2557
Sök

Ska beställa dumpventil, tacksam för hjälp.

265 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#1
Ska beställa dumpventil till min saab 9000 turbo 1992.
Jag tänkte höra med er om denna möjligen duger:

http://tillbilen.com/?artnr=DUMP5

Dumpventil "midi" - Atmosfärisk utan tratt
Utförsäljning! Dumpventil "midi"
Artikelnummer: DUMP5
Lagerstatus: Finns i lager
Tillverkare: KL Racing
240 kr
Ord. pris 285 kr
Antal
Artnr: DUMP5

Mycket smidig dumpventil

Höjd: 75 mm
Slanganslutning: 25mm
Justarbart Öppningstryck: Ja, med Brickor


Om det är nånting att ha?. Min ekonomi är totalt tom nu så jag har inte mycket att leva på, Därav att jag tänkte beställa den där lite billigare.
Senast redigerat av popps (20 januari 2008)

Pop it like Popps

Bilmekaniker
199 Inlägg
20 januari 2008
#2
Varför inte köra med orginal avlastningsvetil och öppet filet? det pyser fint på min smile

265 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#3
Saab_Emil skrev:
Varför inte köra med orginal avlastningsvetil och öppet filet? det pyser fint på min smile

ne vill slänga på en dumpventil smile

Pop it like Popps

Bilmekaniker
199 Inlägg
20 januari 2008
#4
Du har redan en dumpvetil. (Avlastningsventil) Dock en återcirkulerande

265 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#5
Saab_Emil skrev:
Du har redan en dumpvetil. (Avlastningsventil) Dock en återcirkulerande

Ja men jag vill åt ljudet smile därför

Pop it like Popps

Bilmekaniker
199 Inlägg
20 januari 2008
#6
Sätter du på öppet luftfilter får du ljudet. Sätter du dit en öppen dumpventil riskerar du att få orolig tomgång och motorskador..

265 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
#7
Saab_Emil skrev:
Sätter du på öppet luftfilter får du ljudet. Sätter du dit en öppen dumpventil riskerar du att få orolig tomgång och motorskador..

Jo men jag vill ha dumpventil ljudet, förstår du hur jag menar ?

Pop it like Popps

Bilmekaniker
199 Inlägg
20 januari 2008
#8
popps skrev:
Saab_Emil skrev:
Sätter du på öppet luftfilter får du ljudet. Sätter du dit en öppen dumpventil riskerar du att få orolig tomgång och motorskador..

Jo men jag vill ha dumpventil ljudet, förstår du hur jag menar ?

Jo jag förstår vad du menar.. men det är precis det ljudet du får av den återcirkulerande dumpventilen tillsammans med ett öppet filter.

510 Inlägg
20 januari 2008
#9
popps skrev:
Saab_Emil skrev:
Sätter du på öppet luftfilter får du ljudet. Sätter du dit en öppen dumpventil riskerar du att få orolig tomgång och motorskador..

Jo men jag vill ha dumpventil ljudet, förstår du hur jag menar ?

Den dumpen fungerar bra till 1 bars ladd .. Finns även på Klracing, där min polare beställde .. han hade den på sin chippade 940, och den pyser på bra och är billig. Bra dump för dom pengarna .. Mvh Johan .. (sen om det är bra för motorn mm vet ja inte, men det va ifall den va bra du ville veta cool )


Evolution Garage
1 299 Inlägg
20 januari 2008
#10
skräp... spara lite mer om du är rädd om bilen!

Sky´s the limit...

Ahlsen
21 januari 2008
#11
Rushman skrev:
skräp... spara lite mer om du är rädd om bilen!

håller helt med, spara du dina pengar lite mera och köp en riktig istället. kommer nog bli nöjdare så....

5 710 Inlägg
22 januari 2008
#12
Din bil skall precis som min INTE utrustas med dumpventil!
OM den kostar 240kr eller 2400 kronor spelar ingen roll, det blir inte bättre eller sämre för det.
Anledningen står att läsa här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329
Måste det nödvändigtvis pysa så köp ett öppet filter och en annan eftermarknadsventil med samma funktion som originalet d.v.s en återcirkulerande.

MVH Jonas
..............

265 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
#13
okej tackar

Pop it like Popps

97 Inlägg
8 maj 2008
#14
Saab_Emil skrev:
Sätter du på öppet luftfilter får du ljudet. Sätter du dit en öppen dumpventil riskerar du att få orolig tomgång och motorskador..

Där har nog du fel. en dump skonar motorn! framförallt turbon tongue när du släpper gasen så bildas det ett övertryck mellan turbon och insuget och ett undertryck i filtret. Det gör så att turbon bromsas in. med en dump utgämnar man trycket och turbon kan fortsätta att spinna av genomströmmande luftflöde. när du gasar igen så är turbon redan uppe i varv och reagerar direkt!

Mvh David cool

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
8 maj 2008
#15
David_G skrev:
Saab_Emil skrev:
Sätter du på öppet luftfilter får du ljudet. Sätter du dit en öppen dumpventil riskerar du att få orolig tomgång och motorskador..

Där har nog du fel. en dump skonar motorn! framförallt turbon tongue när du släpper gasen så bildas det ett övertryck mellan turbon och insuget och ett undertryck i filtret. Det gör så att turbon bromsas in. med en dump utgämnar man trycket och turbon kan fortsätta att spinna av genomströmmande luftflöde. när du gasar igen så är turbon redan uppe i varv och reagerar direkt!

Mvh David cool

när du släpper gasen och dumpar luften din lmm just mätt upp lurar du systemet till att skicka in för mycket soppa dvs din bil går fett varje gång växlar/släpper gasen....


Maskin Operatör
130 Inlägg
8 maj 2008
#16
Eftersom att din bil är chippad så kommer inte den att fungerar eftersom att din bilar laddar troligtvis mer än 0,7 bar och sen ventilen öppnar inte över 0,7 bar.

Volvo S40 2,0T

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 maj 2008
#17
KÖP INTE!!!!!!

Spara pengarna till en pizza , cola och hyr en film. Det kommer du ha större nytta och nöje av...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 maj 2008
#18
David_G skrev:
Saab_Emil skrev:
Sätter du på öppet luftfilter får du ljudet. Sätter du dit en öppen dumpventil riskerar du att få orolig tomgång och motorskador..

Där har nog du fel. en dump skonar motorn! framförallt turbon tongue när du släpper gasen så bildas det ett övertryck mellan turbon och insuget och ett undertryck i filtret. Det gör så att turbon bromsas in. med en dump utgämnar man trycket och turbon kan fortsätta att spinna av genomströmmande luftflöde. när du gasar igen så är turbon redan uppe i varv och reagerar direkt!

Mvh David cool

Två fel gör INTE ett rätt...   roll

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 maj 2008
#19
Vad är det för fel på den du har? Den är ganska så tålig i jämförelse med chinaskiten, den är billig och den flyttar EFFEKTIVT ut luften ur tryckröret...


224 Inlägg
9 maj 2008
#20
David_G skrev:
Saab_Emil skrev:
Sätter du på öppet luftfilter får du ljudet. Sätter du dit en öppen dumpventil riskerar du att få orolig tomgång och motorskador..

Där har nog du fel. en dump skonar motorn! framförallt turbon tongue när du släpper gasen så bildas det ett övertryck mellan turbon och insuget och ett undertryck i filtret. Det gör så att turbon bromsas in. med en dump utgämnar man trycket och turbon kan fortsätta att spinna av genomströmmande luftflöde. när du gasar igen så är turbon redan uppe i varv och reagerar direkt!

Mvh David cool

Du har rätt i det du säger med att turbon inte slits men nu sitter det redan en dump på den bilen som är typ återcirkulerande pga LMM och då ska min inte sätta dit en öppen dump för man sliter bara mer på katten, motorn kommer inte ta någon större skada men lite mera sotig kommer den bli. wink
Senast redigerat av MST4 (9 maj 2008)

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa


Sök