3346
Sök

trimchip och laddtryck volvo

14 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#1
Tja

Har en volvo 940 ltt med ett plus paket på.
Funderar på att köpa ett ekonomi trimchip till den.
Men om jag köper och monterar det, går det sedan bra att skruva upp laddtrycket på weastegate  till kanske 0,5 som till en fulltrycksturbo??
Elle hur funkar det? Finns det någon risk att att motorn kan spika om man skruva sj på weastegaten?

Tack på förhand!

Östen & Jag

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 januari 2008
#2
billigast e ju att gå å köpa FT boxar på skroten å peta på FTns spridare å skruva lite wastegate...

kan behövas motstånd till spridarna också men ej säker...

sedan är det ju bara chippa FT boxen så rullar det på sedan!


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 januari 2008
#3
det ska inte gå att skruva på westgaten har för mig att den är fast smile men ltt å fulltryckaren är samma motor men olika westgatear köp en ställ bara så är det lungt att höja laddet  smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

14 Inlägg
25 januari 2008
Trådstartare
#4
Okey.

Men har även hört att man kan "pysa" upp laddtrycket med en pysventil?
Är det farligt för motorn att "pysa" upp laddtrycket till 0.5  med en pysventil?
Blir det en jämn gång??

Östen & Jag

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 januari 2008
#6
Niclas_N skrev:
Okey.

Men har även hört att man kan "pysa" upp laddtrycket med en pysventil?
Är det farligt för motorn att "pysa" upp laddtrycket till 0.5  med en pysventil?
Blir det en jämn gång??

om du pyser upp laddtrycket är det inte säkert att du får ett stabilt laddtryck utan det kan pika högre å orsaka spikningar å nej laddtrycket är inte el styrt så chippar du så höjs inte laddet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

34 Inlägg
25 januari 2008
#7
Haha, gissningsleken? smile

Vill du ladda som en "full"turbo köp en wastegateklocka från en 940 Turbo.
Sitter nämligen samma mjukvara & hårdvara i SE som i Turbo. Enda som skiljer är wastegateklockan.
Pysa upp laddet rekommenderas inte, kan bli ostabilt ladd.
Köp en ställbar WG hos Uffe på www.turbomeck.se och ett chip av Viking så kan du köra med ladd runt 1 bar.
Montera såklart en laddtrycksmätare.

Mvh Micke

turboperformanceclub.com #2410

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 januari 2008
#8
Micke.S skrev:
Haha, gissningsleken? smile

Vill du ladda som en "full"turbo köp en wastegateklocka från en 940 Turbo.
Sitter nämligen samma mjukvara & hårdvara i SE som i Turbo. Enda som skiljer är wastegateklockan.
Pysa upp laddet rekommenderas inte, kan bli ostabilt ladd.
Köp en ställbar WG hos Uffe på www.turbomeck.se och ett chip av Viking så kan du köra med ladd runt 1 bar.
Montera såklart en laddtrycksmätare.

Mvh Micke

ja får väl testa ett nytt ord som många använder "word"

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
25 januari 2008
#9
Xoff skrev:
billigast e ju att gå å köpa FT boxar på skroten å peta på FTns spridare å skruva lite wastegate...

kan behövas motstånd till spridarna också men ej säker...

sedan är det ju bara chippa FT boxen så rullar det på sedan!

Varför köpa FT:ns boxar och spridare när det är samma??

Det ENDA som skiljer mellan b230ft och b230fk är wastegateklockans förspänning och därmed laddtrycket. Motor, turbo, spridare bränsle- tändbox med programvara, allt är identiskt motorerna emellan.
Med undantag för färgen på org.804-spridarna som kan variera mellan turkos och grön,
båda är dock 337cc/min.

EDIT: Förkopplingsmotstånden sitter där när man kör org. spridare, när man byter till t.ex -968 R-spridare plockar man bort motstånden och bryggar anslutningen, detta för att R-spridarna är högohmiga och org.spridarna lågohmiga

mvh
Senast redigerat av turbotompa (25 januari 2008)



Sök