heddan99 skrev:
Hej,
Skummade igenom den här tråden.
Jag kör med enbart en PC som enda ljudkälla i min bil kopplat till en 7" touchskärm.
Angående poweragg frågan skulle jag rekomendera ett riktigt 12 V agg så att det slår på och av med 12 volts trigger. Det finns två stycken som är billiga, M1-ATX och M2-ATX. M1 är på 90W och M2 på 160W. Vilken du ska välja beror på vilken volt din processor kör på. Om processorn kör på 5 Volt så är M1 bättre då den lämnar mer ström i 5 volt. Om du har en modernare processor som kör på 12 volt är M2 det du ska ha.
Du kan få ett M2-ATX på ebay för runt $70 US dollar.
Sedan när det kommer till skärmar bör du sattsa på en ny skärm med 600 nits i ljustyrka så att du kan se skärmen även i stark sol. Med de äldre skärmarna gör du det inte...jag vet av egen erfarenhet.
Om du vill ha en liten dator som drar lite ström för lite pengar är intels mini-itx kort Intel D201GLY2A det mest prisvärda. Det är bra prestandad och riktigt billigt, runt 500 kr.
Jag kör ett D201GLY2A kort kopplat till en ny 7" touchscreen. Som ljudkort har jag ett Auzentech X-Meridian med utbytta OP stärkare. Som hårdisk kör jag med en 2.5" S-ATA disk på 80Gb. 2.5" är att föredra men 3.5" diskar funkar också. Dock så är 2.5" oftast lite mer stöt tåliga och drar mindre ström också. USB bluetooh dongle, usb slot-in DVD tillsammans med en USB GPS puck är också kopplat till datorn. Detta driver jag med ett M2-ATX agg.
Fungerar klockrent. Har även en panasonic backkamera kopplad till skärmen. Har en skärm med trigger för tredje video ingången. Trigger och kamera är kopplade på back ljuset så att allt sätts igång automatiskt när du lägger i backen.
Ljudkortet är kopplat direkt till slutstegen. Det ljudkortet jag har ger dryga 5 volt ut och en väldigt ren signal. Signalmässigt ska du upp i väldigt dyra prisklasser på huvudenheter för att kunna matcha den signalen.
Kan rekomendera att köpa ett Soundblaset Audigy 2 ZX kort om du enbart ska köra genom datorn. Då finns det special drivrutiner så att du kan bestämma delningsfrekvens och även köra tidskompat och liknande.
Vad du än gör så kör inte enbart på det inbyggda ljudkortet. Då kommer det att låta skit.
Lycka till