för att man kör utan dump ? Hmm .
Senast redigerat av Racso (18 januari 2008)

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Räser Förer
386 Inlägg
18 januari 2008
#24
HyperSonica skrev:
Hade ingen dump på min saab 9000.. endå ladda den 1.4 bar.. och hade ca 280 små polllar...
Så vad ska man med en dump till?... pös gött ur wastgaten endå ;P
vad har wastegaten med dumpen att göra? En wastegate sitter på avgassidan och släpper bara ut avgaser från turbons avgashus när önskat laddtryck uppnått. Enda ljud du får ur en wastegate är vid fullt laddtryck då den släpper ut avgaserna

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo

211 Inlägg
18 januari 2008
#25
-Dude- skrev:
HyperSonica skrev:
Hade ingen dump på min saab 9000.. endå ladda den 1.4 bar.. och hade ca 280 små polllar...
Så vad ska man med en dump till?... pös gött ur wastgaten endå ;P
vad har wastegaten med dumpen att göra? En wastegate sitter på avgassidan och släpper bara ut avgaser från turbons avgashus när önskat laddtryck uppnått. Enda ljud du får ur en wastegate är vid fullt laddtryck då den släpper ut avgaserna
Lite OT:

Vet inte om vi  kanske menar samma sak, men det Wastegaten gör är att den regulerar mängen avgaser som kommer ut genom avgassidan och på så sätt kontrollerar laddtrycket..
Utan wastegate skulle kompressorhjulet på avgassidan bara snurra snabbare & snabbare wink

Så ju mer avgaser som kommer igenom desto snabbare snurrar avgassidan desto högre laddtryck får du..

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
18 januari 2008
#26
-Dude- skrev:
HyperSonica skrev:
Hade ingen dump på min saab 9000.. endå ladda den 1.4 bar.. och hade ca 280 små polllar...
Så vad ska man med en dump till?... pös gött ur wastgaten endå ;P
vad har wastegaten med dumpen att göra? En wastegate sitter på avgassidan och släpper bara ut avgaser från turbons avgashus när önskat laddtryck uppnått. Enda ljud du får ur en wastegate är vid fullt laddtryck då den släpper ut avgaserna
hade 3" från turbon.. ingen katt.. pluss massa läckir längs röret.. o en ljuddämppare.... då låter de ganska så mysigt när den släpper ut trycket smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
18 januari 2008
#27
Fel_xi skrev:
-Dude- skrev:
HyperSonica skrev:
Hade ingen dump på min saab 9000.. endå ladda den 1.4 bar.. och hade ca 280 små polllar...
Så vad ska man med en dump till?... pös gött ur wastgaten endå ;P
vad har wastegaten med dumpen att göra? En wastegate sitter på avgassidan och släpper bara ut avgaser från turbons avgashus när önskat laddtryck uppnått. Enda ljud du får ur en wastegate är vid fullt laddtryck då den släpper ut avgaserna
Lite OT:

Vet inte om vi  kanske menar samma sak, men det Wastegaten gör är att den regulerar mängen avgaser som kommer ut genom avgassidan och på så sätt kontrollerar laddtrycket..
Utan wastegate skulle kompressorhjulet på avgassidan bara snurra snabbare & snabbare wink

Så ju mer avgaser som kommer igenom desto snabbare snurrar avgassidan desto högre laddtryck får du..
ja.. precis smile
Men det bröta fint endå när den släppte trycket smile

Sump Runk Rätt O Slätt!

1 004 Inlägg
18 januari 2008
#28
spelar väll fan ingen roll hur det låter.... utan hur det går.... smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

79 Inlägg
18 januari 2008
#29
Tror många tänker bakvänt. Hur många är det inte som upptäckt att bilen tappar fart vid växlingar när dom montera sin fina dumpventil/avlastningsventil

Man åstakommer inte bra spool genom att tömma hela systemet på tryck som man gör genom en avlastningsventil.
Bäst spool är när man låter luften stanna kvar i systemet mellan växlarna. Det är felaktig slutsats att en turbo stannar eller saktar ner mycket om man inte har en avlastningsventil.

Alltså Bäst spool utan dump/avlastningsventil. Bäst hållbarhet med dump/avlastningsventil.

Laddar man rätt mycket kommer det bli finfina påfrestningar på turbon utan avlastningsventil. Rallybilar har sällan dessa saker då dom flesta åker med antilag

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

355 Inlägg
18 januari 2008
#30
Tappar man massa ladd så är dumpen fel inställd! Tycker han fick det bästa svaret i 1 posten!


Hopplare
104 Inlägg
18 januari 2008
#31
Hmm det kanske blir olika mycket slitage beroende på hur mycket turbon laddar...
Senast redigerat av -Jonten- (18 januari 2008)

Lika lyckat som Melle mels comeback

Jajjemen!
1 512 Inlägg
18 januari 2008
#32
Mikael_S skrev:
Man åstakommer inte bra spool genom att tömma hela systemet på tryck som man gör genom en avlastningsventil.
Med en återcirkulerande dump tömmer man inte hela systemet..

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

79 Inlägg
18 januari 2008
#33
Manne skrev:
Mikael_S skrev:
Man åstakommer inte bra spool genom att tömma hela systemet på tryck som man gör genom en avlastningsventil.
Med en återcirkulerande dump tömmer man inte hela systemet..
Jaså? Förklara gärna närmare. Funktionen på en återcirkulerande och en dumpventil är exakt lika.

Tappar man inte ladd så är dumpen för hårt ställd. Den öppnar inte som den ska mao.

Allt det här är mycket enkelt, bara att det cirkulerar massa felaktigheter runt detta "mysterium" med dumpventiler
Senast redigerat av Mikael_S (18 januari 2008)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

1 893 Inlägg
18 januari 2008
#34
Mikael_S skrev:
Jaså? Förklara gärna närmare. Funktionen på en avlastning och en dumpventil är exakt lika...
"Dumpventil" är ett smeknamn på "Avlastnings ventil". De har inte bara samma funktion. De är samma sak! Bara olika namn. wink


79 Inlägg
18 januari 2008
#35
Kristian_V skrev:
Mikael_S skrev:
Jaså? Förklara gärna närmare. Funktionen på en avlastning och en dumpventil är exakt lika...
"Dumpventil" är ett smeknamn på "Avlastnings ventil". De har inte bara samma funktion. De är samma sak! Bara olika namn. wink
I vuxenlivet vinner man ingen poäng på att påpeka det uppenbara cool
Senast redigerat av Mikael_S (18 januari 2008)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

1 893 Inlägg
18 januari 2008
#36
Mikael_S skrev:
Kristian_V skrev:
Mikael_S skrev:
Jaså? Förklara gärna närmare. Funktionen på en avlastning och en dumpventil är exakt lika...
"Dumpventil" är ett smeknamn på "Avlastnings ventil". De har inte bara samma funktion. De är samma sak! Bara olika namn. wink
I vuxenlivet vinner man ingen poäng på att påpeka det uppenbara cool
Tyvär inte uppenbart för alla här inne. cool


79 Inlägg
18 januari 2008
#37
Ändrade det inlägget så det står rätt då jag skrev lite för snabbt

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Better than God \o/
1 883 Inlägg
18 januari 2008
#38
Mikael_S skrev:
Kristian_V skrev:
Mikael_S skrev:
Jaså? Förklara gärna närmare. Funktionen på en avlastning och en dumpventil är exakt lika...
"Dumpventil" är ett smeknamn på "Avlastnings ventil". De har inte bara samma funktion. De är samma sak! Bara olika namn. wink
I vuxenlivet vinner man ingen poäng på att påpeka det uppenbara cool
Ajdå? Vad illa det ser ut när man vill verka fräck och har FEL!  roll

Avlastningsventil är återcirkulerande, dumpventil släpper ut luften i det fria.

Sedan finns det dem som kallar det "återcirkulerande dumpventil" med och det e ju nästan rätt.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

79 Inlägg
18 januari 2008
#39
Avlastningsventil är helt enkelt en ventil som avlastar systemet genom att dumpa ut tryck som kan ge skador på sikt på en turbo.

För det mesta kallas återcirkulerande för avlastningsventil och öppen för dumpventil. Men korrekta utrycket borde vara mer i stil med "Avlastningsventil" och "Återcirkulerande avlastningsventil"
Senast redigerat av Mikael_S (18 januari 2008)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

Better than God \o/
1 883 Inlägg
18 januari 2008
#40
Mikael_S skrev:
Avlastningsventil är helt enkelt en ventil som avlastar systemet genom att dumpa ut tryck som kan ge skador på sikt på en turbo.

För det mesta kallas återcirkulerande avlastningsventil och öppen för dumpventil. Men korrekta utrycket borde vara mer i stil med "Avlastningsventil" och "Återcirkulerande avlastningsventil"
Snarare "Avlastningsventil" och "Öppen avlastningsventil" då. Den öppna modellen är trots allt ett nytt mode och de flesta bilar skall ha en återcirkulerande.

Edit; Hur den funkar vet jag dock väldans väl. Och dess funktion är dessutom viktig för motorn / turbon...
Senast redigerat av MrTurbo (18 januari 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)


Sök