3609
Sök

Volvo B21 med Weber 32/36 - hostar vid fullgas

Inte Feltema
156 Inlägg
31 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Köpte mig en Volvo 245 -77 för två månader sedan. Har sedan dess arbetat med att fixa till den, dels för besiktning och sedan en rejäl välbehövlig service. Enligt tidgare ägaren var motorn bytt till en fabriksny(!) B21 år 2004 (av ägaren innan honom), mindre troligt skulle jag tro, men den är nog ganska fräsch. Men inte SÅ fräsch. Hur som helst så hade bilen stått sen i somras och under första veckorna gick den bara sämre och sämre, till slut som en påse nötter och drog väldigt mycket bensin. Startade aldrig utan motorvärmare. Vilket inte var så konstigt då alla tänddelar var totalt igengrottade, och jag har aldrig sett ett sådant igensatt luftfilter. lol

Jag har bytt allt vad tänddelar heter, luftfilter, olja och kört med rengöringstillsats i bensinen. Nu går den bra och jämnt (dock så har den börjat hosta till lite då och då), startar (men det krävs tre försök) när det är kallt, dock så går den riktig risigt när den är riktigt kall, men tomgången är alltid klockren och den startar fruktansvärt lätt när den är varm. Men det största problemet är att den hostar så kraftigt när man stämplar. Det finns ju "två" lägen på gaspedalen, det andra när andra porten i förgasaren öppnar, och det är när det öppnar som den hostar till. Märks mindre när man smyger, men när man stämplar så blir det ett rejält host. Plus att den fortfarande drar lite mycket soppa i mina ögon. Det sägs ju att webern ska sänka förbrukningen, men den drar cirka 1,5-1,7 liter/mil stadskörning. Stiften blir också lite svarta = för mycket bensin. Värt att säga är att den läcker också bensin och har gjort så länge (i fästet mot insuget). Förhoppningsvis beror detta på att bultarna var dåligt åtdragna, ska göra en motortvätt så får jag se om den fortsätter läcka.. Nåväl, frågan är vad detta hacket beror på. Eftersom den hostar när den får mer luft så lär den ju få för lite bensin just då, men detta går inte ihop riktigt för mig.. Den får för mycket soppa, men ändå för lite? Vi har funderat lite på om det kan vara bränslepumpen som inte hinner med riktigt och att förgasaren är lite illa inställd. Men annars så har jag ingen aning om hur man ställer in allt det här, eller vad det kan bero på.

Tacksam för svar! big_smile
Senast redigerat av DiskBengt (31 januari 2008)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

645 Inlägg
31 januari 2008
#2
Konstigt, måste vara bestyckningen... jag fick detta fenomenet på min b23a motor med k-kam och extraktor grenrör att när man på lågvarv (under ca 2500 iaf) stämplade fullgas så tog det ett tag innan nånting hände men nu sitter förgasaren på min fars b21a och den går klockrent efter att vi ställde ner CO:n på den då den var alldeles för hög.

//Marcus Saari


Sök