3490
Sök

laddar inte, varför!!

217 Inlägg
12 februari 2008
Trådstartare
hej jag har en volvo 745 gle - 88 b230e som inte laddar jag byte kol först i generatorn och sen mätte jag om det kom nån ström till generatorn och det gör det inte . och då byte jag generator men kommer ingen ström till generatorn helt död..
vet nån vad det kan vara för fel ? 

....

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
12 februari 2008
Jordning? Ta en startkabel mellan minus på batteri och motorn, kolla om det laddar då.

217 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
asså sätta startkabeln på minus och den andra nån stans på motorn

The one and only
1 091 Inlägg
13 februari 2008
bringen_ skrev:
asså sätta startkabeln på minus och den andra nån stans på motorn

Japp precis så smile Jordkabeln har en tendens att ärja så att den förlorar kontakt.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

217 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
okey om det är det som är felet då ska jag sätta en jord kabel mellan batteriet och motorn

21 761 Inlägg
13 februari 2008
Men om det inte kommer ström TILL generatorn så har det inget med jordningen att göra, då är det ju D+ kabeln som spökar smile. Då hjälper det heller inte att byta generator.

Exakt hur menar du?

8 156 Inlägg
13 februari 2008
Drönirettab, jag tror (och hoppas) att han menar FRÅN generatorn.
För rent teoretiskt så ska ju generatorn börja snurra om man ger den tillräckligt med ström.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
13 februari 2008
Jo, jag antar att han menar det också. Kan ha smugit sig in ett litet skrivfel smile.

bringen_: I en annan tråd skrev du att laddlampan inte lyste.

Menar du att den inte lyser när motorn går eller att den inte lyser med tändningen påslagen i läge 2?
Senast redigerat av Drönirettab (13 februari 2008)

217 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
den lyser aldrig varken när den är på eller i läge 2 ..

217 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
men vart ska kablarna från generatorn någon som har bra bilder att vissa.
kan ju inte så mycke om sånt här..

21 761 Inlägg
14 februari 2008
På generatorns baksida ska det finnas två anslutningar, B+ och D+.

På B+ ska den grova kabeln sitta (som antagligen går till startmotorns solenoid), på D+ ska den tunna kabeln sitta (som går till batterilampan i instrumenthuset). Sedan vet jag inte riktigt om det även ska sitta en jordkabel från generatorns chassie till motorblock/kaross, på min 240-86 gör det så iaf.

Någon annan kan säkert svara på det.

Sök