3021
Sök

Däck fråga!

Fartdåre!
592 Inlägg
13 december 2005
Trådstartare
Ja har en liten fundering. Många ja pratat med säger att man ska ha dom bästa däcken bak men varför? Den anledningen ja hört är för att minska risken för sladd. Men ja vill ha dom bästa fram. p.g.a min bil styrfram, driver fram och har mest bromsverkan fram. Varför då ha bäst däck bak?
Vad säger ni om saken?

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

692 Inlägg
13 december 2005
har varit många trådar om det här, förut var det tydligen prat om att bäst däck fram, sen blev det att man skulle ha bäst däck bak för ifall man får sladd så skulle bästa däcken sitta bak för att styra upp allt. Orkade inte följa med tråden helt ut för så mycke skit snack i många också smile

Fartdåre!
592 Inlägg
13 december 2005
Trådstartare
Smoke skrev:
har varit många trådar om det här, förut var det tydligen prat om att bäst däck fram, sen blev det att man skulle ha bäst däck bak för ifall man får sladd så skulle bästa däcken sitta bak för att styra upp allt. Orkade inte följa med tråden helt ut för så mycke skit snack i många också smile

Den tråden ha ja inte sett. Men ja kör med dom fram iallafall.

12 086 Inlägg
13 december 2005
Bästa däcken ska sitta bak, just pga av att de ska häva sladd! Det är bara att acceptera, proffsen har kommt fram till det. Sen om man vill köra med bästa fram, visst gör det:P

Kan erkänna att jag kör med bättre däck fram på forden, dock av ända anledningen att jag inte vill drifta sönder mina nya hakkipelita! smile (som sitter fram.. bak sitter något uslitet skit big_smile

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
13 december 2005
Du ska nog ha dem där bak tongue Det minskar som sagt risken för sladd, och med en framhjulsdriven bil behövs det nog tongue får du sladd med en framhjulsdriven bil, är den nästan omöjlig att räta upp, så därför behövs de bättre däcken där fram tongue

21 761 Inlägg
13 december 2005
Men om man vill bromsa och svänga förbi tex en älg, är det då fortfarande bättre att ha sämre däck bak än fram?

736 Inlägg
13 december 2005
Var vill du ha älgen? På motorhuven eller i sidorutan? Det handlar inte om vad som är bäst i alla situationer utan ifall något händer är det bättre att köra in i ett träd med fronten än sidan, då är det 1 meter krockzon istället för 10 cm...

Servicetekniker
300 Inlägg
13 december 2005
Det råder många diskutioner om man ska ha dom bästa däcken fram eller bak. Men personligen vill jag ha dom bästa fram p.g.a. att understyrning inte är så himla roligt. Men det är bara min personliga åsikt.

M.v.h/Erik

Go hard or Go home!

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
13 december 2005
Ventohuan, vill du ha dagens bästa råd? tongue
Skaffa 2 nya däck till, så behöver du inte fundera på var du ska ha dom bättre wink

Evolution
1 627 Inlägg
13 december 2005
som sagt i skolan lär dom ut bästa däcken bak för att minska sladdrisken

Fäll ner pungen och landa

21 761 Inlägg
13 december 2005
frasse4 skrev:
Var vill du ha älgen? På motorhuven eller i sidorutan?

Älgen hamnar inte på motorhuven, den hamnar i knät på mig eftersom den har så långa ben att den åker in i vindrutan.
Helst vill jag ha älgen i frysen.

Fartdåre!
592 Inlägg
14 december 2005
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Men om man vill bromsa och svänga förbi tex en älg, är det då fortfarande bättre att ha sämre däck bak än fram?

Ja, har du dåliga däck fram får du sämre bromsverkan o bilen styr sämre.

Fartdåre!
592 Inlägg
14 december 2005
Trådstartare
calibra_nox skrev:
Skaffa 2 nya däck till, så behöver du inte fundera på var du ska ha dom bättre wink

Har 4 nya på bilen nu.

21 761 Inlägg
14 december 2005
Det är ju förstås det bästa. Då behöver man inte fundera på saken, som calibra-nox sa.
Det är en stor fördel att ha ABS och alla andra bokstavskombinationer också.

736 Inlägg
14 december 2005
Drönirettab skrev:
frasse4 skrev:
Var vill du ha älgen? På motorhuven eller i sidorutan?

Älgen hamnar inte på motorhuven, den hamnar i knät på mig eftersom den har så långa ben att den åker in i vindrutan.
Helst vill jag ha älgen i frysen.

Tja om man vill ha älgen iknät och åker volvo får älgen ha 7 meters ben tongue Älgen kan man sedan lägga i frysen när man kommit hem och lastat av den från motorhuven!

2 122 Inlägg
14 december 2005
hade nya däck på bilen när vintern började nu är de betydligt sämre bak men jag vet inte varför?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Audi S2, 11,07@402
102 Inlägg
15 december 2005
Vägverket har en rätt bra sida, hittar det mycket man vill veta där om regler och bra att veta.

"Bästa däcken bak

För att minska risken för sladd vid bromsning och vid sväng bör de däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet vara monterade bak på fordonet. Däcken med största dubbutsticket bör monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar."

Jag har oftast bästa däcken fram på mina bilar, min gamla golf måste ha nå skit däck bak för att det ska gå att gå lite på tvären med den, framhjuldrivet är enklare att styra upp på vägen än en bakhjulsdriven i mitt tycke, man gasar och vrider ratten åt det håll man vill åka. big_smile

På S2an hamnade de bättre däcken bak nu då det var en däckfirma som lade på dem på bilen men nu efter nån månad är de inte någe bättre n de som sitter fram...

- "Fixade det som var trasigt men..." -

21 761 Inlägg
15 december 2005
Kirre skrev:
hade nya däck på bilen när vintern började nu är de betydligt sämre bak men jag vet inte varför?

Antagligen för att bilen är bakhjulsdriven, det sliter mer på drivhjulen.

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
15 december 2005
ventohuan skrev:
calibra_nox skrev:

Har 4 nya på bilen nu.

Det lät ju bra smile

Envis optimist
454 Inlägg
16 december 2005
Det ska alltid vara bästa bak om man nu inte vill ha slad dvs. Prova med typ en leksaksbil. Tejpa framhjulen och putta iväg den lite snett; vad händer? Jo den snurrar direkt. Tejpa bakhjulen å putta på samma sätt; Då tar det bara ett par centimeter innan den går rakt igen.

Sök