2628
Sök

Vilken summa är normal

134 Inlägg
14 december 2005
Trådstartare
Ja vilken summa är normal att köpa första bil för?. Finsn väl ingen sån tråd i innan?

BMW Power
2 362 Inlägg
14 december 2005
alltså det beror mest på hur intresserad man är på att lägga ner pengar på ett köp av bil, det finns ingen riktig "normal" summa , med tanke på vissa kanske har en bra ekonomi och vissa inte smile .

Mvh Kevin
Senast redigerat av FugitivE (14 december 2005)

BMW, bogsering med wire :/

134 Inlägg
14 december 2005
Trådstartare
FugitivE skrev:
alltså det beror mest på hur intresserad man är på att lägga ner pengar på ett köp av bil, det finns ingen riktig "normal" summa , med tanke på vissa kanske har en bra ekonomi och vissa inte smile .

Mvh Kevin

Jo. jag har ca 100 000 men d e väl ganska onormalt att lägga d på första bil?

12 086 Inlägg
14 december 2005
Det normala skulle jag tro är mellan 10-50 tusen. Är man bilintresserad bör man börja med en ganska billig bil man har råd att meka lr köra sönder. Sen när man fått pli på sina extreme leklustar och skaffat sig lite erfarenhet kan man skaffa sig mer dyrare bilar. Medans många vanliga svensson säkert köper en "vettig" bil dom sen kör med i flera år.

2 122 Inlägg
14 december 2005
mellan 500-20000 men inte mer för en första bil egentligen så behöver den bara va besiktad så man får köra ett år

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

SSS -12
3 217 Inlägg
14 december 2005
Mellan 5 000 - 30 000 ... Förstår inte varför folk skulle lägga mer pengar på en förstabil!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

517 Inlägg
14 december 2005
JapMax skrev:
Det normala skulle jag tro är mellan 10-50 tusen. Är man bilintresserad bör man börja med en ganska billig bil man har råd att meka lr köra sönder. Sen när man fått pli på sina extreme leklustar och skaffat sig lite erfarenhet kan man skaffa sig mer dyrare bilar. Medans många vanliga svensson säkert köper en "vettig" bil dom sen kör med i flera år.

Håller med, första bilen ska ju helst vara en rätt billig bil som man har råd med att göra lite misstag, gärna en lagom sliten 240 som man kan ha en vinter och lära sig kontrollera bilen så det sitter i ryggmärgen.

Sen efter vintern när man har sladdat sönder volvon och lärt sig hantera bilen kan man ju avancera upp till en lite nyare/dyrare bil, för om kring 50.000 så för du en fin bil.

321 Inlägg
14 december 2005
Mrajax skrev:
Ja vilken summa är normal att köpa första bil för?. Finsn väl ingen sån tråd i innan?

Ja skulle säga allt mellan 15-25k, beroende va d e för bil samt skick naturligtvis...

Tough ain´t...ENOUGH!

409 Inlägg
14 december 2005
nä jag tycker inte att de finns någon "normal" summa det ända är väl en bil man inte behöver vara särskild rädd om efter som man "leker" en del med bilen det första taget tongue//mvh

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

458 Inlägg
14 december 2005
Fuckface skrev:
Mellan 5 000 - 30 000 ... Förstår inte varför folk skulle lägga mer pengar på en förstabil!

Håller med helt och hållet.. fattar inte heller varför man skall lägga ut mera på en förstabil.. min första bil kostade 10 000kr.. det var lagom

Moderator+
1 081 Inlägg
14 december 2005
volvo_850_glt skrev:
nä jag tycker inte att de finns någon "normal" summa det ända är väl en bil man inte behöver vara särskild rädd om efter som man "leker" en del med bilen det första taget tongue//mvh

Håller med, svårt att säga en normal summa. Fast att gå och köpa en splitter ny bil för 300-400k som förstabil är väl inte direkt vanligt om man säger så smile

mvh

Vem jag?

391 Inlägg
14 december 2005
säger som såhär: en normal första bil är något man själv har råd att köpa, köra, tanka, försäkra, serva..."   inte något som en föräldrar skall betala,  kasnke en slant  vid inköpet,  eftersom man oftast inte har hunnit jobba ihop så mycket pengar vid 18 års ålder, men det är pinsamt om man inte har råd att äga den själv tycker jag iaf smile

343 Inlägg
14 december 2005
Tycker det är rätt onödig tråd... Man behöver väll inte fråga andra vad som är normalt och inte normalt... Eller?

Kan man lika gärna fråga om det är normalt att man köper en fiat till första bil..

Hoppas du blir nöjd med din bil iaf...

12 086 Inlägg
14 december 2005
Tycker det är ganska bra fråga.. jag tyckte jag gav ett bra svar oxå!

Finns ju 2 anledningar till att inte köpa en fin bil som första bil, 1 du har inte råd, 2 just de jag sa innan, du vill inte skrota din fina dyra bil! De flesta gör något misstag i början av körkortstiden, mer lr mindre!

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
14 december 2005
Jag köpte min bil för ca 75000 sek, och det tyckte jag att var riktigt lagom big_smile

1 Inlägg
14 december 2005
Jag köpte första bilen (min nuvarande) för 50.000, helt suveränt att ha en scyssht och fräsch bil om du har pengarna.. Om du frågar mig så tycker jag inte att du ska måla in dig i ett hörn och bara kolla priser, leta efter bra bilar, och sen kan du kolla om dom är värt det satta priset..
Att en bil koster mycket pengar behöver ju faktiskt inte betyda att den är "dyr", inte om den är värd pengarna..

Har många polare som har köpt gamla rostiga 240:s och Audi 80:s som har gått loss på småpengar, men ändå varit "dyra" då dom inte alls har dom kvaliteér man betalar för när man köper en bil..

Jag tycker att man kan sätta en maxsumma beroende på ekonomi, inte beroende på vad andra betalat för sina bilar..

343 Inlägg
14 december 2005
JapMax skrev:
Tycker det är ganska bra fråga.. jag tyckte jag gav ett bra svar oxå!

Finns ju 2 anledningar till att inte köpa en fin bil som första bil, 1 du har inte råd, 2 just de jag sa innan, du vill inte skrota din fina dyra bil! De flesta gör något misstag i början av körkortstiden, mer lr mindre!

Man kan köpa sin första bil i lite olika åldrar. Köper man den då man är lite äldre så brukar man köra lite mognare och förståndigare.
Har man 100 000kr att köpa sin första bil så kan man juh köpa en lite dyrare och en billig volvo 240 som man kan leka med..

Mr
267 Inlägg
14 december 2005
köp ett billigt as som det inte kostar så mkt att förstöra o jobba dig uppåt.. lägg inte ner för mkt pengar på den heller.. dem går oftast förlorade

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

271 Inlägg
14 december 2005
Jag gav bara 3 papp för min första bil (142), hade den i ca ett år och var helnöjd med den. Första bilen ska inte kosta för mycket, skulle det hända något med den så får man bara ångest..

1 417 Inlägg
14 december 2005
Jag betalade 4000 för min första bil. Så behöver man inte bli så rädd om nått pajar, i och med att man inte betalade så mycket. Men den fick jag ju också skrota ca ett år efter köpet smile P.g.a en hal parkeringsplats *host*

Sök