2920
Sök

Baslådebygge!

1 150 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Tjena, jo, jag ska bygga en anpassad baslåda, till tre stycken 10" basar.. Och jag undrar om någon vet ett väldigt enkelt och smidigt och bra program för att få reda på volymer, mått etc. eller kanske något annat tips? Tack på förhand

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

New Tech
30 Inlägg
21 januari 2008
finns många trådar om lådberäkningsprogram men kan väll vara lite snäll. Det bästa är probox skulle jag säga, vet att en gratisversion finns på MDS-hemsida men går säkert att hitta någon annan stans!

// Mvh E

Bil: Polo 1.6i ~80hk
Hoj: GSX-R 600 dynojettad
Mycket nytt på gång.. ;)

Dåre
274 Inlägg
21 januari 2008
X*Y*Z / Höjd*Bredd*Djup, där har du din volymuträkningräkning

Ät mig

442 Inlägg
21 januari 2008
Sanion skrev:

om den ska va sne då? tongue

21 761 Inlägg
21 januari 2008
Då utgår du ifrån mitten på den lutande sidan när du räknar ut lådans djup.

8 156 Inlägg
21 januari 2008
Då utgår du ifrån medelvärdet av top-längden och botten-längden.
(eftersom en rätvinklig triangel är hälften så stor som en kvadrat med samma "mått" på kateterna)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
21 januari 2008
www.brl.se har annars en enkel volymuträkningsmojäng på sin sida,
som man hittar under "Ritningar & tips" -> "Formelsamling"

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

442 Inlägg
21 januari 2008
men om den ska aa en exakt lutning(som 68 te x, som jag har) mena jag.. då blir det la inte rätt väl? Jag fick ritning av malmöbilsterio, så bövde bara tänka lite på resten av lådan.

210 Inlägg
21 januari 2008
hummer89 skrev:
Sanion skrev:

om den ska va sne då? tongue

2 trianglar blir en fyrkant    dela på 2 !

MVH   B i  M

8 156 Inlägg
21 januari 2008
hummer89 skrev:
men om den ska aa en exakt lutning(som 68 te x, som jag har) mena jag.. då blir det la inte rätt väl? Jag fick ritning av malmöbilsterio, så bövde bara tänka lite på resten av lådan.

Jo, fast om du ser lådan från sidan så har du ju ändå en rätvinklig triangel, dvs att en av vinklarna är 90 grader. (Du får ta bort den delen av sidan som är kvadratisk)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

442 Inlägg
21 januari 2008
Phaetoon skrev:
hummer89 skrev:

Jo, fast om du ser lådan från sidan så har du ju ändå en rätvinklig triangel, dvs att en av vinklarna är 90 grader. (Du får ta bort den delen av sidan som är kvadratisk)

mm, de är sant. Jag måste ha räknat ngt annat fel då när jag försökte få till det, testade nämligen det.. får räkna om non ggr å se om jag får till det korekt då.

Sök