3480
Sök

tänkvärda ord för oss som är födda långt innan 90talet.

Truck/Bil mekaniker
159 Inlägg
14 februari 2008
e 89a o har fått lära mej mina misstag o inte har ja ngn som tar hand om mina problem som dagens ungdomar ja får lösa mitt själv o de e de ja vill göra  exempel   en idiot härifrån stor i käfften o vill slås men när de väl kommer till krita så skickar han sina store bröder på hade 3 st som höll upp mej mot en väg o dom skrek o hade sej men ja bara skrattade åt dom för dom e så barnsliga o ska lösa sin lillebrors problem  så illa men ja säger bara  smålängingar (ni som är de behöver inte ta upp men nässjö bor e vädelösa)  MVH Bill

Master
179 Inlägg
14 februari 2008
Jag är född när Nintendot var som störst, videon var som störst och när digitalboxen började komma. Dator skaffade vi oss tidigt likaså mobiler, jag ljuger inte om jag säger att vi 5 i min familj tillsammans har haft över 45 mobiler.

Och här sitter man 20 år gammal snart och inloggad på Windows Live Messenger 24/7 och är låtsas-social, d.v.s så social som jag aldrig skulle kunna vara i det rediga livet.
Jag snittar nog mellan 9 och 11 timmar om dagen vid datan. Jag säger inte att det är bortkastad tid med tanke på all musik jag får höra, skulle inte klara mig utan den. Men hade inte alla andra i min ålder varit precis likadana hade det nog inte sett ut såhär..
Jag önskar jag hade spenderat mer tid utomhus och haft kul än att sitta här och fundera på hur många miljoner gånger jag har klickat på musens vänsterknapp. En fråga som jag inte hade velat existera xD

Men som kompensation för det hela så kommer jag inte låta mina barn bli som mig. Det finns nog trots allt bättre saker att göra än att sitta här..

8 156 Inlägg
14 februari 2008
crazy75 skrev:
Måste tillägga att det var bättre klass på snögrottorna på den tiden, vi var nog blivande arkitekter hela bunten big_smile

Jag kommer ihåg dom snögrottorna vi byggde. Vi fick till och med hjälp av dom som körde traktorn att göra en gigantisk hög. Kunde sitta flera stycken i mitten av grottan wink
Nu är ju det tvärförbjudet.
Massor av lekplatser har ju skrotats för att dom varit för farliga. Yikes.
Vi dödar ju barns kreativitet idag. Bänkar dom framför datorer och låter dom inte andas.

Det känns som om det började så smått när jag gick på högstadiet. Daltandet började.
Aja. Får hoppas att det ändrar sig nu?

70-talist, javisst...
Btw. Jag var en av dom första med Gameboy och jag hade en en grym 386:a wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

514 Inlägg
14 februari 2008
HEhe intressant läsning smile Är oxå sjuttiotalist, närmare bestämt -74.. Som andra sagt så var man ju alltid ute när man var ung.. Knappt så man gick hem för sova många ggr. Sen vart det ju en hel del sattyg oxå men som man fick sota för många ggr.. Tar oxå igen det gällande att sitta framför datorn idag big_smile

Tv-spel hade man ju.. Ett riktigt monster med grym prestanda och som jag fortfarande idag har kvar:
http://www.kreativt.nu/uploads/P1010018.jpg

Efter detta så vart det såklart en Commondor 64 med kassetstation osv (som jag oxå har kvar än idag) Dock så suktade man ju senare efter Commondor 128 med diskettstation.. Ojoj lol

old volkswagens never die they just get lower

Bildrulle
499 Inlägg
14 februari 2008
haha, en sak jag kom att tänka på när jag såg någon skriva "Det var bättre förr" var ju Fantomen dricka o alla andra roliga godsaker vi hade på 80 talet....

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

482 Inlägg
14 februari 2008
Jag är lite emot att allt ska va så jä***a säkert nu för tiden, visst skulle det va jättefint om ingen skada sig lr dog men jorden blir ju överbefolkad, Det finns inget naturligt urval längre alla får leva och allt ska räddas. Ungar får ju inte göra nåt bara för att de kanske kan göra sig illa om de håller på så, då har de inget att leka med ute så då sitter de vid datorn 12 timmar om dan och pimplar cola och äter godis och blir feta.

Jag är inte så gammal men tillräckligt för att tycka att dagens ungdom är sorglig, jag ser på folk som bara är 5 år yngre å tänker de va bättre när jag va ung! (då måste det ju va nåt fel)

just real power
no turbo shit

8 883 Inlägg
14 februari 2008
Jag som är född på 60 talet kan ju bara instämma i det första inlägget..
Allt var inte bättre förr men mycket var det wink

Fotograf på tierpidag.se

Truck/Bil mekaniker
159 Inlägg
14 februari 2008
alseryd skrev:
Jag är en 65:a och det viktigaste vi fick lära oss var att ha respekt!
Var det slagsmål så var det över när personen låg på marken.
Det var ingen som stog och sparkade på den som redan låg.
Behandla andra som du själv skulle vilja bli behandlad!!!
Respekt.
Mvh Eva.

Precis allt e så jäddra överskattat idag. idag kan ungarna göra hur dom vill o föräldrarna får ta skiten. Mvh Bill

1337
1 343 Inlägg
14 februari 2008
S-Larsson skrev:
HEhe intressant läsning smile Är oxå sjuttiotalist, närmare bestämt -74.. Som andra sagt så var man ju alltid ute när man var ung.. Knappt så man gick hem för sova många ggr. Sen vart det ju en hel del sattyg oxå men som man fick sota för många ggr.. Tar oxå igen det gällande att sitta framför datorn idag big_smile

Tv-spel hade man ju.. Ett riktigt monster med grym prestanda och som jag fortfarande idag har kvar:

Efter detta så vart det såklart en Commondor 64 med kassetstation osv (som jag oxå har kvar än idag) Dock så suktade man ju senare efter Commondor 128 med diskettstation.. Ojoj lol

haha. efter 64 köpte man sig ju Amiga...
Det var en värsting då vill jag påstå.. vilken grafik och realtidskänsla..
som att gå på moln. sanslöst va lättroad man var då...

I'm not a fighter, I'm a lover!

volvoraggare
4 776 Inlägg
14 februari 2008
Xtravagant skrev:
S-Larsson skrev:

haha. efter 64 köpte man sig ju Amiga...
Det var en värsting då vill jag påstå.. vilken grafik och realtidskänsla..
som att gå på moln. sanslöst va lättroad man var då...

klart tusan man hade en commandore 64. sen efter det grabbar och brudar så skaffa man ju sig ett nintendo 8-bitars.men före där innan commandoren hade jag ju nån trist ful spelkonsl där man fick styra nå jäkla sträck. det var fotboll  tennis och nånting mera

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Living in the fastlane
128 Inlägg
14 februari 2008
Så jävla sant! Vi satt kanske max 1h i veckan och spelade grannens gamla Nintendo, annars var vi ute och lekte, alla barnen på området hittade på något, det var tider det.

m3-lappis
14 februari 2008
tänk den bmx:en man fick när man va 12.. den va den första kärleken man hade upplevt... man cyklade överallt.. man va fri. å så leka lite med polarna.  lekte i skogen. byggde kojor med mkt annat. det va tokskoj. annat än nu det .

jag är född 76 uppvuxen några mil norr om sollefteå.. jag erkänner vildt att vem fan tänkte på bakterier när man slickade på den där goda stolpen när tungan frös fast?? aj aj

äta snö när man va törstig.. inga konstigheter. jag lever ännu.

vem har inte försökt cykla på skar-snö och åkt genom å slagit hakan? nu är det aldrig sånna vintrar längre.

vem har inte byggt kojor i skogen med stulet virke och tjyvrökt och läst porrtidning ?

sommaren innebar massa bus med alla kompisar utomhus.. bada och springa och hälla diskmedel i den lokala fontänten.
är det fler än jag som längtar tillbaks tills man va typ 12 ?? smile
Senast redigerat av m3-lappis (14 februari 2008)

415 Inlägg
14 februari 2008
Det är synd att idag så om man vill gå emot dagens rutiner med datorn och Xbox360's och skickar ut ungen SKRIKANDES att han inte vill ut. Han ska ut och leka ja då står han där ensammen och ser fånig ut. Det är inte rätt. Jag bröt armen på en kamrat när vi var och lekte på gungorna för att se vem som kunde hoppa längst. Han vann hahaha. Men han bröt armen på köpet. När han kom tillbaka från sjukhuset ja då lekte vi med små PLÅT bilar i sanden istället.
Idag så är det PSP's eller Gameboys eller annat skit man gör för att umgås. För att inte tala om Spelet WOW.

Alltså det är ett spel som slukar alla åldersgrupper!!!
Jag har förlorat 60% av mina vänner till det spelet.

Hur ska vi rätta till detta?
Förbjuda ungarna att sitta vid datorn vore nog en bra start. Och att vi själva inte satt så djävla länge vid den. Själv sitter jag 2 timmar om dagen MAX.
Antingen så bojkottar vi datorerna och lär oss meka bilar igen. Eller så laddar vi ner mullemeck och gör det på datorn!!!

415 Inlägg
14 februari 2008
m3-lappis skrev:
tänk den bmx:en man fick när man va 12.. den va den första kärleken man hade upplevt... man cyklade överallt.. man va fri. å så leka lite med polarna.  lekte i skogen. byggde kojor med mkt annat. det va tokskoj. annat än nu det .

jag är född 76 uppvuxen några mil norr om sollefteå.. jag erkänner vildt att vem fan tänkte på bakterier när man slickade på den där goda stolpen när tungan frös fast?? aj aj

äta snö när man va törstig.. inga konstigheter. jag lever ännu.

vem har inte försökt cykla på skar-snö och åkt genom å slagit hakan? nu är det aldrig sånna vintrar längre.

vem har inte byggt kojor i skogen med stulet virke och tjyvrökt och läst porrtidning ?

sommaren innebar massa bus med alla kompisar utomhus.. bada och springa och hälla diskmedel i den lokala fontänten.
är det fler än jag som längtar tillbaks tills man va typ 12 ?? smile

12 idag är en helt annan sak. Då ska man kunna räkna kallorier och så har man förlorat oskulden till en som är 16 och så röker man. Porrtidning som var blöt och svårläst som låg i vedbon den tiden är borta nu.
Idag porrsurfar dom istället

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 februari 2008
Deathcore skrev:
Jag snittar nog mellan 9 och 11 timmar om dagen vid datan.

när jag jobbade snittade jag 4-5timmar arbetslös just nu då snittar jag 14timmar och ibland mer per dag..
helt beroende av datorn...

Master
179 Inlägg
14 februari 2008
MeloveGolf skrev:
Deathcore skrev:
Jag snittar nog mellan 9 och 11 timmar om dagen vid datan.

när jag jobbade snittade jag 4-5timmar arbetslös just nu då snittar jag 14timmar och ibland mer per dag..
helt beroende av datorn...

När jag jobbar snittar jag 6 timmar och lediga dagar och helger kan jag sitta från 10 på morgonen till 2 (5-6-7-8 om jag är ledig 2 dagar efter med) på natten. Det är helt sjukt alltså. Det är ett beroende man inte känner när man är där, utan bara när man inte är där.

För övrigt är det här en av de bästa trådarna jag läst, fortsätta skriva om er smile

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
14 februari 2008
Hm.. Är ju 91a jag.. Men det är nu det senaste som jag tycker det har hänt fruktansvärt mkt. Från 2000 å framåt ungefär.

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

2 271 Inlägg
14 februari 2008
S-Larsson skrev:

hahahaha! ja den där känner man igen!lol Brorsan och jag fick den tillsammans på nån jul afton, jag är -79:a och brorsan -74:a.

En annan grej som va bättre förr har jag nu märkt med 2 barn, alla leksaksbilar suger i kvalité mot förr!mad Okej, dom leker hårt men ändå.tongue

junsele
248 Inlägg
14 februari 2008
Jag har också mitt phillips G-7000 kvar fullt fungerande, när man köpte spelen så kostade dom runt 400:- om jag inte minns helt fel och det var mkt pengar på början av 80-talet. space invaders, asteroid, cowboy duell..

Byfåne
368 Inlägg
14 februari 2008
Nog det bästa jag läst på länge.

Sök