3825
Sök

Beslutsamhetsångest Volvo lr Saab

Med.lem
3 759 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#21
Niklas1987 skrev:
Många turbo bilar brukar var hårt körda, så kolla den innan, skulle valt saaben om jag var illa tvungen och om turbon är frisk, eftersom jag redan har en volvo, och du har ju redan två wink omväxling förnöjer.

Nej nu har jag ingen. Jag vet, jag ska lägga in dom på "gamla fordon" när jag får ork.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

BMW fantast
1 172 Inlägg
17 januari 2008
#22
lätt saaben.. hur kul är det och köra volvo automat låst i ecu läget??? sabben går bra, spec om den ahr steg 3... fälgarna går alltid att byta när man spart lite pengar... framskärm bör man med kunna hitta lätt på skroten och få lackad för en billig peng....  Sen gillar jag saab mycket mer än volvo också...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Med.lem
3 759 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#23
AeroMalm skrev:
lätt saaben.. hur kul är det och köra volvo automat låst i ecu läget??? sabben går bra, spec om den ahr steg 3... fälgarna går alltid att byta när man spart lite pengar... framskärm bör man med kunna hitta lätt på skroten och få lackad för en billig peng....  Sen gillar jag saab mycket mer än volvo också...

Och jag gillar volvo mycket mer än saab :hmm

Att fixa den lilla dosan till lådan på volvon är nog inga probelm. + att det är kul att pilla lite.

Men jag är fortfarande så jävla klyven. En grej till som gnager i bakhuvet är att killen som har volvon kör som en galning tongue han har redna kört sönder fontspoilern. Så ska jag ha den måste jag köpa den typ NU. hehe

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

375 Inlägg
17 januari 2008
#24
låter som att du är mer sugen på volvon, så varför inte tongue


Med.lem
3 759 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#25
aenfors skrev:
låter som att du är mer sugen på volvon, så varför inte tongue

Jo men saaben har ju så många fördelar. den går myckert bra. är hyfftas fräsh, skön att åka i drar inte så mycket bensin.
Men det är ju en saab hmm

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

465 Inlägg
17 januari 2008
#26
själv skulle jag lätt välja saab 9000!!

406 Inlägg
17 januari 2008
#27
abs_motorsport skrev:
volkswagwen så var detta problem löst..

Haha du gillar vw du=)

:DPlattan i mattan:D

Meister
6 763 Inlägg
17 januari 2008
#28
Men du är ju volvo-raggare ända in i själen! Då kan du ju inte åka saab? Men lådan på volvon kan ju inte vara några problem, perra har väll ett par 740 som står som du kan köpa billigt. big_smile Jag vet inte vad du ska ta men du kommer ju få höra en del om du köper saaben. Hur mycke pengar har du föresten? Kanske kan komma med andra förslag?


Med.lem
3 759 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#29
camaro67 skrev:
Men du är ju volvo-raggare ända in i själen! Då kan du ju inte åka saab? Men lådan på volvon kan ju inte vara några problem, perra har väll ett par 740 som står som du kan köpa billigt. big_smile Jag vet inte vad du ska ta men du kommer ju få höra en del om du köper saaben. Hur mycke pengar har du föresten? Kanske kan komma med andra förslag?

Per har inga m90 lådor. Och jag är ingen RAGGARE! mad

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Meister
6 763 Inlägg
17 januari 2008
#30
Mr_EmCom skrev:
camaro67 skrev:
Men du är ju volvo-raggare ända in i själen! Då kan du ju inte åka saab? Men lådan på volvon kan ju inte vara några problem, perra har väll ett par 740 som står som du kan köpa billigt. big_smile Jag vet inte vad du ska ta men du kommer ju få höra en del om du köper saaben. Hur mycke pengar har du föresten? Kanske kan komma med andra förslag?

Per har inga m90 lådor. Och jag är ingen RAGGARE! mad

Haha. Passar inte vanlig m46 eller vad  dom heter då?


Inläggskritiker
990 Inlägg
17 januari 2008
#31
Stadigare bottendelar med smidda vevstakar, stadiga kolvar (9000/900).
Snålare.
Sput som man inte verkar behöva byta om man ska trimma till 5-600hk.
Man behöver inte byta kolvar och stakar om man ska ha över 300 hk som på tex volvo 850
Även veven är smidd, som en upplysning.

Några av argumenten varför välja saab före volvo om man ska trimma.

Såg att bilen redan är steg3 kittad, men om du mot förmodan vill gå högre så klarar motorn det med GOOOODA marginaler smile

Du får garanterat mer körglädje i en 9000Turbo än en gammal 740.

Hade valet varit mellan S60R och en 93 Aero så hade jag tagit S60n
Senast redigerat av Hammarslag (17 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Smålänning
7 887 Inlägg
17 januari 2008
#32
Hammarslag skrev:
Stadigare bottendelar med smidda vevstakar, stadiga kolvar (9000/900).
Snålare.
Sput som man inte verkar behöva byta om man ska trimma till 5-600hk.
Man behöver inte byta kolvar och stakar om man ska ha över 300 hk som på tex volvo 850
Även veven är smidd, som en upplysning.

Några av argumenten varför välja saab före volvo om man ska trimma.

Va en -92 va? I så fall har den LH-Jetronic, som visseligen är ett mycket bra system, men inte som trionic.. Får byta det sprutet vid ca 350 - 400 hk.

Å andra sidan så behöver du inte byta nått annat i motorn, då stakar och kolvar tål 500 hk med original flöde i toppen om man gör på rätt sätt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Med.lem
3 759 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
#33
Hur är det med lådor i saabar då? Hört att dom är klena som fan

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Stövarn
225 Inlägg
17 januari 2008
#34
Mr_EmCom skrev:
Ekbl0m skrev:
varför inte slänga in en manuel låda i volvon, drar lite mindre då men det kan vara lite riskabelt att ha en bil som är trimmad och gått 30,000 mil, lite långt tycker jag.

hehe där kom volvonissen tongue
Jo visst det är ingen omöjlighet. Men frågan är hur många som kommer vilja köpa den med felaktid låda. (för jag kommer inte ha råd att  ha nån av bilarna kvar så värst  länge. Kanske bara till sommaren.

ja men det är ju endå bytt motor till en rak 6 så vafan har man det så gör det inge om lådan är bytt:P så länge det funkar så är det lungt:P

Jag såg ljuset i tunneln men det var visst tåget

huh?
10 427 Inlägg
17 januari 2008
#35
Byt växellåda på 740n och kör den!

Riktigt tufft med rak sexan i en sån!
Lär ju flytta på sig rätt bra smile
en 740 väger ju ett par hundra kilo mindre än en 960.

Kan ju fixa manuell låda till sexan om inte annat.


2 118 Inlägg
17 januari 2008
#36
vem fan vill ha en framhjulsdriven skitbil på vintern som dessutom gått 32k mil? nä just de, köp volvon å glid som en kung å ha kul i vinter ist big_smile

D.i.l.l.i.g.a.f

1 754 Inlägg
17 januari 2008
#37
Saaben är 10 år nyare.

Jag vet inte vilken jag hade valt.

Jag kan inget om allt.

Bärs!
3 456 Inlägg
17 januari 2008
#38
Jag hade köpt 740'n utan att blinka.

Garaget.org peakade 2008.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 januari 2008
#39
Jag hadde tagit Saaben smile

-96:a = T5 = trimmar som fan.

Är man rädd att lådan ska rasa kan man köpa en drevsats utvecklad av Quaife och Maptun(?) och då ska den klara 540 hk/700 Nm.

Och även om man inte ska trimma så hadde jag valt Saaben eftersom den är tio år nyare och tekniken går ju framåt en del på tio år. Sen är även 9000 förbannat sköna att åka och köra.

Och sen är ju som sagt Saaben betydligt mer soppasnål än en sexa tongue

EDIT:

http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=688

Priset var ju lite högt (lol) men ja, det finns iaf en drevsats till prestandasaabar att köpa tongue
Senast redigerat av TBOC_Razor (17 januari 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Inläggskritiker
990 Inlägg
17 januari 2008
#40
Mr_EmCom skrev:
Hur är det med lådor i saabar då? Hört att dom är klena som fan

Ungefär lika dåliga som volvos. Beror helt på hur man kör.
Till gamla saab 900 och neråt var de dåliga, bättre nu och från 98 och uppåt håller de tom bättre.
Men världen har klart sett bättre lådor, det är inte lådan som rasar utan diffen.
Senast redigerat av Hammarslag (17 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed


Sök