Tjenare.. Ja var runt och kollade och blev imponerad vad man kan göra med en 1,3 liters motor.. De va då en Rx-7 1,3 liters Wankel motor.. Så va de en som sa att en Mazda RX-7 måste renoveras ofta i motorn.. Är de sant?
Menneeh.. Hur mycket kostar de?? ... För annars måste de delvis vara najs o skryta att man har en 1,3 liters motor med 700 hk+... hhaa nee skojja.. men hur mycket kostar kolvtätningar??
Menneeh.. Hur mycket kostar de?? ... För annars måste de delvis vara najs o skryta att man har en 1,3 liters motor med 700 hk+... hhaa nee skojja.. men hur mycket kostar kolvtätningar??
ja, fd rx7 ligger på 1,3l men rotorerna tänder 2 gånger per varv och därför räknas det som dubbelt (2,6l) mot en vanlig kolvmotor (OTTO)
nu kanske ja är ute å cyklar men dom tänder väll ändå en gång per varv men med 2 stift samtidigt.. och man räknar väll med dubbla volymen bara för att 4takt tänder varannat varv. (precis som det va förr i cross, 125cc 2t och 250cc 4t tävlade i samma klass)
riktigt bra sida du länka, missuppfatta nog lite själv när jag fick det förklarat för mig på engelska har inte själv skruvat wankel, men skulle gärna vilja börja
Kul att alla bytar ämne till -> Hur en Wankelmotor fungerar.. Men jag undrade hur mycket de KOSTADE att byta tätningarna.. Sen kan ni som VET svara på om de är värt att lägga ca. 200 000 på en RX-7 och trimma den till 700 hk.. och för en gångs skull.. BYTA INTE ÄMNE haha
jag tänker skicka dig direkt till www.wankelregistret.se sorry men där kan du få svar på det mesta om dina frågor av mycket kunnigt folk det är nämligen där alla wankeldårar håller hur
Om det är värt det? Det är upp till dig att avgöra. Men köper du en RX7:a för 200k och ska trimma den till 700hk så antar (hoppas) jag att du har råd med en renovering också. Sedan så gör du ju en "renovering" när du trimmar motorn och byter ut alla originaldelar.
Tjena Många svar men inte många rätt. En wankel håller mer än 10K om man sköter den på rätt sätt. Om man jämför en wankel på 250hk med en likvärdig otto motor som får gå hårt så har inte otto motor någon nämnvärt bättre hållbarhet ( Har en bekant som är en känd motorrenoverare så jag har sett en hel del ). En helrenovering inkl arbete kostar runt 20K om stommen är bra och då bytes alla slitage delar. Om du har frågor om wankelmotor och trimning av dessa så är du välkommen att maila eller ringa mig så skall jag försöka svara på dessa. www.rotaryperformance.se rotaryperformance@glocalnet.net
Stiften tänder 6 ggr per varv faktiskt, 2 ggr (leading, trailing) per förbränningscykel som det finns 3 av på ett varv. (2 stift på varje rotor alltså)
Rotorerna snurrar dessutom en tredjedel av utgående axel. Så en motor som varvas 9000rpm, snurrar rotorerna bara med 3000rpm.
JG skrev:
ja, fd rx7 ligger på 1,3l men rotorerna tänder 2 gånger per varv och därför räknas det som dubbelt (2,6l) mot en vanlig kolvmotor (OTTO)