3096
Sök

Blinkande Oljelampa

15 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
Var ute på en trip med pärlan idag då oljelampan började blinka. Jag fyllde på olja och bilen började bete sig märkligt.
När jag startar så dör den en gång, för att sedan gå som vanligt. Dom säger ju att man inte ska köra med lysande lampa, men jag var ju tvungen att komma hem, så jag körde ändå.
Om det inte är slut på olja (det var lagom med olja redan innan jag hade fyllt på), vad kan det vara som är problemet då? Oljepumpen? Hur mycket kostar det att byta en sån?

Haha, är ny här och kan inte så mkt om bilar än, men behöver hjälp!
Så nån kanske har nått bra svar?

945 Inlägg
16 januari 2008
du har dåligt oljetryck! Är det som lampan visar, behöver inte nödvändigtvis vara slut på olja, igensatt filter, pick up silen kan va igensatt, oljepumpen kanske sjunger på sista versen, din oljetryckgivare kan ju iofs vara paj åxå.
Ett hett tips är att inte köra mer med bilen innan du har fixat till felet.

blinka blått om du vill rejsa!

15 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
Åh, fan. Så det kunde vara så mkt som är galet alltså.
Just my luck.

Men, jaha. Då får jag väl lämna in den då tongue
Tack för svaret i alla fall smile

945 Inlägg
16 januari 2008
börja med att kolla oljenivån ju, hur länge sen va d du böt olja och oljefilter?

blinka blått om du vill rejsa!

15 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
Jag kollade ju oljenivån direkt och den var ju mellan sträcken som är utmärkta. Sen fyllde jag ju på extra. Men det gjorde ingen skillnad. Oljefilter vet jag inte när det är bytt faktiskt. Köpte ju bilen i oktober, och jag har inte gjort det. Men det borde väl stå i serviceboken va?

15 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
haha, fast det var ju inte det du frågade.

Jag vet inte när det är gjort senast faktiskt. Jag tror inte det var så länge sen, men det kanske är dags igen? Hur ofta bör man göra det?

Norrlänning
1 453 Inlägg
16 januari 2008
varje 1000 mil.. men ja är på säkra sidan och byter efter 500 smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

15 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Jaha, då kanske jag borde göra det då. smile
Kan det vara det som är problemet?

3 235 Inlägg
17 januari 2008
Laddar batteriet?

Om generatorn slutar ladda så kan oljelampan börja lysa.
Om filtret är igensatt, så kan oljetrycket riva sönder pappret, då flödar ju oljan fritt igen, så det är nog inte det.
Men testa med att byta olja/filter först, om det inte hjälper byt givare.

Gick motorn sämre, eller på nåt sätt annorlunda när lampan började lysa?

15 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Betteriet laddar som det ska.

Men har varit iväg och beställt en ny givare nu, får den i morgon, så ska se om det blir nå bättre över huvudtaget eller om lampan fortfarande lyser efter det.
Var lite trixit att få loss den tyckte jag, men det är bara för att jag inte fattar hur man gör med bajonettfattningar tongue haha.

Ska blåsa rent filtret med lufttryck i morgon tänkte jag också. Byta olja tar jag nog också i morgon. Måste få igång henne snart smile

Njeaa.. Om motorn gick sämre tror jag inte. Jag körde ju som sagt lite i alla fall och det ända jag märkte var att den dog en gång när jag vred nyckeln. Sen startade den som vanligt.

Jag som fick min nya stereo och högtalarna idag. Så får jag inte åka runt och lyssna sad

123 Inlägg
17 januari 2008
blåsa rent filtert med tryckluft? Nej nej nej.. Köp ett nytt oljefilter kosar inte många kroner:)

Gör som Ford köp Volvo!

15 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Haha okejdå tongue Då får jag väl göra det istället då tongue wink hahaha

123 Inlägg
17 januari 2008
AnnaL skrev:
Haha okejdå tongue Då får jag väl göra det istället då tongue wink hahaha

det låter fint Anna.. När oljelampan började blinka hade du kört så den va riktigt varm då? Har den blinkat eller lyst nu på sistonde om du startat när motorn e kall?

Gör som Ford köp Volvo!

15 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Den var varm när den började blinka. Det var ju mitt under turen liksom.
Och jag vet inte om den lyser nu när den är kall... Jag törs liksom inte starta den nu. Vill ju inte att den ska skära sig.

123 Inlägg
17 januari 2008
AnnaL skrev:
Den var varm när den började blinka. Det var ju mitt under turen liksom.
Och jag vet inte om den lyser nu när den är kall... Jag törs liksom inte starta den nu. Vill ju inte att den ska skära sig.

Kan ju va att olja inte är bytt på länge och är "sliten" så när den blir varm blir ju oljan tunnare.. Och har man då legat på lite varv å släpper och den går ner på lägrer varv brukar det inte hinna pumpas runt som det ska. Men det märker man ju som sagt om det slutar blinka när motorn är kall.

Om olje lampan bara blinkade kan du starta den lite snabbt och se om den blinkar lyser till när den är kall. Lös den dock hela tiden är det kanske inte så bra å starta om nu pumpen e kass..

Gör som Ford köp Volvo!

Bil och MC guru
272 Inlägg
17 januari 2008
Hejsan,

Har du rätt nivå och allt verkar okej så...
Byt oljetrycks kontakten! Vanligt fel. Kostar mindre än 100kr och är enkel att byta.
Den skall lösa ut om oljetrycket går under 1,2-1,4 bar. Men dessa slits med åren.

Tänds lampan efter det så kolla oxå kabeln så den inte jordar emot blocket nånstans och ser det okej ut så blir det lite värre, du kan oxå koppla på en manometer där oljetryckskontakten sitter och mäta oljetrycket. Kall motor skall det vara 4,5-5 bar på tomgång.

Mvh

Karlzzon smile

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

15 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Karlzzon skrev:
Hejsan,

Har du rätt nivå och allt verkar okej så...
Byt oljetrycks kontakten! Vanligt fel. Kostar mindre än 100kr och är enkel att byta.
Den skall lösa ut om oljetrycket går under 1,2-1,4 bar. Men dessa slits med åren.

Tänds lampan efter det så kolla oxå kabeln så den inte jordar emot blocket nånstans och ser det okej ut så blir det lite värre, du kan oxå koppla på en manometer där oljetryckskontakten sitter och mäta oljetrycket. Kall motor skall det vara 4,5-5 bar på tomgång.

Mvh

Karlzzon smile

Ja, ska byta kontakten i morgon. Har fixat fram verktygen och det jag behöver nu. Så vi får se hur det går i morgon. Ska kolla om kontakten ligger emot någonting på samma gång. Jag tänkte att jag skulle testa givarn innan jag tänker det värsta.

Vart kan man få tag på en sån där manometer då? smile Lät som ett specialverktyg smile

10 Inlägg
17 januari 2008
Köp ingen billig olja,o inget oljefilter från Biltema, dom har testats o fungerar sämre än kända märken,om du vill ha bättre oljetryck  köp exv Mobil el Castrol Delsyntet.15-50,
15-40.10-40. FÖRSLAG::::::::::
Senast redigerat av simbal (17 januari 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 januari 2008
Sanslöst hur så många kan rekomendera ditten och datten utan att ens veta vilken bil och motor det handlar om??

Gammal Volvo kan mycket väl må toppen av biltemas oljor och filter medans exempelvis BMW M-bilar "kräver" mycket dyrare 10-60 oljan....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 235 Inlägg
17 januari 2008
simbal skrev:
Köp ingen billig olja,o inget oljefilter från Biltema, dom har testats o fungerar sämre än kända märken,om du vill ha bättre oljetryck  köp exv Mobil el Castrol Delsyntet.15-50,
15-40.10-40. FÖRSLAG::::::::::

Inte för att verka vara skeptisk, men vem var det som testade Biltema olja/filter?

Biltema olja är väl av samma kvalite som många andra märkesoljor, fast kanske med färre additiva medel. Kan du lägga ut länken till testet?
Har aldrig haft problem med Biltema olja/filter.
Fast ibland får man ju höra att oljan är av någon märklig anledning sämre än märkesoljor.
Grunden till sådana förhastade slutsatser är ofta: att motorn betedde sig annorlunda än med den "dyra och fina" oljan man haft tidigare. Saken är att olika motorer reagerar olika på olika oljor, så man får bara testa sig fram till den oljan som fungerar optimalt. I många fall kan Biltema olja tillfredställa de flesta moderna motorer.

Sök