3061
Sök

funderingar vid trimning b21et

2 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#1
tjena, har min 240 i garaget isärplockad..  har lessnat på org, mekansprutet
och har nya planer för motorn.

nuvarande recept,

b21 botten, 398 topp för tillfället. lätt portad planad, dubbla ventilfjädrar, K-kam
940 insug och spjäll pluggade spridar uttag, 940 org, intercooler.
940 grenrör och TD04-19t turbo (inte vinklat avgashus) och 2,5" avgassystem.
lättat svänghjul, elfläkt
gnistrat jetronic mekaninskt me stålomspunna slangar och soppatryck på 7kg
laddar just nu 1bar, mer finns de ju inte soppa till hmm just nu borde ja ha runt 220-230hk (?)

motorn är nybyggd och bara kolvar har gått mer än max 100 mil

nya planer

köpte mej ett Megasquirt I V3 (med extra koden) och har ett extractor grenrör att montera,
dessutom har ja 3,3" rostfria rör liggandes att bygga downpipe och avgassystem av.
större alu ic är på ingång.
ms:et sitter de en 2,5bar mappsensor som klarar laddtryck på max 1,5 - 1,6bar. (går ju att byta)

nu till frågan, hur stor kapacitet har min turbo ?
och hur många hästar kan ja landa på vid 1,5bar ladd ?
hur ska ja gå vidare för att plocka mer effekt ?
vad behöver göras för att komma över 300hk gränsen ?
för och nackdelar med att mappa och åka på e85 ?

   /erik


39 Inlägg
27 januari 2008
#2
Hei..som du skrev så är promblemet= mekaniskt sprut ger ca max 200hk orginal med högre tryck, har testats i bilsport för ett tag sen..
skulle rekomdera o byta topp till 531 annars 530 topp..
19t kan ge ca 320-330 hk om förysättningarna finns på resten...
komp efter soppa val, lite högre med e85 gärna...kanske 8,5 =bensin, 9,5 = e85 i komp
V kam så då får du bättre vriv på låga varv o soppa förbrukning..

Turbo Tok :-)

2 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
#3
jag har en V kam liggandes, jag har även en A, en B och en K (sitter i just nu) vilken av dessa axlar skulle fungera bäst till min motor om ja vill ha ut lite vrid ? B, K och A axlarna är fabriksnya


The one and only
1 091 Inlägg
30 januari 2008
#4
144_raketen skrev:
jag har en V kam liggandes, jag har även en A, en B och en K (sitter i just nu) vilken av dessa axlar skulle fungera bäst till min motor om ja vill ha ut lite vrid ? B, K och A axlarna är fabriksnya

Jag skulle satsa på k smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

39 Inlägg
1 februari 2008
#5
jag skulle rekomdera V kammen före K, på grund av att v kam har mer vrid på varv som man åker normalt på .
k kammen är ju sämre på vrid i botten o mellan varv, bara bättre på topp effekt .
v kamman drar bättre på botten o mellan, o skillnaden på topp ej så stor.
om du kan så prova bägge en vecka eller två för att jämföra.
bättre bränsle ekonomi i V kam.

  mvh.jyrki

Turbo Tok :-)


Sök