2426
Sök

lånar du ut din bil?

1 412 Inlägg
1 juli 2012
Nej jag lånar inte ut mina bilar till någon, hade jag en silverfärgad V70 så kanske men om man har lite mer udda bilar så är det väldigt trist om man får tillbaka den sönderkörd.

172 Inlägg
1 juli 2012
Varför inte en "poll" på denna tråden samtidigt?

Märker att det är väldigt många som INTE lånar ut sin/a bilar till vänner. Då måste jag först fråga vad det är för vänner ni har?, varför skulle man INTE låna ut sin bil? Allt är ju relativt och det är väl självklart att det inte finns en anledning att låna ut den om han endast vill ut och busa.
Men säg att han i nöd verkligen behöver en bil och detta är sista alternativet.
Självklart skulle jag låna ut min/a bilar, spelar ingen roll om det är en rostig gammal opel eller en lamborghini för den delen, jag litar på mina vänner och vet att dom hade gjort det samma för mig.

Tycker dom flesta här verkar snåla tråkiga jävlar som har vänner som är precis likadana. Stackars er!

Självlärd
3 083 Inlägg
1 juli 2012
dappe89 skrev:

Märker att det är väldigt många som INTE lånar ut sin/a bilar till vänner. Då måste jag först fråga vad det är för vänner ni har?, varför skulle man INTE låna ut sin bil? Allt är ju relativt och det är väl självklart att det inte finns en anledning att låna ut den om han endast vill ut och busa.
Självklart skulle jag låna ut min/a bilar, spelar ingen roll om det är en rostig gammal opel eller en lamborghini för den delen, jag litar på mina vänner och vet att dom hade gjort det samma för mig.

Tycker dom flesta här verkar snåla tråkiga jävlar som har vänner som är precis likadana. Stackars er!

Jag har två vänner jag skulle kunna låna ut bilen till. Dom andra vet jag hur dom kör med sina egna bilar så dom skulle aldrig få låna min bil.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Likbärgare
375 Inlägg
1 juli 2012
Brys helt på vem som frågar, Men oftast ja, Jag lånar ut min bil!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

1 412 Inlägg
2 juli 2012
Vänner kommer och går, en välunderhållen bil består.  smile

Meldem
917 Inlägg
3 juli 2012
inte medvilligt iaf, så tråkigt om det händer nått, vilket det har... *skrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaap!* Oj fan va det en kant där?!
Senast redigerat av Marticus (3 juli 2012)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Ovejävel!
261 Inlägg
3 juli 2012
Lånar ut min om de behövs, you break it you buy it. Inte värre än så.

Kör du så dör du!

Truckeroffe skrev:
Lånar ut min om de behövs, you break it you buy it. Inte värre än så.

Men jag vill hellre ha kvar min bil hel än sälja den trasig tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Ovejävel!
261 Inlägg
3 juli 2012
vill jag med såklart, men kan man hjälpa en vän så gör man ju det.

Kör du så dör du!

Muttley
3 juli 2012
dappe89 skrev:

De kan väl vara bra vänner fastän de kör som sopor?  Litar inte på folk då man själv är jävligt försiktig då de inte är en rutten 740 man kör som man hittar delar till bara man går runt hörnet

1 101 Inlägg
3 juli 2012
Har inga problem att låna ut min bil sålänge den inte är väldigt ombyggd vilket 200an är...
Låter iofs kompisar med liknande bilar provköra med mig i passagerar sätet smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

Hemlös
321 Inlägg
3 juli 2012
Lånar aldrig ut min bubbla, folk kan köra den med då måste jag vara med (den är inte helt lätt).

Men mina andra skitbilar som jag har, en Passat från -95 och en 740 från -88, dom lånar jag ut till dom som frågar i stort sett, bara jag känner dom väl.

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

Totalt okunnig
413 Inlägg
3 juli 2012
Bruksbilen lånar jag väl ut utan större problem. Pontiacen lånar jag nog inte ut men givetvis får folk köra ifall jag är med.

Lånade ut min Audi till polaren för han skulle hämta folk till en fest. Slutade med att länkarmen gick av i farten. Turligt nog 3 min efter dom svängt av motorvägen så dom hade knappt styrfart, men det var ju jag som fick pröjsa detta kalas.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar

Forehead flamers
113 Inlägg
4 juli 2012
Med sommarfälgarna på - Bara brorsan som fått låna någon enstaka gång (Nervös var jag!).

Mor och far vet ju inte vad trottoarkanter är så skulle aldrig låta dom köra bilen! Tror inte ens jag skulle låta någon polare köra om vi åkte på semester eller så, jag kör själv hela vägen dit och hem! smile

Med vinterfälgar - Familjen får la låna om dom vill och behöver. Har aldrig vart något behov dock.

/Andreas

Stölle
199 Inlägg
4 juli 2012
Nej. Nej. Nej. Och ja, eftersom det är en volymbil är jag löjlig. Säger det innan nån annan hinner, för jag har hört det tusentals ggr.
Finns några få som jag erbjutt att köra.
Kompis 1. Jobbar som lastbilchaffis, kör biltranssport o har kört mer lr mindre alla på marknaden förekommande bilar, många direkt från bandet. litar på honom, och han har ekonomi för att ge mig en ny bil t.o.m om det vore så.
Kompis 2. Provde 855 T5;an en gång. Vill inte köra mina andra bilar efter det tongue Litar på honom också för han är så försiktig så han vill inte köra andras bilar. 
Farsan. Har hjäpt mig alldeles för mycket med mina bilar, och tar frivillgt på sig att skruva om dom står, även om inte ens jag är närvarande. Han har dels också ägt/brukat dyare/värre/finare bilar än jag hittils har ägt.
Morsan. Ville provköra en gång, sen va det bra så tongue

anledningen då. Helt enkelt för att de flesta som har frågat har jag vetat om inte har haft kunskap/vilja/ekonomi till att laga/ersätta om nått gått fel. Sen finns det ju dom som vill provköra men ja sagt nej till för att jag vet att dom helt enkelt inte kan köra ordentligt lr ens trafiksäkert. Dom brukar oftast bli sura också när man säger nej, men enbart deras förlust.
Vill helt enkelt inte laga/ersätta mina egna grejer efter att andra kört sönder det. Just därför lånar jag själv nästan aldrig nån annan än morsan/farsans/komps 1 o 2;s bilar. Sällan jag behövt det heller för den delen. Bara några få ggr när mina egna bilar stått, och då bara för kortare turer för att hämta reservdelar typ.

Jag anar ugglor som får kläder.

453 Inlägg
4 juli 2012
Förstår att folk har olika syn på saker och ting men en gammal vanlig volvo eller bmw saab opel ja vilket märke som helst, som är så mkt som helt original. Som absooolut inte kan låna ut sin bil! Tycker jag bara är så jävla pinsamt... Okej om du har en äldre bil typ jänk, eller nåogt vråltrimmat, mega sänkt osv. som för dom flesta är svårt kört. Men annars kan jag verkligen inte fatta varför..

Ville bara få ut min frustration.

476 Inlägg
4 juli 2012
Lånar bara ut bilen till folk jag vet gör rätt för sig om något händer.
D.v.s familj och flickvän.
Men då har man lagt många timmar på att göra diverse ändringar också så vore tråkigt att få bilen skrotad.

Hade jag någon mer oviktig bil hade jag inte brytt mig.

1 319 Inlägg
4 juli 2012
Mina föräldrar får definitivt låna den när dom vill, tror till o med att farsan har nycklar till bilen. Sällan några andra vill låna min bil, men skulle en Nära vän vilja låna bilen så får denna gärna göra det så länge denna även tankar för sig.

_----------'

Seg bôvel
322 Inlägg
8 juli 2012
Timjoh skrev:
Förstår att folk har olika syn på saker och ting men en gammal vanlig volvo eller bmw saab opel ja vilket märke som helst, som är så mkt som helt original. Som absooolut inte kan låna ut sin bil! Tycker jag bara är så jävla pinsamt... Okej om du har en äldre bil typ jänk, eller nåogt vråltrimmat, mega sänkt osv. som för dom flesta är svårt kört. Men annars kan jag verkligen inte fatta varför..

Ville bara få ut min frustration.

Jag kör för tillfället en ganska risig Polo, den lånar jag gärna ut då det inte är hela världen om den får sig en liten repa någonstans. Men om jag haft en bil i bättre skick hade det burit emot att låna ut bilen till vissa personer.

Tar min mamma som exempel. Hon är en person som enbart ser bilen som ett transportmedel, och gör ingen stor sak av ett dörruppslag, en rostfläck eller en skrapad fälg på sin relativt nya bil.
Ponera att jag lånar ut min pedantskötta bil till henne, varpå jag hittar ett par nya dörruppslag/bucklor när bilen återlämnas.
Här ställs jag då inför ett dilemma:

1. Kräva mamma på pengar för reparationen.

2. Köra runt med skadad bil.

3. Betala reparation själv.

Första alternativet känns fel, min mamma hade aldrig krävt mig på pengar om jag orsakat en mindre skada på hennes bil.
Andra alternativet är också uteslutet, då skadan ändå behöver lagas inför nästa försäljning.
Endast ett alternativ återstår då - Att betala skadan ur egen ficka.

Sådana här dilemman undviker man enklast genom att inte låna ut sin bil till alla och envar.

12 086 Inlägg
8 juli 2012
Jag har alltid fått låna mammas och pappas bil om jag behövt, skulle aldrig neka någon av dem.
Skulle dra mig för att låna ut den till vänner, finns väl någon eller två jag skulle göra det utan knussel.
Sålänge man vet vart man har varandra och man vet spelreglerna så ser jag inga problem. I det stora hela är det ju bara en bil, bilar går att lagas.

Sök