3617
Sök

Startproblem: 940 Turbo

VW Missbrukare
22 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#1
Volvo 940 Turbo Årsmodell på motorn är 98
Miltal : 12k
Trimmad med 850R Turbo s60R Spridare, BSR Chip 3" hela vägen
Symptom: Så fort det blir kallt startar inte bilen.
Uppstår endast när det blir lite kyligt, minusgrader, seg även på sommar morgnar
Har felsökt med koder och fått fram 2-2-3 och 2-2-4.
Den har inte varit på en verkstad ännu.

2-2-3 Är ju tomgångsventil, men var sitter den och vad kan jag göra åt det?
Kan den ha nånting med att göra att den inte startar?

Tacksam för svar.


Kodknäckare
82 Inlägg
24 januari 2008
#2
224 Motortemperaturgivare.  ledningarna



* Finns ju jättemycket man kan kolla, för det första ska du ju ha fullgoda tänddelar, luftfilter och batteri.

* sen skulle jag nog gå vidare med att kolla så att varvtalet stämmer. ska väl ligga runt 750rpm på din 230FK eller liknande? om det är fel så spruta lite startgas över motorn på tomgång och se om den går upp i varv. isf har du tjuvluft nånstans.

* bränslefilter...

men sen finns det mycket annat. tex inloppet, relä till soppapump, injektorer. fast det brukar det oftast inte vara ju. på mina bilar har de första punkterna ovan hjälpt.


tomgångsluftventilen sitter i mitten av motorn, nedanför och en bit framför kåpan för remmen sett framifrån, tror det iaf.
Senast redigerat av iNFiNiTi (24 januari 2008)

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

10 287 Inlägg
25 januari 2008
#3
Din bil är en 91:a. Dvs den har kallstartspridare. Det är inte så att du bytte insug till 98:a så att du inte har någon kallstartspridare längre?

Tomgångsmotorn sitter på staget under insuget.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Kodknäckare
82 Inlägg
25 januari 2008
#4
Sharky skrev:
Din bil är en 91:a. Dvs den har kallstartspridare. Det är inte så att du bytte insug till 98:a så att du inte har någon kallstartspridare längre?

Tomgångsmotorn sitter på staget under insuget.

/Göran

jo fast motorn var ju från en 98as turbo... eller har jag fel?

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

10 287 Inlägg
25 januari 2008
#5
Om dina boxar är från en 91:a så blir dom ju inte "automatkonverterade" till 98:ans boxar.
/Göran

iNFiNiTi skrev:
jo fast motorn var ju från en 98as turbo... eller har jag fel?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

VW Missbrukare
22 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
#6
Att motorn och all EL är ombytt till 98ans motor modell är vad förra ägaren sa.

Fick upp felkod 224 också, ledningarna, hehe vilka ledningar? smile

tack för hjälpten hittlls!


Kodknäckare
82 Inlägg
26 januari 2008
#7
vwpower skrev:
Att motorn och all EL är ombytt till 98ans motor modell är vad förra ägaren sa.

Fick upp felkod 224 också, ledningarna, hehe vilka ledningar? smile

tack för hjälpten hittlls!

224 Motortemperaturgivare.  ledningarna

sa ja ju.

Smart. Beautiful. iNFiNiTi.

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
26 januari 2008
#8
Motortempgivaren och tomgångsventilen sitter under insuget.  Tomgångsventilen kanske bara behöver smörjas upp med litte 5-56 eller liknande wink Bara att skruva bort och smörja. Tempgivaren sitter skruvad i toppen.


Volvo Tekniker
149 Inlägg
26 januari 2008
#9
Har du hittat felet eller?  Annars testa att byta din tempgivare, om det är fel i den så kan dessa probelm uppkomma smile


VW Missbrukare
22 Inlägg
10 februari 2008
Trådstartare
#10
SporreS40 skrev:
Har du hittat felet eller?  Annars testa att byta din tempgivare, om det är fel i den så kan dessa probelm uppkomma smile

Okej, det ska jag göra återkommer smile


xPuffra
196 Inlägg
10 februari 2008
#11
Du kan juh även mäta upp kabeln(arna) till givaren


VW Missbrukare
22 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#12
Ingen som kan ta en bild på var den här tomgångsventilen och motortempgivaren sitter, vore mycket till hjälp.

Ska kolla dom delarna imorgon, och vill vara helt säker på att det är rätt grejer ja sliter ut big_smile


tack!


279 Inlägg
12 februari 2008
#13
tomgångsventilen sitter under insuget. är en slang som går ner från intercoller röret och ner till den. finns bara en slang som går från interkoller röret så du kan inte missa den.

bränt gummi luktar kärlek

VW Missbrukare
22 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
#14
Okej, tackar !

Nån som kan guida mig lite mer exakt för var motortempgivare sitter? smilesmile



Sök