Hur träna effektivast.

Hammarslag Inläggskritiker
19 januari 2008 · 990 Inlägg

OBS, vill bara ha hjälp av er som VET hur man går tillväga, inget torrsnack i tråden osv tack!


Det är så som många vet att  jag har fotboja nu och kommer sitta inlåst hemma tills maj, så tänkte börja mitt nya "nyttigare" så har skaffat mig en träningscykel.

Hur ska jag nu optimera min fettförbränning, hur ofta ska jag cykla och ungefär hur länge och vilka tider.
Som det är nu har jag kört en gång varje dag i ca 25-30min.

Är det okej att tex cykla på morgon innan frukost (vilket bränner mest fett) och att sedan tex cykla 30min på kvällen innan kvällsmat då magen är ganska tom, så man bränner mer, eller behöver kroppen vila ?

OBS det är konditionsträning, inget gymmande ja pysslar med. Vill bara bränna bort lite fett till sommarn 2008, orkar inte stå i vassen wink

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
OverBoosted AUTOBAHNRASER
19 januari 2008 · 3 804 Inlägg

Pressa dig själv.. kör inte samma pass hela tiden utan utmana dig själv varje spinning pass.. börja mjukt.. och sen tar du trögare o längre hela tiden... Ju längre passan är desto utåligare kommer du bli.. Kör 5min på lätt styrka så du får igång blod cirkulationen.. sen kör du 10min på liten högre.. och sen kör 10min till på riktigt högt och då när du känner att du inte pallar mer ja då kör du på 5min till.. sen handlar det om att rätt. Det är inte speciellt svårt att äta nyttigt det svåra är att få i sig rätt protiner vitaminer som man behöver varje dag... Ett hälso samt tips är ju att öppna alla fönster i lägenheten medans du cyklar så får du lite "frisk" luft samtidgt.. du kan pma mig om du vill ha tips på vitaminer o protiner.. är helt väck just nu därför ja skriver lite slöddrigt.


Bmw osv..
Thorssa
20 januari 2008 ·

Som du själv skriver så är det perfekt att köra förbränning på morgonen innan frukost eftersom kroppen då inte har fått någon mat så kommer den utnyttja fett som energi istället. Läste förra veckan om en undersökning där två olika grupper hade tränat på olika vis. Den första gruppen körde i 90 minuter i sträck och den andra gruppen körde 2x 45 min med 20 minuters paus. Det visade sig att gruppen med en paus förbrände betydligt mer!

anton_900
20 januari 2008 · 88 Inlägg

Du ska bränna fett och inte muskler. Du ska ta något väldigt litet innan du sätter dig på cykeln, en halv proteindrink eller ett ägg kanske. Sen skulle jag cykla lite lugnare på morgonpasset, du ska hålla 60-70% av din maxpuls för maximal fettförbränning. Ett tips är att du ska precis kunna andas genom näsan utan att öppna munnen då brukar man ligga runt 70% av sin maxpuls. Efter cykelpasset kan du käka frukost. Sen om du tränar på kvällen eller på eftermiddagen så kan du cykla på med en jävla fart om så önskas även om du inte bränner speciellt mycket fett då utan mest kolhydrater så har du en efterbränning som pågår ett bra tag efter avlutad träning. Cykla en lite längre tid och lättare innan frukost och sen lite kortare men med högre tempo senare på dagen. Detta gör också att du förbänner de kolhydrater du fått i dig under dagen.

Hur långt är ett snöre?
CroZZeN
20 januari 2008 · 400 Inlägg

Många ovan har redan kommit med bra svar...
Variation är bland de bästa...kroppen anpassar sig till slut och försöker använda så lite muskler som möjligt för att inte "slösa" på energi.
Ta gärna en hantel i vardera näve å veva upp å ner med så blir de snäppet jobbigare
smile
Skulle annars rekomendera Crossåkning big_smile gick ner 15kg på 1år...

Ride Like You´ve Never Been Hurt
maliin
20 januari 2008 ·

Hammarslag skrev:
OBS, vill bara ha hjälp av er som VET hur man går tillväga, inget torrsnack i tråden osv tack!


Det är så som många vet att  jag har fotboja nu och kommer sitta inlåst hemma tills maj, så tänkte börja mitt nya "nyttigare" så har skaffat mig en träningscykel.

Hur ska jag nu optimera min fettförbränning, hur ofta ska jag cykla och ungefär hur länge och vilka tider.
Som det är nu har jag kört en gång varje dag i ca 25-30min.

Är det okej att tex cykla på morgon innan frukost (vilket bränner mest fett) och att sedan tex cykla 30min på kvällen innan kvällsmat då magen är ganska tom, så man bränner mer, eller behöver kroppen vila ?

OBS det är konditionsträning, inget gymmande ja pysslar med. Vill bara bränna bort lite fett till sommarn 2008, orkar inte stå i vassen wink

Om ja vore dig skulle jag lägga upp ett schema såhär:

Morgonpromenad 7 dar i veckan på 60 min innan frukost. Att gå på tom mage förbränner bättre än efter frukost, för då arbetar enbart förbränningen på maten du genast stoppat i dig, vilket inte resulterar lika bra förbränning för viktnedgång.

Men börja med lätt uppvärmning på 10 min när du cyklar. Sedan tungt i 45 min under 5 dar i veckan. Kroppen behöver vila som du vet, får kroppen ingen vila, vill den heller inte ge något resultat och man skall aldrig tvinga sig till träning, kroppen är smartare än vad man tror.

För att få en snabbare och synligare förändring skulle du styrketräna 3 dar i veckan. Men vad du än gör så banta INTE! Ät rätt och sunt med mellanmål för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Kroppen mår mycket bättre vid varierad träning och motion. Varför inte slänga in något simningspass i veckan? Löpning? Etc.
Ja, du vet vad jag menar..


Hoppas detta var till ngn hjälp. Lycka till!

Senast redigerat av maliin (20 januari 2008)

vaughn
20 januari 2008 · 674 Inlägg

många har ju redan kommit med bra förslag men att ta en morgonpromenad var ju lite taskigt nästan...
de bästa enligt mej är att nästan äta ingenting alls pga att utan energi (mat) så börjar kroppen äta ditt fett...
så sätt dej på cykeln och bara trampa så inihelvete! ( Lätt motstånd och snabbt)
Utb gymisntruktör...

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.
Mazda RX-7 "DLS" (1993)
maliin
20 januari 2008 ·

vaughn skrev:
många har ju redan kommit med bra förslag men att ta en morgonpromenad var ju lite taskigt nästan...
de bästa enligt mej är att nästan äta ingenting alls pga att utan energi (mat) så börjar kroppen äta ditt fett...
så sätt dej på cykeln och bara trampa så inihelvete! ( Lätt motstånd och snabbt)
Utb gymisntruktör...

Varför skulle morgonpromenad vara taskigt? Han ville ha råd på ett bra och effektivt sätt att gå ned i vikt. Då är det bara att gilla läget och gå ut på morgonen det..
Man ska inte svälta/banta sig till viktnedgång! Det kan både leda till att skada för  kroppensfunktioner eller sjukdom. Och du ska vara utbildad gyminst.? hmm

Audikrille
20 januari 2008 · 324 Inlägg

maliin skrev:

vaughn skrev:
många har ju redan kommit med bra förslag men att ta en morgonpromenad var ju lite taskigt nästan...
de bästa enligt mej är att nästan äta ingenting alls pga att utan energi (mat) så börjar kroppen äta ditt fett...
så sätt dej på cykeln och bara trampa så inihelvete! ( Lätt motstånd och snabbt)
Utb gymisntruktör...

Varför skulle morgonpromenad vara taskigt? Han ville ha råd på ett bra och effektivt sätt att gå ned i vikt. Då är det bara att gilla läget och gå ut på morgonen det..
Man ska inte svälta/banta sig till viktnedgång! Det kan både leda till att skada för  kroppensfunktioner eller sjukdom. Och du ska vara utbildad gyminst.? hmm

Läs om hans fråga en gång till så kanske du förstår.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
bilfreak_89
20 januari 2008 · 169 Inlägg

jo de e väl för att han en fotboja å inte får gå ut  kanske därför det lite taskigt......roll
de viktigaste e ju att inte gå ner för mycke i vikt för snabbt då försvinner musklerna på köpet smile  lycka till

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
steehl
20 januari 2008 · 86 Inlägg

HAHA kul att ta en morgonpromenad på 60 min inne i lägenheten smile

- Chuck Norris does not sleep. He waits. -
Chrill27
20 januari 2008 · 553 Inlägg

maliin skrev:

vaughn skrev:
många har ju redan kommit med bra förslag men att ta en morgonpromenad var ju lite taskigt nästan...
de bästa enligt mej är att nästan äta ingenting alls pga att utan energi (mat) så börjar kroppen äta ditt fett...
så sätt dej på cykeln och bara trampa så inihelvete! ( Lätt motstånd och snabbt)
Utb gymisntruktör...

Varför skulle morgonpromenad vara taskigt? Han ville ha råd på ett bra och effektivt sätt att gå ned i vikt. Då är det bara att gilla läget och gå ut på morgonen det..
Man ska inte svälta/banta sig till viktnedgång! Det kan både leda till att skada för  kroppensfunktioner eller sjukdom. Och du ska vara utbildad gyminst.? hmm

Fast nu vill han ha tips på vad han kan göra på cykeln i lägenheten eftersom att han har fotbojja och inte kan ta sin morgonpromenad tyvärr...

Men jag tycker många här har skrivit bra råd och kombinera gärna med ett skivstångs sett med hantlar, vikter och skivstång, kanske eventuellt en bänk... det klarar man sig väldigt långt på och det är ju aldrig fel att få lite styrka samtidigt även om man kanske främst satsar på kondition

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
20 januari 2008 · 741 Inlägg

sån där halvcykel med stavar är ganska rolig å, när man kan backa i några km smile

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
maliin
20 januari 2008 ·

Ok. Skaffa en pilatesboll där kan man utöva många grejjer på. Googla. Hopprep är en effektiv grej. För varierad träning är viktigt. Jag förstod han fel på så vis att han skrev träningscykel då antog ja att, "ok, han får gå ut och träna?" men då förstår jag om han menar "spinningscykel".
Det blir inte det enklaste med träning inte, så det gäller att ligga hårt (Missförstå mig inte nu tongue)

Senast redigerat av maliin (20 januari 2008)

richardoo290 VOLVO for life..
20 januari 2008 · 2 113 Inlägg

jadu, vill du bli av med fett så är det cykla 1,5-2 timma per dag som gäller.
samt nyttig mat.. fullkornspasta/sallad/fisk/vatten

blanda gärna in styrketräning efter cyklandet då även de bränner fett. och gör kroppen fastare och finare. armhävningar/sittups/knäböj/osv..

har för mig att http://www.lumpen.nu/luckan/?gclid=COzn … EAodGgnN_Q

de skall ha massa bra tips på övningar du kan göra hemma. bra riktiga övningar som gör dig stark snygg samt bränner fett. ska finnas nått bra träningschema att följa där.
gör dig medlem och spana in.. tror de har precis va du letar efter.. även om de inte är att göra lumpen du är ute efter.. ^^ lol
nämen seriöst. de schemat de har o följa funkar bra! de finns även tips om kost och sådant så du inte skadar dig under träningen..

Jovial
21 januari 2008 · 1 Inlägg

Vill du bränna fett ska du ha jämnt tempo och hålla på länge. Du kan gott sitta på cykeln varje dag men pressa inte sönder dej utan vissa dagar så trampar du på en 2h och andra dagar så varierar du med att cykla lite intervaller m.m. Känner du att du har lite ont i kroppen eller något känns lite slitet ta en paus på 2-3 dagar och gör något annat istället, och när det gäller till kosten så ät normal husmanskost. Har aldrig i mitt liv knaprat sallad då går man ju hungrig jämt, men sluta äta godis, kanske mindre feta såser och så. Stek med olivolja istället för margarin.

Något som jag själv har börjat med är Yoga smile Riktigt bra komplement till mig då jag tränar klättring och är lite väl stel. Själv beställde jag 2 böcker från internet och köpte mig en yogamatta på stadium. Första gången jag häll på testade jag lite övningar i 25 min. Vissa av nybörjarövningarna är man inte äns i närheten av att klara av och man tror inte att det ger något, vänta till dagen efter sen har du hittat muskler i din kropp man inte visste fanns.

Phaetoon
21 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Gör ett hundratal situps och lika många armhävningar varje dag.
Förutom cykelpassen.

Att cykla lär du inte gå ner i vikt av. Det gjorde inte jag iaf. Men du får fin-fina benmuskler, därför måste du komplettera med lite bröst och magmuskler tycker jag.
Kan vara kul att hålla på lite med hantlar också. Där märks styrkeökningen ganska så fort också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Hammarslag Inläggskritiker
21 januari 2008 · 990 Inlägg

maliin skrev:

Hammarslag skrev:
OBS, vill bara ha hjälp av er som VET hur man går tillväga, inget torrsnack i tråden osv tack!


Det är så som många vet att  jag har fotboja nu och kommer sitta inlåst hemma tills maj, så tänkte börja mitt nya "nyttigare" så har skaffat mig en träningscykel.

Hur ska jag nu optimera min fettförbränning, hur ofta ska jag cykla och ungefär hur länge och vilka tider.
Som det är nu har jag kört en gång varje dag i ca 25-30min.

Är det okej att tex cykla på morgon innan frukost (vilket bränner mest fett) och att sedan tex cykla 30min på kvällen innan kvällsmat då magen är ganska tom, så man bränner mer, eller behöver kroppen vila ?

OBS det är konditionsträning, inget gymmande ja pysslar med. Vill bara bränna bort lite fett till sommarn 2008, orkar inte stå i vassen wink

Om ja vore dig skulle jag lägga upp ett schema såhär:

Morgonpromenad 7 dar i veckan på 60 min innan frukost.

Ja för det är ju jävligt lätt med fotboja och gå ut och gå. :-)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
21 januari 2008 · 990 Inlägg

richardoo290 skrev:
jadu, vill du bli av med fett så är det cykla 1,5-2 timma per dag som gäller.
samt nyttig mat.. fullkornspasta/sallad/fisk/vatten

blanda gärna in styrketräning efter cyklandet då även de bränner fett. och gör kroppen fastare och finare. armhävningar/sittups/knäböj/osv..

har för mig att http://www.lumpen.nu/luckan/?gclid=COzn … EAodGgnN_Q

de skall ha massa bra tips på övningar du kan göra hemma. bra riktiga övningar som gör dig stark snygg samt bränner fett. ska finnas nått bra träningschema att följa där.
gör dig medlem och spana in.. tror de har precis va du letar efter.. även om de inte är att göra lumpen du är ute efter.. ^^ lol
nämen seriöst. de schemat de har o följa funkar bra! de finns även tips om kost och sådant så du inte skadar dig under träningen..

1½-2h ?! jag är slut efter 30min, ifs kör jag på läge 5-6 totalt 10 lägen på hojen.
Brukar köra de sista 3min på högsta styrkan, men visst kör ja på typ 4-5 så klarar jag nog ganska länge ja.

Men min metod måste ju funka bra, speciellt jag som aldrig typ rört på mig.
Tränade på gym 3-4mån ett tag i växte fint, men sen så låg man ju bakfull på helgerna och motivationen rann ur händerna, hatar mig själv för just det hade kunnat varit riktigt läcker nu om man hade skäpt sig yikes

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
chrno RE-雨宮
21 januari 2008 · 481 Inlägg

vaughn skrev:
många har ju redan kommit med bra förslag men att ta en morgonpromenad var ju lite taskigt nästan...
de bästa enligt mej är att nästan äta ingenting alls pga att utan energi (mat) så börjar kroppen äta ditt fett...
så sätt dej på cykeln och bara trampa så inihelvete! ( Lätt motstånd och snabbt)
Utb gymisntruktör...

Att äta nästan ingenting alls är väl kanske det sämsta då kroppen är lat å det är lättare att bränna muskler än att bygga dom.

Om man deffar brukar man ligga på runt 800kcal i intag när man kvittat ätning mot träning. Endel går ner till 600kcal men det är jävligt jävligt lite.

Du ska äta mindre kolhydrater å mer fett/protein. Glöm inte att du måste äta fett för att bränna fett.
Du behöver också gymma lite. Cykla funkar som kondition, men du måste ha ngt mer för att inte förlora musklerna i resten av kroppen. Kör inte så tungt om du inte vill bli stor.. kanske 12repetitioner a 3 eller 4 set.


Övningar du kan göra hemma. Köp en skivstång å 1 eller 2 hantlar.
Sen kör du
Militärpress,Armhävningar,Dips, för Bröst/Axlar/Triceps
Marklyft,Backups,Hantelrodd/Skivstångsrodd för Rygg
Bicepscurls med hantlar å skivstång för biceps
Komplettera med ett chin's räcke för att träna armar å axlar/rygg ännu mer. (Sånt du sätter i dörren å drar dig upp i)
Situps, å alla andra magövningar du kan tänkas komma på (kan inte namnen på dom)
Å sen brukar jag köra benböj utan vikt eller med en lättare vikt för att inte få så jävla stora ben.

Har du möjlighet att sätta upp en sandsäck så är det klockrent att byta av med. Om inte köp ett par handskar å leta rätt på Bas Rutten's skuggboxnings band. Finns endast armar,armar+ben eller armar+ben+sprawls. SJUKT jobbigt å väldigt kul.

Lycka till.
/Daniel

Senast redigerat av chrno (21 januari 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang