3223
Sök

Volvo 940 turbo. utan motorbroms och tomgång

15 Inlägg
16 februari 2008
Trådstartare
#1
Har en volvo 940 som ja har problem med..

Fungerar fint sålänge motorn är kall sen när den blir varm och man släpper gasen så försvinner tomgången
(500vpm) typ för att efter cirka 5sek komma tilbaka

Motorbromsen fungerar inte heller

har provat byta ...luftmassamätare,tomgångsmotor, spjällägesgivare.och kollat så att den inte tar tjuvluft har också puttsat ur gasspjäldet och grundinställt det....
Inga felkoder fins heller!!!

Konstigt var också att när jag böt till en ny Lmm så började bilen gå sämre en med den som satt i orginal???

Har provat ringa runt till olika verkstäder men ingen tycks ha några svar,skulle vara kul om någon kom med några nya tips


7 Inlägg
17 februari 2008
#2
om den inte motorbromsar har du säkert ganska slöa kolvringar   (dåligt komp)

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
17 februari 2008
#3
Har du gjort något med motorn? Sitter det öppen dump på den?


15 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
#4
har nog öppen dump på den nu.. men ja hade samma problem med den återcirkulerande som sat på orginal.....

det värkar som om singnalen till tomgångs motorn är fördröjd. tomgångs motorn slår inte i före 5-8sek efter att man släppt gasen
vet inte alls vad det kan bero på??


279 Inlägg
21 februari 2008
#5
ska följas har samma problem med min och jag har orginal dumpen. när ma släpper gasen dör sen bara. blir mycket värre när motorn är varm. är trött på att bromsa med hand bromsen för att bilen inte ska dö.

bränt gummi luktar kärlek

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
21 februari 2008
#6
Kollat läckage och grejer? Kompprov? Kollat felkoder?


279 Inlägg
21 februari 2008
#7
den ska vara kollad på TM-racing när tomas chipade den. har pratat med han om det och han säger att han tror tomgångsmotorn inte hänger med. så provat att smörja den utan att den går bättre. ska ju in den 28 mars igen för att byta topp får se om den går bättre sen. har inget att kolla felkoder med är ju en 97:a utan den svart felsöknings boxen i motorrummet har letat som fan utan att hitta den. men finns en kontakt i armstödet tror den är till felsökning.

Marcus_89 skrev:
Kollat läckage och grejer? Kompprov? Kollat felkoder?

bränt gummi luktar kärlek

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
21 februari 2008
#8
Ok, ja i armstödet sitter kontakten till felsökningen. Så det är ju inte lika lätt som med boxen. Spjällägesgivaren, är den ok?
Senast redigerat av Marcus_89 (21 februari 2008)


279 Inlägg
21 februari 2008
#9
vet faktiskt inte. hur kollar jag den?

bränt gummi luktar kärlek

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
21 februari 2008
#10
Det ska klicka när du vrider gasrullen lite, likadant när du vrider tillbaka. Den startar och stoppar tomgångsmotorn wink
Senast redigerat av Marcus_89 (21 februari 2008)


279 Inlägg
21 februari 2008
#11
den funkar för det gjorde jag igår viste bara inte att det var den smile

bränt gummi luktar kärlek

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
21 februari 2008
#12
Ok wink kan vara tempgivaren till motorstyrningen med. Sitter under 3:e insugsröret. Den ändrar resistans beroende på värmen och motorstyrningen ändrar då blandningen.


279 Inlägg
21 februari 2008
#13
den kan jag prova har du några uppgifter på vilket ohm värde den ska ha vid en viss temp. så ska jag kolla den.

bränt gummi luktar kärlek

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
21 februari 2008
#14
Kan kolla upp det på Svenska 7/900 klubbens forum wink Återkommer med svar wink


Dom här värderna har tempgivaren vid olika temperaturer:

Grader celcius...............resistans


-10........................8260 - 10560 Ohm
20........................2280 - 2720 Ohm
40........................1080 - 1320 Ohm
60..........................550 - 620 Ohm
80..........................290 - 364 Ohm

Man ska mäta mellan ett av stiften och godset på givaren wink
Senast redigerat av Marcus_89 (21 februari 2008)


279 Inlägg
21 februari 2008
#15
tack ska kolla det i helgen någon dag och hoppas på att det blir bättre.

bränt gummi luktar kärlek

15 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#16
Att den inte motorbromsade var nog bara inbildnig..för spridarna stänger nog vid motorbromsning.....

Jag har faktist inte kollat värmegivaren......kan ju vara nåt me den efter som den fungerar så sänge motorn e kall..men borde det inte dyka upp felkoder då??


15 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#17
Har testat min värmegivare nu den värkar vara helt okey, så det är nog nåt annat som spökar!!


279 Inlägg
24 februari 2008
#18
kollat vevhusventilationen? min var igenkletad så håller på att göra rent den nu i hop på att det är den som spökar.

bränt gummi luktar kärlek

15 Inlägg
24 februari 2008
Trådstartare
#19
Nej de har jag inte....har nog funderat på de,för det har läkt rätt mycket olja runt vevhusventilationen och alla anslutningar till den.. man hamnar väll att ta loss insuget för att få lös den?


279 Inlägg
24 februari 2008
#20
nej jag fick bort min utan att ta bort det lite trångt bara men det gick ett spärrskaft med långa förlängare så fick man bort skruvarna lätt. min vevhur ventilation ligger i avfettning just nu och ska sättas tillbaka på onsdag antagligen sen hoppas jag på att den funkar som den ska. ska testa att komp testa min bil oxå.

bränt gummi luktar kärlek


Sök