3233
Sök

Återcirkulerande dump till Saab 9-3

17 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#1
Jag har intsallerat en återcirkulerande dumpventil på min Saab 9-3, årsmodell 00.
Har fått ett problem, jag får den inte att pysa, det är bara sportluftfiltret som "fnattrar".


Har 3 stycken bilder som jag har laddat upp, hoppas att ni kan se och förstå hur allt är kopplat:
http://data.fuskbugg.se/skalman01/dump.rar
http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC01353.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/DSC01354.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/--DSC01355.JPG


Tack på förhand


819 Inlägg
5 februari 2008
#2
har du satt dit vacumslangen som gör att kolven sugs upp?

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

17 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#3
ja men ej på bilderna


819 Inlägg
5 februari 2008
#4
okej. det kan vara så att dumpen är för hårt ställd. be någon kolla om kolven rör på sig när du gasar upp den. om inte så släpp lite på fjädern, och om det inte går kan en lösning vara att kapa något/några varv på den

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

17 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#5
Jag bad en polare kolla om kolven rörde sig och det gjorde den inte, vi har släppt på fjädern max.
Men vi kan prova det du sa att kapa några varv på fjädern.

Blir kolven lättare att suga upp då?

Hoppas på flera svar.


819 Inlägg
5 februari 2008
#6
okej okej.. låter skumt..
jo det kan vara lösningen

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

Konsult
1 247 Inlägg
5 februari 2008
#7
Låter som för hårt spänd, men jag tycker det ser ut som en hybridventil? eller är jag ute och cyklar?


17 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#8
Tagg3N ja det är en hybridventil som är återcirkulerande.
Det ska väl fungera utan problem eller?


2 164 Inlägg
5 februari 2008
#9
Vilken motor är de?
Troligen skulle de funka men inte säkert.
Har du en b205 motor så är de känsligare.
Är de en b204 motor så kan du ha öppen utan problem.

MVH

F


Konsult
1 247 Inlägg
5 februari 2008
#10
Hulek skrev:
Tagg3N ja det är en hybridventil som är återcirkulerande.
Det ska väl fungera utan problem eller?

Såg att du hade en T7 motor. Så länge du inte kör den som atmosfärisk är det ingen fara. Om inte AVn öppnar riktigt kanske du borde se över alla anslutningar, är du säker på att du skruvat åt rätt håll på skruven? Kanske uppfattar det som jag dumförklarar dig men jag försöker hjälpa smile

Kolla så att vakum slangen inte är klämd/vikt någonstans, det misstaget gjorde jag och då vill inte AVn fungera och man får "turbo surge" ljud.

Fredrik-79 skrev:
Vilken motor är de?
Troligen skulle de funka men inte säkert.
Har du en b205 motor så är de känsligare.
Är de en b204 motor så kan du ha öppen utan problem.

MVH

F

T7 motorn (svart DI) ska ej köras med atmosfärisk AV då dessa har LMM. Denna har Hulek.
T5 motorn (röd DI) kan köras med atmosfärisk då dessa ej har LMM. Denna har min.

Har man återcirkulerande AV kommer spoolup tiden vara en aning snabbare än med atmosfärisk.

Mvh Kim
Senast redigerat av Tagg3N (5 februari 2008)


17 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#11
Vi kom på att vi hade satt kolven fel, på bilden sitter kolven inte mot turbon så det var inte så konstigt att det inte fungerade.
Men vi ändrade och bytte så att den gjorde det och problemet kvarstår.

Kolven vill inte öppnas och vakumslangen är inte i kläm någonstans.
Kollade så att den sög upp ordentligt också..


47 Inlägg
5 februari 2008
#12
Hulek skrev:
Vi kom på att vi hade satt kolven fel, på bilden sitter kolven inte mot turbon så det var inte så konstigt att det inte fungerade.
Men vi ändrade och bytte så att den gjorde det och problemet kvarstår.

Kolven vill inte öppnas och vakumslangen är inte i kläm någonstans.
Kollade så att den sög upp ordentligt också..

Om jag inte ser fel så är det en dump så är till vag 1.8t motorer och där står att den inte funkar till Saab
Var inne på http://www.creatix.se/ och kolla det nu. Om det är samma dump som finns där inne så funkar den bara till VAG 1.8t motorer som har orginal laddtryck och inget annat....
Senast redigerat av DittFetaDass (5 februari 2008)


17 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#13
DittFetaDass skrev:
Hulek skrev:
Vi kom på att vi hade satt kolven fel, på bilden sitter kolven inte mot turbon så det var inte så konstigt att det inte fungerade.
Men vi ändrade och bytte så att den gjorde det och problemet kvarstår.

Kolven vill inte öppnas och vakumslangen är inte i kläm någonstans.
Kollade så att den sög upp ordentligt också..

Om jag inte ser fel så är det en dump så är till vag 1.8t motorer och där står att den inte funkar till saab

vad menar du me vag ?


47 Inlägg
5 februari 2008
#14
Hulek skrev:
DittFetaDass skrev:
Hulek skrev:
Vi kom på att vi hade satt kolven fel, på bilden sitter kolven inte mot turbon så det var inte så konstigt att det inte fungerade.
Men vi ändrade och bytte så att den gjorde det och problemet kvarstår.

Kolven vill inte öppnas och vakumslangen är inte i kläm någonstans.
Kollade så att den sög upp ordentligt också..

Om jag inte ser fel så är det en dump så är till vag 1.8t motorer och där står att den inte funkar till saab

vad menar du me vag ?

Audi och VW och dom som ingår i den konsernern


17 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
#15
vad hardu för dumpventil om du har en
?


47 Inlägg
5 februari 2008
#16
Hulek skrev:
vad hardu för dumpventil om du har en
?

sorry har orginal.....men om jag skulle köpa en så skulle det vara i från speedparts.se dom har en som ska funka om det inte är en aero....men den kostar också 1525:-


114 Inlägg
13 februari 2008
#17
Om man har Hybrid dump på en T7a då? Så man har både återcirkulerande och atmofärisk?

Saab är Power. Power är makt =)
Nu med Renualten. Får jag nöja mig med en skön bil =)

47 Inlägg
13 februari 2008
#18
AhlSkal skrev:
Om man har Hybrid dump på en T7a då? Så man har både återcirkulerande och atmofärisk?

Japp helt rätt....men kolla bara så det verkligen är till en saab....av någon skum anledning så funkar inte alla till alla bilar.....och varför vet jag inte.....


114 Inlägg
13 februari 2008
#19
DittFetaDass skrev:
AhlSkal skrev:
Om man har Hybrid dump på en T7a då? Så man har både återcirkulerande och atmofärisk?

Japp helt rätt....men kolla bara så det verkligen är till en saab....av någon skum anledning så funkar inte alla till alla bilar.....och varför vet jag inte.....

Har nog me fjäderns hård het kanske? smile Eller att bilen måste ha dumpen i "felvänt" läge och då kan man inte flytta kolven för lätt om de inte e ett membran! smile

Saab är Power. Power är makt =)
Nu med Renualten. Får jag nöja mig med en skön bil =)

47 Inlägg
13 februari 2008
#20
AhlSkal skrev:
DittFetaDass skrev:
AhlSkal skrev:
Om man har Hybrid dump på en T7a då? Så man har både återcirkulerande och atmofärisk?

Japp helt rätt....men kolla bara så det verkligen är till en saab....av någon skum anledning så funkar inte alla till alla bilar.....och varför vet jag inte.....

Har nog me fjäderns hård het kanske? smile Eller att bilen måste ha dumpen i "felvänt" läge och då kan man inte flytta kolven för lätt om de inte e ett membran! smile

okej....då lärde man sig något idag också...



Sök