2909
Sök

Busbilsprojekt.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#1
Jag håller på att skeppa över en 2JZGTE motor från USA, byggd av JDM Motorsports, däremot orginal motor.

Jag är på ständig jakt efter något roligt object att stoppa ner kraftpaketet i, och jag sitter och pendlar mellan en Volvo 245 -78 för 18500:-, eller en PV från 1962 för 7750:-.

Notera att detta ska bli en sleeper, ultimata överraskningsmomentet. Och något roligt att jobba med.

Så, vad tycker ni att jag ska välja?

Om ni har några egna tillägg till bilmodeller man kan använda så varsegod att nämna dom.

Däremot inga bilar där det är i princip omöjligt att stoppa ner motorn, eller där det krävs enormt mycket framvagns och fästningsjobb.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

DFFL
9 020 Inlägg
7 februari 2008
#2
PV isåfall...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Rent A Retard !
674 Inlägg
7 februari 2008
#4
röstar också för PV

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#5
camaro67 skrev:
Pvn alla gånger! 2JZGTE är supra mikv motorn va? Ballt!

Jepp. 3.0 Liters Inline 6'a med dubbelturbo. Skottsäkert block fan, finns Supror i USA som går 6.40 på strippen med dom motorerna.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Meister
6 763 Inlägg
7 februari 2008
#6
Siarnaq skrev:
camaro67 skrev:
Pvn alla gånger! 2JZGTE är supra mikv motorn va? Ballt!

Jepp. 3.0 Liters Inline 6'a med dubbelturbo. Skottsäkert block fan, finns Supror i USA som går 6.40 på strippen med dom motorerna.

Okej. De är jävliga betekningar på japanska motorer. Synd att du har sållt F1:an annars hade de vart ballt big_smile


553 Inlägg
7 februari 2008
#7
jag personligen skulle nog satt motorn i en volvo 242a smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#8
camaro67 skrev:
Siarnaq skrev:
camaro67 skrev:
Pvn alla gånger! 2JZGTE är supra mikv motorn va? Ballt!

Jepp. 3.0 Liters Inline 6'a med dubbelturbo. Skottsäkert block fan, finns Supror i USA som går 6.40 på strippen med dom motorerna.

Okej. De är jävliga betekningar på japanska motorer. Synd att du har sållt F1:an annars hade de vart ballt big_smile

Haha jo, tanken slog mig, men att sitta och förstärka ramen på F1'an kanske inte är så idealt. :p

Nytt insug, mjukt chiptrim och avgassystem så får man ut 450 hästar ur 6'an, vilket är inte illa!

Orsaken jag undviker en Volvo 242 är för att allting är gjort med dom. Man ser aldrig en 245 som blåser omkring med 700 + hästar och totalt river isär jänkarna?
Eller en PV för den delen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Meister
6 763 Inlägg
7 februari 2008
#9
Siarnaq skrev:
camaro67 skrev:
Siarnaq skrev:

Jepp. 3.0 Liters Inline 6'a med dubbelturbo. Skottsäkert block fan, finns Supror i USA som går 6.40 på strippen med dom motorerna.

Okej. De är jävliga betekningar på japanska motorer. Synd att du har sållt F1:an annars hade de vart ballt big_smile

Haha jo, tanken slog mig, men att sitta och förstärka ramen på F1'an kanske inte är så idealt. :p

Nytt insug, mjukt chiptrim och avgassystem så får man ut 450 hästar ur 6'an, vilket är inte illa!

Orsaken jag undviker en Volvo 242 är för att allting är gjort med dom. Man ser aldrig en 245 som blåser omkring med 700 + hästar och totalt river isär jänkarna?
Eller en PV för den delen.

Kanske inte. Men som du säger så är de ballare med 245 än 242. Men du ska inte riva isär för mycke jänkare.. (Jag måste bygga ny motor innan jag börjar var för kaxig sad ) big_smile


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#10
camaro67 skrev:
Kanske inte. Men som du säger så är de ballare med 245 än 242. Men du ska inte riva isär för mycke jänkare.. (Jag måste bygga ny motor innan jag börjar var för kaxig sad ) big_smile

Hehe, det är klart, om jag möter en Buick GN eller något liknande ska jag se upp jävligt noga. tongue

Men det första jag ska göra isf är att bygga ihop skiten, sen kommer trimmet. smile Har kontakter med en firma som plockade ur 1550 hästar ur en sådan, singelturbo på vanlig bensin. Lär nog bli rätt grymt.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Meister
6 763 Inlägg
7 februari 2008
#11
Siarnaq skrev:
camaro67 skrev:
Kanske inte. Men som du säger så är de ballare med 245 än 242. Men du ska inte riva isär för mycke jänkare.. (Jag måste bygga ny motor innan jag börjar var för kaxig sad ) big_smile

Hehe, det är klart, om jag möter en Buick GN eller något liknande ska jag se upp jävligt noga. tongue

Men det första jag ska göra isf är att bygga ihop skiten, sen kommer trimmet. smile Har kontakter med en firma som plockade ur 1550 hästar ur en sådan, singelturbo på vanlig bensin. Lär nog bli rätt grymt.

Joo de är jävligt grymma motorer faktist. Men se till att börja bygga nu! Jag vill se den big_smile


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#12
camaro67 skrev:
Joo de är jävligt grymma motorer faktist. Men se till att börja bygga nu! Jag vill se den big_smile

Jorå, ska komma igång så fort som möjligt. Har hittat en komplett 2JZGTE motor som sagt, för 1750 dollar (13400 kr ungefär). Ska bara kolla frakten, och sen hitta en PV eller liknande.

Ska bli väldigt roligt objekt. smile

alseryd, det skulle enkelt gå att fixa om du har en självmordslängtan och ryggrad nog för att palla accelerationen. Att passa in den lär bli lite problem, eftersom en Goggomobil är 2 meter lång. Ryms i min ryggsäck.
Senast redigerat av Siarnaq (7 februari 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

192 Inlägg
7 februari 2008
#13
annars så finns det ju många fina oplar,, typ kadett C, ascona A/B, opel gt mfl...eller varför inte en ford escort mk2,,,

//// Tommie

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#14
loftom skrev:
annars så finns det ju många fina oplar,, typ kadett C, ascona A/B, opel gt mfl...eller varför inte en ford escort mk2,,,

Som sagt, jobbet att tillverka fästen och flytta bakåt motorn, vilket innebär att skära hål lite överallt för alla kablar och elektronik. Det skulle bli mycket jobb och bilen skulle bli smått framtung.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

192 Inlägg
7 februari 2008
#15
Siarnaq skrev:
loftom skrev:
annars så finns det ju många fina oplar,, typ kadett C, ascona A/B, opel gt mfl...eller varför inte en ford escort mk2,,,

Som sagt, jobbet att tillverka fästen och flytta bakåt motorn, vilket innebär att skära hål lite överallt för alla kablar och elektronik. Det skulle bli mycket jobb och bilen skulle bli smått framtung.

jaha du behöver inte det i en pv lr 240 då menar du  roll

//// Tommie

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#16
loftom skrev:
jaha du behöver inte det i en pv lr 240 då menar du  roll

Ska däremot inte ha en 240 eller 245. Bestämt en PV ska det vara.

PV'n har generellt sett lite mer utrymme, ska nog bli lite ombyggnad, lite kolfiber och lite annat skit. Ska satsa på en vikt under 1000 kg iaf, vilket blir inte så jäkla svårt får jag hoppas. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Bärs!
3 456 Inlägg
7 februari 2008
#17
Siarnaq skrev:
Man ser aldrig en 245 som blåser omkring med 700 + hästar och totalt river isär jänkarna?
Eller en PV för den delen.

Finns ju garanterat fler snabba PV's än 245'or iaf... roll

Garaget.org peakade 2008.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#18
Aga_Diff skrev:
Siarnaq skrev:
Man ser aldrig en 245 som blåser omkring med 700 + hästar och totalt river isär jänkarna?
Eller en PV för den delen.

Finns ju garanterat fler snabba PV's än 245'or iaf... roll

Mm, men en tjänstevikt på 1070 kilo på PV'n, även med bara 350hp så lär den röra rätt bra på sig. Men jag siktar på lite mer kraft än så. big_smile

600 - 700 hästar kanske inte är helt omöjligt med den motorn.

Antingen så får jag tag i en sexväxlad manuell låda, typ Getrag, eller så tar jag bara en Turbo 350 från någon V8, ligger ett par i garaget. smile Lär funka bra med adapterplatta från JW racing?
Senast redigerat av Siarnaq (7 februari 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

620 Inlägg
7 februari 2008
#19
tänk på att du måst få ned kraften i backen...big_smile men de har du säkert tänkt på...tongue


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
7 februari 2008
Trådstartare
#20
ReApEr__88 skrev:
tänk på att du måst få ned kraften i backen...big_smile men de har du säkert tänkt på...tongue

Ja det är klart, men när min far har runt 25 år av dragracing under bältet och mina inlästa upplevelser och kunskaper lär det funka rätt bra. smile

Ska nog få det att funka. big_smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök