3438
Sök

(MAZDA RX-7!!!) Är de sant att man måste renovera en trimmad RX-7 i motorn ofta??

91 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjenare.. Ja var runt och kollade och blev imponerad vad man kan göra med en 1,3 liters motor..
De va då en Rx-7 1,3 liters Wankel motor.. Så va de en som sa att en Mazda RX-7 måste renoveras ofta i motorn.. Är de sant?

Daniel kabat -

1 311 Inlägg
13 februari 2008
#2
är väl kolvtätningarna man måste byta ibland va?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

542 Inlägg
13 februari 2008
#3
vart 10000mil ca, beror på hur du behandlar motorn och det är tätningarna i rotorns hörn man byter

91 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#4
Corpze skrev:
är väl kolvtätningarna man måste byta ibland va?

Menneeh.. Hur mycket kostar de?? hmm ... För annars måste de delvis vara najs o skryta att man har en 1,3 liters motor med 700 hk+... hhaa wink nee skojja.. men hur mycket kostar kolvtätningar??

Daniel kabat -

Meister
6 763 Inlägg
13 februari 2008
#5
Zapust skrev:
Corpze skrev:
är väl kolvtätningarna man måste byta ibland va?

Menneeh.. Hur mycket kostar de?? hmm ... För annars måste de delvis vara najs o skryta att man har en 1,3 liters motor med 700 hk+... hhaa wink nee skojja.. men hur mycket kostar kolvtätningar??

Men 1,3liter wankel motsvarar 2,6liter otto big_smile


139 Inlägg
13 februari 2008
#6
apex tätningarna som är det "värsta" du kan få går på 16000kr ungefär

10000mil är normalt på en stadard maskin.

sen beror det helt på hur den används och i vilken grad det trimmas samt med vilka grejjer såklart

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

139 Inlägg
13 februari 2008
#7
ja, fd rx7 ligger på 1,3l men rotorerna tänder 2 gånger per varv och därför räknas det som dubbelt (2,6l) mot en vanlig kolvmotor (OTTO)

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

18 Inlägg
13 februari 2008
#8
JG skrev:
ja, fd rx7 ligger på 1,3l men rotorerna tänder 2 gånger per varv och därför räknas det som dubbelt (2,6l) mot en vanlig kolvmotor (OTTO)

nu kanske ja är ute å cyklar men dom tänder väll ändå en gång per varv men med 2 stift samtidigt.. och man räknar väll med dubbla volymen bara för att 4takt tänder varannat varv. (precis som det va förr i cross, 125cc 2t och 250cc 4t tävlade i samma klass)

http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine4.htm

139 Inlägg
13 februari 2008
#9
riktigt bra sida du länka, missuppfatta nog lite själv när jag fick det förklarat för mig på engelska smile
har inte själv skruvat wankel, men skulle gärna vilja börja

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

91 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
#10
Kul att alla bytar ämne till -> Hur en Wankelmotor fungerar.. Men jag undrade hur mycket de KOSTADE att byta tätningarna.. Sen kan ni som VET svara på om de är värt att lägga ca. 200 000 på en RX-7 och trimma den till 700 hk.. och för en gångs skull.. BYTA INTE ÄMNE big_smile haha wink

Daniel kabat -

283 Inlägg
13 februari 2008
#11
JG skrev:
apex tätningarna som är det "värsta" du kan få går på 16000kr ungefär

10000mil är normalt på en stadard maskin.

sen beror det helt på hur den används och i vilken grad det trimmas samt med vilka grejjer såklart

Du har ju fått svar? :S

Administratör
11 911 Inlägg
13 februari 2008
#12
Tråd rensad på skräpinlägg. Håller er till ämnet.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

757 Inlägg
13 februari 2008
#13
jag tänker skicka dig direkt till www.wankelregistret.se big_smile sorry men där kan du få svar på det mesta om dina frågor av mycket kunnigt folk big_smile det är nämligen där alla wankeldårar håller hur

Markolainen
13 februari 2008
#14
Om det är värt det? Det är upp till dig att avgöra.tongue
Men köper du en RX7:a för 200k och ska trimma den till 700hk så antar (hoppas) jag att du har råd med en renovering också.wink
Sedan så gör du ju en "renovering" när du trimmar motorn och byter ut alla originaldelar.

30 mars 2008
#15
Tjena
Många svar men inte många rätt.
En wankel håller mer än 10K om man sköter den på rätt sätt.
Om man jämför en wankel på 250hk med en likvärdig otto motor som får gå hårt så har inte otto motor någon nämnvärt bättre hållbarhet ( Har en bekant som är en känd motorrenoverare så jag har sett en hel del ).
En helrenovering inkl arbete kostar runt 20K om stommen är bra och då bytes alla slitage delar.
Om du har frågor om wankelmotor och trimning av dessa så är du välkommen att maila eller ringa mig så skall jag försöka svara på dessa.
www.rotaryperformance.se
rotaryperformance@glocalnet.net

/Mvh Jörgen Blennow

127 Inlägg
23 november 2009
#16
Uppdaterar en gammal tråd här wink

Stiften tänder 6 ggr per varv faktiskt, 2 ggr (leading, trailing) per förbränningscykel som det finns 3 av på ett varv.
(2 stift på varje rotor alltså)

Rotorerna snurrar dessutom en tredjedel av utgående axel. Så en motor som varvas 9000rpm, snurrar rotorerna bara med 3000rpm.



JG skrev:
ja, fd rx7 ligger på 1,3l men rotorerna tänder 2 gånger per varv och därför räknas det som dubbelt (2,6l) mot en vanlig kolvmotor (OTTO)
Senast redigerat av ncc1701d (23 november 2009)


163 Inlägg
23 november 2009
#17
en wankel motor antänder inte två gånger utan tre!!


Sök