3201
Sök

Byte av topplockspackning Volvo 850 GLT -96

474 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#1
Tänkte fråga om någon vet om det är svårt att byta topplocks packningen på en Volvo 850 GLT -96.

Det är nämligen så att det har kommit klumpar i oljan så jag misstänker att det är topplockspackningen som har gått. Glykolen är även den något svart.

Så mina frågor blir:

Är det svårt att byta?

Bör man tänka på något?

Ska man fylla på med röd eller blå glykol. Det är blå i nu men en kompis farsa sa att det var aluminium topp och att man då ska ha i röd glykol.

Kan det vara något annat som är galet istället för packningen.

Och till sist, vad kommer det kosta ungefär?

Volvo S60 2.5T AWD

Fartdåre
217 Inlägg
20 januari 2008
#2
Inte omöjligt att göra själv men räknas nog som ganska svårt. Men har man tillgång till en bra verkstadshandbok, rätt verktyg och bra tålamod går det säkert bra. Passa på att byta kamrem osv. i samma sväng. Ganska liten materialkostnad om du gör det själv.. det där med glykolen vet jag faktiskt inte
Senast redigerat av Zeetro (20 januari 2008)

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

194 Inlägg
20 januari 2008
#3
heej.. det är inte så svårt att plocka av en Topp det svåra är att Nolla motorn men det är inte så svårt om man har paper och så på hur det ska vara och det där med glykolan SKITSNACK!! det är nästan vara vw som har röd glykol och det är ingen skilnad det ända du ska tänka på med det att du inta blandar röd lr blå för då flir det någon kemsisk reaktion och bilen kokar väldigt lätt vet ej värför men så äre iallefall:P

Det änta du bör tänka på att du är noga med nollningen av motorn och att göra rent där packningen ska sitta annars ären inga problem:)

MvH Freddan


194 Inlägg
20 januari 2008
#4
Glömde säga att Toppen ska bras men NM men det står hur mycket du ska dra det på en Liten pappers lapp som brukar ligga i topplockspackningens förpackning:) annars äre inga problem


474 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#5
okej!

Det där med verktygen och boken, är det några specialverktyg man behöver eller räcker det med 10ans nyckel typ, och duger det med en haynes gör-det-själv bok?

Volvo S60 2.5T AWD

blacken
20 januari 2008
#6
Glöm inte att plana toppen.

220 Inlägg
20 januari 2008
#7
Bort med insug och avgas samt allt annat som sitter fast i toppen, så den är "ren" från massa prylar.

Skruva av ventilkåpan. Lossa topp bultarna. Lyft av toppen och tvätta rent. Lämna in den på planing.

Skrapa rent blocket från packningsrester och gå över lite försiktigt med fint sandpapper så det är "rent".

Återmontera allt i omvänd ordning. Glöm inte byta vattenpump/kamrem/spännrulle-/ar.

Typ så:)


474 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#8
låter ju som det tar 30 min tongue tack för hjälpen

Volvo S60 2.5T AWD

Fartdåre
217 Inlägg
20 januari 2008
#9
Ja gör du det på 30 min så gör du det väldigt bra :p

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

44 Inlägg
20 januari 2008
#10
En momentnyckel kan va bra att ha, annars håller skiten inte länge...

Kör bara!

474 Inlägg
21 januari 2008
Trådstartare
#11
en fråga till... Måste toppen planas eller ser man på den om det behövs? För om den är det borde väl bilen gå ganska dåligt?

Volvo S60 2.5T AWD

IT-Tekniker
161 Inlägg
21 januari 2008
#12
OBS!  tänk på att kammarna är lagrade i ventilkåpan på dessa motorer, måste släppas jämt osv...  finns ett vektyg för att låsa kammarna i bakkant.


8 250 Inlägg
21 januari 2008
#13
Glöm inte att byta toppbultarna. Ja, jag vet att volvo anger ett maxmått och är de kortare än det så kan man återanvända dem. Men sträckbult är egentligen engångs-grejjer. Så även om man kan återanvända bultarna så skulle jag rekommendera att lägga ut för en uppsättning nya.


699 Inlägg
21 januari 2008
#14
Med en haynes bok, momentnyckel + övriga verktyg är det inte särskillt svårt smile Men Byt bult till toppen + kamrem å pump med smile

Bilgalen elektriker :)

83 Inlägg
5 april 2008
#15
ja går fordon och jag bytte topplockspackning på min 850 glt. det är ett jävja jobb måste plana topplocket kostar 2000. sen nya packningar överallt 2000 till sen byta kylare kanske? gjorde ja iaf. nya topplocksbultar som ska dras utifrån och in me moment eller tvärtom kommer ej ihåg. sen ska varje ventil sitta där den satt ingen får sitta fel. sen ställa kammarna på noll läge det behöver du specialverktyg finns på rejmes. sen ska han nog bli bra. men min har ryckt igen lekte lite på en parkering drog lite på 1an sen rök den:S


Forummoderator
10 576 Inlägg
5 april 2008
#16
Marlboroman skrev:
... så skulle jag rekommendera att lägga ut för en uppsättning nya.

440kr för en T4, dvs ~550kr för en 5cyl motor smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

519 Inlägg
5 april 2008
#17
EighttoN skrev:
ja går fordon och jag bytte topplockspackning på min 850 glt. det är ett jävja jobb måste plana topplocket kostar 2000. sen nya packningar överallt 2000 till sen byta kylare kanske? gjorde ja iaf. nya topplocksbultar som ska dras utifrån och in me moment eller tvärtom kommer ej ihåg. sen ska varje ventil sitta där den satt ingen får sitta fel. sen ställa kammarna på noll läge det behöver du specialverktyg finns på rejmes. sen ska han nog bli bra. men min har ryckt igen lekte lite på en parkering drog lite på 1an sen rök den:S

Varför byta kylare??..Topplocksbultarna DRAS från mitten och utåt....Man behöver ej något specialverktyg för att ställa kammarna..Ventilerna ska sitta kvar om man bara ska byta toppackningen....

8 250 Inlägg
5 april 2008
#18
harman1 skrev:
Man behöver ej något specialverktyg för att ställa kammarna..

Klart det går att ställa dem med ögonmått, men vill man ha dem exakt som de ska va så är det verktyget som gäller, samma sak med kamremmen. Markeringen på veven är inte helt exakt.


519 Inlägg
9 april 2008
#19
Marlboroman skrev:
harman1 skrev:
Man behöver ej något specialverktyg för att ställa kammarna..

Klart det går att ställa dem med ögonmått, men vill man ha dem exakt som de ska va så är det verktyget som gäller, samma sak med kamremmen. Markeringen på veven är inte helt exakt.

Verktyg??varför...Ögonmått..har du en kugg fel så syns det med en gång...Klara ställa en sådan motor utan makeringar..Kolv öd (känns med mejsel) kamaxlarna kan jag se på nockarna om dom är i rätt läge..MEN följer markeringarna på remhjulen för säkerhetsskull...Det syns väl om man har en kugg fel på något av de tre remhjulen.........Fast vill man ha inställningarna EXAKT så ska man skaffa ställbara kamdrev...............

8 250 Inlägg
9 april 2008
#20
harman1 skrev:
Marlboroman skrev:
harman1 skrev:
Man behöver ej något specialverktyg för att ställa kammarna..

Klart det går att ställa dem med ögonmått, men vill man ha dem exakt som de ska va så är det verktyget som gäller, samma sak med kamremmen. Markeringen på veven är inte helt exakt.

Verktyg??varför...Ögonmått..har du en kugg fel så syns det med en gång...Klara ställa en sådan motor utan makeringar..Kolv öd (känns med mejsel) kamaxlarna kan jag se på nockarna om dom är i rätt läge..MEN följer markeringarna på remhjulen för säkerhetsskull...Det syns väl om man har en kugg fel på något av de tre remhjulen.........Fast vill man ha inställningarna EXAKT så ska man skaffa ställbara kamdrev...............

Som sagt så går det att gå på ögonmått. Men ska man va riktigt noga så får man låsa både veven och kammarna med respektive verktyg.

Det är justerbara drev orginal på vitblockarna för övrigt.



Sök