3589
Sök

höjt laddtryck,3 " ,chip o dump.

258 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#1
å'hojj !
En volvo 940 turbo 93.a med 165 hk orginal, får turbon påställd 25% och 3" hela vägen utan kat.
Motor och turbo väldigt fint skick.
Uppskattningsvis hur mkt hk i motorn ?

NY fråga
Om man lägger till chiptrim steg 2, sportfilter , dumpventil också ?
Senast redigerat av takidas (3 februari 2008)

enpetar-klubben

1 703 Inlägg
2 februari 2008
#2
Vadå får turbon påställd med 25%?
Du menar höjt laddtryck? Vad kan orginal ladd ligga på? .7bar * 25% = knappt .9 bar. Det större avgassyemet hjälper till i laddtrycksökningen pga det större flödet.

Kanske 185 kusar efteråt kanske?


258 Inlägg
2 februari 2008
Trådstartare
#3
henkebenke skrev:
Vadå får turbon påställd med 25%?
Du menar höjt laddtryck? Vad kan orginal ladd ligga på? .7bar * 25% = knappt .9 bar. Det större avgassyemet hjälper till i laddtrycksökningen pga det större flödet.

Kanske 185 kusar efteråt kanske?

Okej, aa höjer laddtrycket med 25% menade jag. smile

enpetar-klubben

258 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#4
takidas skrev:
henkebenke skrev:
Vadå får turbon påställd med 25%?
Du menar höjt laddtryck? Vad kan orginal ladd ligga på? .7bar * 25% = knappt .9 bar. Det större avgassyemet hjälper till i laddtrycksökningen pga det större flödet.

Kanske 185 kusar efteråt kanske?

Okej, aa höjer laddtrycket med 25% menade jag. smile

Blir det stor skillnad om man plussar på chip/filter/dump på det ?

enpetar-klubben

1 587 Inlägg
3 februari 2008
#5
Dumpen minskar ju spool up tiden bara smile Filter så får du lite mer luft i motorn.. Chip så ökar du ju laddet lite till tror ja .. tongue Är inte så säker på de me chipet men tror de e så att de höjer laddet liite tongue


397 Inlägg
3 februari 2008
#6
Om du chippar, fixar större avgas, 3" samt racekat och insatsfilter, eller öppet filter med avskärmning (bsr eller liknande) borde du få närmre 200 snabba hästar smile

//Stoffe

948 Inlägg
3 februari 2008
#7
chippet i sig ger ingen effekt det gör så du kan ladda på lite mer(mer bränsle) än orginal därav effekt höjningen

RS
886 Inlägg
4 februari 2008
#8
chippet gör väl vad man programmerar det till att göra? ;P

Focus RS

Saaboholic
3 129 Inlägg
4 februari 2008
#9
Bostrom skrev:
chippet gör väl vad man programmerar det till att göra? ;P

Korrekt. Dock är ju meningen med chip trimning att öka bränsle förseln osv=motorn klarar av ett högre ladd eftersom bränslet finns där, inget bränsle=ingen effekt.

När du pratar om att programmera osv så är det mappning som man går in i boxen och ändrar MYCKET mer saker än vad ett chip gör.

Se sharkys post om chippning/mappning för mer info.

/M.B

"Liberty of thought is the life of the soul"

Allt i allo
358 Inlägg
4 februari 2008
#10
om du bara höjjer laddtrycket så kommer förmodligen motorn säcka ihop efter ett tag, pga att bilen får för lite soppa, det är bättre att du skaffar ett chip så du får mer soppa i motorn, sen ett större avgasystem sen kan du pilla med laddtrycket OM du känner för det, med ett chip så kan jag säga att du borde vara nöjd annars är det nog dags att tänka på en annan bil om du inte känner för att slänga ut flera 1000kr på å trimma en bil som ändå aldrig kommer upp i det draget som du kan få i en annan bil för mindre pengar.

De é nice !

948 Inlägg
4 februari 2008
#11
Bostrom skrev:
chippet gör väl vad man programmerar det till att göra? ;P

jo men på bilar med mekaniskt styrt laddtryck(turbo bilar med mekaniskt styrt ladd) så blir det ingen skillnad alls om du byter chip förrän du höjjer laddet iom chippet ökar bränslet
Senast redigerat av TobbeTT (4 februari 2008)

26 Inlägg
5 februari 2008
#12
tips, koppla in laddtrycksmätare..
så du vet vad du laddar..

tror den laddar ca 0,4  ,  0,5bar original iaf.


Sök