Jag har intsallerat en återcirkulerande dumpventil på min Saab 9-3, årsmodell 00. Har fått ett problem, jag får den inte att pysa, det är bara sportluftfiltret som "fnattrar".
okej. det kan vara så att dumpen är för hårt ställd. be någon kolla om kolven rör på sig när du gasar upp den. om inte så släpp lite på fjädern, och om det inte går kan en lösning vara att kapa något/några varv på den
Jag bad en polare kolla om kolven rörde sig och det gjorde den inte, vi har släppt på fjädern max. Men vi kan prova det du sa att kapa några varv på fjädern.
Vilken motor är de? Troligen skulle de funka men inte säkert. Har du en b205 motor så är de känsligare. Är de en b204 motor så kan du ha öppen utan problem.
Tagg3N ja det är en hybridventil som är återcirkulerande. Det ska väl fungera utan problem eller?
Såg att du hade en T7 motor. Så länge du inte kör den som atmosfärisk är det ingen fara. Om inte AVn öppnar riktigt kanske du borde se över alla anslutningar, är du säker på att du skruvat åt rätt håll på skruven? Kanske uppfattar det som jag dumförklarar dig men jag försöker hjälpa
Kolla så att vakum slangen inte är klämd/vikt någonstans, det misstaget gjorde jag och då vill inte AVn fungera och man får "turbo surge" ljud.
Fredrik-79 skrev:
Vilken motor är de? Troligen skulle de funka men inte säkert. Har du en b205 motor så är de känsligare. Är de en b204 motor så kan du ha öppen utan problem.
MVH
F
T7 motorn (svart DI) ska ej köras med atmosfärisk AV då dessa har LMM. Denna har Hulek. T5 motorn (röd DI) kan köras med atmosfärisk då dessa ej har LMM. Denna har min.
Har man återcirkulerande AV kommer spoolup tiden vara en aning snabbare än med atmosfärisk.
Vi kom på att vi hade satt kolven fel, på bilden sitter kolven inte mot turbon så det var inte så konstigt att det inte fungerade. Men vi ändrade och bytte så att den gjorde det och problemet kvarstår.
Kolven vill inte öppnas och vakumslangen är inte i kläm någonstans. Kollade så att den sög upp ordentligt också..
Vi kom på att vi hade satt kolven fel, på bilden sitter kolven inte mot turbon så det var inte så konstigt att det inte fungerade. Men vi ändrade och bytte så att den gjorde det och problemet kvarstår.
Kolven vill inte öppnas och vakumslangen är inte i kläm någonstans. Kollade så att den sög upp ordentligt också..
Om jag inte ser fel så är det en dump så är till vag 1.8t motorer och där står att den inte funkar till Saab Var inne på http://www.creatix.se/ och kolla det nu. Om det är samma dump som finns där inne så funkar den bara till VAG 1.8t motorer som har orginal laddtryck och inget annat....
Senast redigerat av DittFetaDass (5 februari 2008)
Vi kom på att vi hade satt kolven fel, på bilden sitter kolven inte mot turbon så det var inte så konstigt att det inte fungerade. Men vi ändrade och bytte så att den gjorde det och problemet kvarstår.
Kolven vill inte öppnas och vakumslangen är inte i kläm någonstans. Kollade så att den sög upp ordentligt också..
Om jag inte ser fel så är det en dump så är till vag 1.8t motorer och där står att den inte funkar till saab
Vi kom på att vi hade satt kolven fel, på bilden sitter kolven inte mot turbon så det var inte så konstigt att det inte fungerade. Men vi ändrade och bytte så att den gjorde det och problemet kvarstår.
Kolven vill inte öppnas och vakumslangen är inte i kläm någonstans. Kollade så att den sög upp ordentligt också..
Om jag inte ser fel så är det en dump så är till vag 1.8t motorer och där står att den inte funkar till saab
sorry har orginal.....men om jag skulle köpa en så skulle det vara i från speedparts.se dom har en som ska funka om det inte är en aero....men den kostar också 1525:-
Om man har Hybrid dump på en T7a då? Så man har både återcirkulerande och atmofärisk?
Japp helt rätt....men kolla bara så det verkligen är till en saab....av någon skum anledning så funkar inte alla till alla bilar.....och varför vet jag inte.....
Om man har Hybrid dump på en T7a då? Så man har både återcirkulerande och atmofärisk?
Japp helt rätt....men kolla bara så det verkligen är till en saab....av någon skum anledning så funkar inte alla till alla bilar.....och varför vet jag inte.....
Har nog me fjäderns hård het kanske? Eller att bilen måste ha dumpen i "felvänt" läge och då kan man inte flytta kolven för lätt om de inte e ett membran!
Saab är Power. Power är makt =)
Nu med Renualten. Får jag nöja mig med en skön bil =)
Om man har Hybrid dump på en T7a då? Så man har både återcirkulerande och atmofärisk?
Japp helt rätt....men kolla bara så det verkligen är till en saab....av någon skum anledning så funkar inte alla till alla bilar.....och varför vet jag inte.....
Har nog me fjäderns hård het kanske? Eller att bilen måste ha dumpen i "felvänt" läge och då kan man inte flytta kolven för lätt om de inte e ett membran!