3856
Sök

Biltemas Sportluftfilter

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
13 mars 2009
#141
brk95 skrev:
hej , kan tillägga i denna debatt om biltemas filter att volvos s60 challenge bilarna har filtervadd från luftkompressorer , framtill och dom rasar ju inte direkt på grund av att dom inte använder dyra luftfilter , smile( jag vet detta på grund av att jag har jobbat på firman som byggde dom )

Bild eller bättre förklaring på detta? tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

1 062 Inlägg
13 mars 2009
#142
en grej jag läst om feltemas "sportluftfilter" e att (en som tedstade xD) dem funkar bra upp till 1.5 bars ladd sen höjde han till 1.7 å då sög luftfiltret ihop sig sa han XD

så ett sånnt filter hade jag aldrig satt på min bil iaf ^^

mvh

Team Björkeryd

Slav
1 454 Inlägg
13 mars 2009
#143
wildboy_87_ skrev:
en grej jag läst om feltemas "sportluftfilter" e att (en som tedstade xD) dem funkar bra upp till 1.5 bars ladd sen höjde han till 1.7 å då sög luftfiltret ihop sig sa han XD

så ett sånnt filter hade jag aldrig satt på min bil iaf ^^

mvh

om man bygger en motor som ska ladda över 1.7 bar så kan man nog satsa på ett bättre filter för lite mer pengar iaf. men om man ska ladda lite extra och vill få lite bättre flöde borde man väl kunna köra med trimtemas filter.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.

1 062 Inlägg
13 mars 2009
#144
Henka_ skrev:
wildboy_87_ skrev:
en grej jag läst om feltemas "sportluftfilter" e att (en som tedstade xD) dem funkar bra upp till 1.5 bars ladd sen höjde han till 1.7 å då sög luftfiltret ihop sig sa han XD

så ett sånnt filter hade jag aldrig satt på min bil iaf ^^

mvh

om man bygger en motor som ska ladda över 1.7 bar så kan man nog satsa på ett bättre filter för lite mer pengar iaf. men om man ska ladda lite extra och vill få lite bättre flöde borde man väl kunna köra med trimtemas filter.

jag tror faktiskt inte man får så värst mkt bättre flöde med ett sånnt filter då hade jag hellre sågat en massa hål i org luftfilterburk om man inte har råd att köpa sig ett redigt filter

mvh

Team Björkeryd

140 Inlägg
14 mars 2009
#145
hej hade gärna lagt ut bild på s 60 motorerna men man fick inte fota i byggnaden , förklaringen : vi köpte insugnings ljuddämpar matta till luftkompreesorer som dom har till slamsugningsbilar ,egenhändigt gjorda luftburken , den låg i nosen på bilen som en stor tratt , och funkerade lite som en sk: luffarturbo , och ja det gjorde skillnad , ju fortare dom körde ju mer luft trycktes ju in smile
2liters italien block och dom bromsades vid ca: 9000 varv. 286 hk . låg snittet på utan turbo smile
Senast redigerat av brk95 (14 mars 2009)

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
14 mars 2009
#146
brk95 skrev:
hej hade gärna lagt ut bild på s 60 motorerna men man fick inte fota i byggnaden , förklaringen : vi köpte insugnings ljuddämpar matta till luftkompreesorer som dom har till slamsugningsbilar ,egenhändigt gjorda luftburken , den låg i nosen på bilen som en stor tratt , och funkerade lite som en sk: luffarturbo , och ja det gjorde skillnad , ju fortare dom körde ju mer luft trycktes ju in smile
2liters italien block och dom bromsades vid ca: 9000 varv. 286 hk . låg snittet på utan turbo smile

Okej.
Ungefär som ett rör från insuget till en luftburk med filtret i och sen en tratt istället för lyset då eller?
Enkelt/billigt beskrivet då alltså tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

140 Inlägg
14 mars 2009
#147
japp enkelt utryckt ja , en stor liggande platt tratt med filtervadd i och ett 3 " rör till spjällhuset :
luftintaget ligger underframkant på huven ca :20 cm brett och 5 cm högt skruvat i kylarbalken där huvlåsen normalt sitter
Senast redigerat av brk95 (14 mars 2009)

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
14 mars 2009
#148
brk95 skrev:
japp enkelt utryckt ja , en stor liggande platt tratt med filtervadd i och ett 3 " rör till spjällhuset :
luftintaget ligger underframkant på huven ca :20 cm brett och 5 cm högt skruvat i kylarbalken där huvlåsen normalt sitter

Okej, kanske något man skulle testat på nästa bil istället för öppet filer tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

140 Inlägg
14 mars 2009
#149
hehe ja , det stora problemet blir ju att du får köra rätt fort innan det blir lite tryck ,det gåt ju på en bana men i vanlig trafik kan det bli rätt dyrt sad
denna principen använde sig ju jänkarna av redan på 50-60 talet med sina öppna luftburkar rätt ner igenom huven , luften trycktes ner i förgasrna ju fortare du körde , så det är inget nytt ,

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
14 mars 2009
#150
brk95 skrev:
hehe ja , det stora problemet blir ju att du får köra rätt fort innan det blir lite tryck ,det gåt ju på en bana men i vanlig trafik kan det bli rätt dyrt sad
denna principen använde sig ju jänkarna av redan på 50-60 talet med sina öppna luftburkar rätt ner igenom huven , luften trycktes ner i förgasrna ju fortare du körde , så det är inget nytt ,

E d inte d som kallas luffarturbo!? Finns väl på en del motorcyklar oxå!

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
14 mars 2009
#151
brk95 skrev:
hehe ja , det stora problemet blir ju att du får köra rätt fort innan det blir lite tryck ,det gåt ju på en bana men i vanlig trafik kan det bli rätt dyrt sad
denna principen använde sig ju jänkarna av redan på 50-60 talet med sina öppna luftburkar rätt ner igenom huven , luften trycktes ner i förgasrna ju fortare du körde , så det är inget nytt ,

Är tänkt att jag ska köra lite bana i år så då kan man ju testa det istället för på gata tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

140 Inlägg
14 mars 2009
#152
japp det kallas också för luffarturbo smile

Fastighets reparatör
10 Inlägg
17 juli 2009
#153
Jag köpte det lite dyrare 399kr filtret från Biltema som jag monterade på min 9-5 Aero. Gick bra i början ett par dagar. Men sen började den tappa laddtryck vid fullt pådrag.
Grejjen med det filtret var att det INTE skulle vara oljebehandlat som annars alla filter är. Men när jag tog bort filtret så var det fullt av olja på trådarna i lmm. Så blev inte så lyckat.

Bästa filtret enligt mig är AEM´s Dry-flow filter. Det är ett ganska nytt filter som är 100% oljefritt och är tillverkat med ett annat sorts matrial. Funkar iaf bra på lmm bilar.


582 Inlägg
17 juli 2009
#154
fariken i kina tillverkar nog filter till både speedparts,biltema,greencotton,m,m,m det mesta är samma grejer det är bara vi som är lurade.har själv besökt en fabrik i asien som tillverkade bildelar och där såg ja många kända märken på samma line.dom görs av samma man samma material samma maskin.

hej

956 Inlägg
23 augusti 2009
#155
Hur är egentligen filtrena? Bra eller dåliga? Tycker JR kittet för 1000kr e lite överlag dyrt då man har 1050 i månaden.

5 710 Inlägg
24 augusti 2009
#156
Glader9991 skrev:
Hur är egentligen filtrena? Bra eller dåliga?

Det är väl solklart....bara att läsa hela tråden så har du ju svaret lolwink

Så länge det inte gjorts några testet går det inte svara på.
Om det funkat bra för Kalle på hans Honda i 2 år bevisar ju ingenting......

Angående STCC bilarna så är det inge vidare bra att jämföra med.
Driftförhållanden är ju tämligen olika.
Miljön de åker i är förhållandevis ren, grusvägar och vägdamm som dras upp bakom en lastbil existerar inte.
Inte heller den lilla detalj att motorn skall hålla 10-20-30.000 mil....

I så fall kan vi jämföra med annan motorsport, Folkrace.....hur många kör med filter där?
Dragrace?
Funkar de för de borde det fungera på en gatbil eller ?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............


Sök