3466
Sök

Bilrutan sprängdes vid körning? Hur kommer det sig?

1 582 Inlägg
26 januari 2008
Trådstartare
Skroten är faktiskt ett riktigt bra alternativ, men jag är inte så sugen på att sätta dit rutan själv då jag har nollkoll på det, sen om jag ska lämna in bilen till företag för att fixa det så kommer de kosta. Lika bra isåfall och ta det på försäkringen big_smile

2 118 Inlägg
26 januari 2008
Kanelbullen skrev:
äh du har ju nu ac big_smile

kd om inte annat tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

1 436 Inlägg
27 januari 2008
Greatsnyggo skrev:
det är  väl alltid mindre  självrisk på glas har ja  för mig typ 1200 eller nåt

Så länge rutan inte kostar mer än X antar kronor... I mitt fall fick vi byta framruta på vår Range Rover, kostnad 13000kr så försäkringbolaget stod för 10000kr och vi fick betala 3000kr + självrisk så det blev typ 4200kr...

(Men så dyr kan jag inte tänka mig att en ruta till en gammal Clio är.)

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
27 januari 2008
Pappi skrev:
Skroten är faktiskt ett riktigt bra alternativ, men jag är inte så sugen på att sätta dit rutan själv då jag har nollkoll på det, sen om jag ska lämna in bilen till företag för att fixa det så kommer de kosta. Lika bra isåfall och ta det på försäkringen big_smile

asså.. du köper ju en lucka med ruta redan.. Men ring bolaget först

Bmw osv..

993 Inlägg
27 januari 2008
tja..
det hände på min Volvo 850 också för ett bra tag sen, men det var sommar då..
855:orna är det vanligt problem att bakrutan sprängs så..

1 Inlägg
2 mars 2008
Rutan i vänster bakre sidodörr exploderade i min V70 i torsdags kväll. Orsaken var troligen "tryckvågen" från en långtradare som jag mötte ganska trångt i hög fart så jag kände en kraftig tryckvåg. I samma sekund small rutan i miljoner småbitar och det mesta hamnade i baksätet. Inga märken efter att det skulle ha varit ågon "fysisk" kontakt eller föremål som träffar bilen. Jag höll 90 och detgjorde nog långtradaren också - minst.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 mars 2008
Bakrutan på morsans 307cc smällde under natten när den stog inlåst i enbils garage.. så visst fasen kan det hända..

Själv fick jag en glasfront från en design diskmaskin (glasfront för få en blank yta) i ansiktet när jag skulle montera ur den ur ett demoställ. allt jag gjorde var att ta tag i handtaget så smälde hela skiten.

99% säker på att det är någon form av spänning i glaset.  dok har jag aldrig hört om detta på en äldre bil så man kan väl nästan dra en slutsats att dom sparar in pengar på billigare rutor numera. vem vet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Sök