Jag fick lite gjort i helgen även om det är en del jobb kvar med tryckrören, brorsan måste skruva fast alla stag och skit till växellådan så jag vet hur mycket plats jag har när jag ska dra rören över lådan. Det får vänta några veckor tills jag går på semestern.
Tanken var att jag skulle snubbla på en lagomt stor bit svarvämne så jag kunde göra en stans för att pressa trattarna till lämpligt form, tyvärr så hade någon annan långfingrad person redan lagt beslag på alla lagomt stora svarvämnen så det fick bli en klåplösning som vanligt.

![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum003.jpg]()
Jag hade gjort en stans tidigare när jag byggde plenumet till turbohojen min så efter en tur i svarven så gick det hjälpligt använda den även till dessa rör som är betydligt grövre. Lite förvärmning med gasolen och ett par smällar med storhammaren så liknade det i alla fall ett gäng trattar, inte optimalt men det lär flöda betydligt bättre än inga trattar alls och det är huvudsaken. Alternativet hade varit att inte kunna göra ett skit på hela helgen eftersom det är glest mellan järnaffärerna här uppe i obygderna...
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum004.jpg]()
När trattarna var klara svetsade jag på två förstärkningar på bottenplattan så den inte skulle slå sig av värmen när trattarna skulle brännas fast, det gick fint och plattan var rak som en tonårspick när jag tog loss förstärkningarna. Lite synd att gömma bort svetsfogarna inuti plenumet bara, äntligen börjar det likna något annat än kråkskit när jag tigsvetsar.

![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum009.jpg]()
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum010.jpg]()
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum012.jpg]()
Den här synen mötte mig när jag åkt till bilmeken i byn och skulle rulla plenumet, tydligen så var plåtvalsen en perfekt plats att stapla en halv bil uppepå så det blev till att gräva lite för att få fram den.
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum005.jpg]()
Rull rull rull...
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum007.jpg]()
Jag kapade till plenumplåten på bandsågen och med hjälp av en hel trave advancerade matematiska formler kom jag fram till en lämplig vinkel så att alla syreatomer fördelas absolut jämnt i alla fyra insug till 99.97%.

![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum013.jpg]()
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum014.jpg]()
En gavel kapades till och med hjälp av min födelsedagspresent från brorsan (en hålsågssats) gick det lätt som en plätt att ta upp ett 2.5" hål i den. Där har ni en sak att önska er av fjällan/morsan till jul, fan så man har haft nytta av dessa hålsågar!
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum015.jpg]()
När den andra gaveln var gjord och allt ihoppunktat och provmonterad på förgasarna så fick jag äntligen förlusta mig med svetsen en stund!
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum016.jpg]()
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum017.jpg]()
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum018.jpg]()
Det sista jag gjorde på plenumet var att svetsa dit två öron för vantskruvarna som ska hålla plenumet på plats, flänsen på förgasarna mot plenumet är endast 10mm lång så utan att staga plenumet kommer det skjutas loss från förgasarna direkt det blir övertryck i systemet. Jag måste skaffa en till vantskruv och sätta på undersidan av plenumet också så det blir stadigt och bra. Röranslutningen till plenumet kan jag inte sätta dit innan jag vet hur vi ska dra tryckröret från intercoolern så det får vänta tills semestern.
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum022.jpg]()
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum025.jpg]()
Jag har även dragit tryckröret mellan turbon och intercoolern, lite svårt bara att ta ett bra kort på det eftersom det sitter rätt så trångt till.
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum001.jpg]()
![http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Galantbygget/plenum002.jpg]()
Det jag ska skaffa innan nästa skruvarhelg är ett gäng anslutningar för tryckluftsslang, en vantskruv till plenumet och lite annat småplock. Sen har jag det pillrigaste kvar, att förlänga spjällaxlarna på förgasarna så dom når ihop med varandra utan att elda på med svetsen så tätningarna runt axlarna smälter. Det ska nog gå få till på något vis.
Over and out!
