3632
Sök

Bilrutan sprängdes vid körning? Hur kommer det sig?

1 582 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Tjena

Jag med min vanliga otur, vissligen börjar jag vänja mig, men det suger forfarande. Var nyss hos bruden och skulle ta ut pengar för vi skulle till Karlstad. När jag ska åka iväg med bilen, efter ca 300meter så hör jag värsta smällen och tittar bakåt och ser att bakrutan är i 10000 bitar.

Förstår inte riktigt hur det har kunnat hänt, har inte haft någon spricka alls i rutan och det var inte någon som kastade något utan den bara smällde hmm

Någon som har någon förklaring på detta?

Måste ta kontakt med försäkringsbolaget, suger otroligt hårt att behöva stå för självrisken fast de inte var mitt fel sad

Mvh Pappi

5 198 Inlägg
26 januari 2008
spänningar som gör att det rör sej.. å PANG...

volvoraggare
4 776 Inlägg
26 januari 2008
har du haft värmen på i bakrutan och det har vart kallt det förklarar ju saken  glset rör sig då det börjar bli varmt  det vill säga spänningar

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

3 235 Inlägg
26 januari 2008
Härdat glas ska egentligen inte explodera så där, även om man har värmen på i bilen.
Det krävs väldigt stora och snabba temperatirändringar i luften för att det ska kunna hända.
Nån som sköt på dig med luftpistol? kanske en sten/dubb från förbipasserande bil?

Har aldrig hört om att bakruta bara exploderat så där.

a.k.a aLan.
281 Inlägg
26 januari 2008
har hört innan att 855:or och liknande med "böjt" glas på bakrutan har spruckit under vintrarna och så.. vet ej vad det beror på dock.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
26 januari 2008
jag tror som en tidigare har skrivit, att något har träffat bakrutan, tex sten, skott från div vapen, dubb mm...

1 582 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Har hört att det kan vara pga spänningar men det är riktigt skumt då jag aldrig varit med det tidigare. Men det är riktigt dåligt tycker jag faktiskt så hmm

Tror inte att någon skötit med något alls, sen tvivlar jag på att de var någon sten eller så. Det var bara en stor smäll.
Senast redigerat av Pappi (26 januari 2008)

8 156 Inlägg
26 januari 2008
Har du ett foto på rutan?
Jag har hört att det har hänt förut. En kusin till mig fick se bakrutan på sin Porsche gå i tusen bitar.
Men det känns ju som om det blivit fel i tillverkningen om det händer? Någon som håller med mig?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

155 Inlägg
26 januari 2008
Min bakruta sprängdes när jag skulle till Elmia för 2 år sen. De sa bara pang, och de PGA spänningar..
Håll ju på att skita ner sig ! tongue

Snyggast Behöver inte Vara Bäst!
Syns du inte, finns du inte!

Forummoderator
26 339 Inlägg
26 januari 2008
En grannes farsas Skoda av kombimodell drabbades för samma problem. Splitt ny bil.
Han åkte som vanligt och PANG. Bakrutan helt åt skogen.
Förmodligen spänningar i glaset.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Idiot..
285 Inlägg
26 januari 2008
Polaren råkade ut för samma grej när han skulle öppna bakluckan,då exploderade bakrutan

1 582 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Tjenare.

Här är två bilder som jag tog direkt efter det hände.

http://img409.imageshack.us/img409/9053/dsc00113fv0.th.jpg
http://img88.imageshack.us/img88/1539/dsc00114yc9.th.jpg

Tänkte ringa försäkringsbolaget och kolla med dom, har helförsäkring på bilen så de ska inte vara några problem att få det fixat. Jag undrar om någon vet vad jag kommer få betala för en ny bakruta? Kommer jag få betala självrisken på 3000:- eller kommer det kosta mig mindre?

Tacksam för info innan jag ringer försäkringsbolaget.

Mvh Pappi
Senast redigerat av Pappi (26 januari 2008)

saabtok
1 306 Inlägg
26 januari 2008
det är  väl alltid mindre  självrisk på glas har ja  för mig typ 1200 eller nåt

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

1 582 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Greatsnyggo skrev:

Tack så mycket för infon, ska ringa nu direkt och prata med dom big_smile

Mvh Pappi

684 Inlägg
26 januari 2008
har cokså upplevt samma sak, Vi hade en opel astra kombi för ett tag sen, när vi var ute och körde över ett gupp så sprängdes skiten där med, spänningar som många andra sagt.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

1 079 Inlägg
26 januari 2008
Jag har också råkat ut för det på min mercedes, drog igen dörren och hörde det började krasa sen explodera rutan och det var förmodligen spänningar.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

saabtok
1 306 Inlägg
26 januari 2008
Pappi skrev:
Greatsnyggo skrev:

Tack så mycket för infon, ska ringa nu direkt och prata med dom big_smile

Mvh Pappi

Om inte annat så läre de väl stå på dina försäkrings papper

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

1 813 Inlägg
26 januari 2008
du kan ju säkert ringa till företag som till verkar glas.. tex Pilkington i halmstad vet jag gör glas då vi tillverkar emballage till dom som dom fraktar glas i.. pilkinton i göteborg kan nog fixa det med då vi bygger särskillda emballage till dom som dom fraktar bilrutor lr om det e lastbils rutor det kan jag inte svara på men iaf Växel: 035-153000  ring och fråga om dom kan fixa en ruta till ett bra pris;) säg bil modell så har dom säkert ritning på den... annars lagabasen.se köp en beg till ett bra pris går ju att få ner priset där då det e beg:P !!  lycka till iaf  allt går men kanske tar lite längre tid att få fram en ruta än vad en verkstad fixar det ..

Åk före du så väntar jag på dig där..!

1 722 Inlägg
26 januari 2008
äh du har ju nu ac big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Klyphuggare
328 Inlägg
26 januari 2008
varför inte bara åka till skroten och hämta en hel baklucka med ruta och allt? en kompis råka pajja rutan på min 340 häromveckan och 200 tog dom för en fräsh baklucka.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt

Sök