3218
Sök

FWD eller RWD eller 4WD

4 001 Inlägg
28 februari 2008
#101
Hampusd skrev:
Som sagt innan. Vad folk sitter och gissar.
Awd är inte snabbare i drag tex.
Jag tar dom flesta AWD, 4X4, quattro mm i starten på gata. Med min bakhjusdrivna mustang.

Visst är det så att 4-hjulsdriften snor en massa effekt men har man 800-900 hk så är dom lättare att då ner i backen med 4WD... men en riktigt bra modifierad bakvagnsupphängning och rätt däck m.m så kan man få ner greppet riktigt bra även med RWD....

kör dom inte 7:or med FWD idag i dragracing?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

transportkonsult
284 Inlägg
28 februari 2008
#102
kolvas skrev:
Hampusd skrev:
Som sagt innan. Vad folk sitter och gissar.
Awd är inte snabbare i drag tex.
Jag tar dom flesta AWD, 4X4, quattro mm i starten på gata. Med min bakhjusdrivna mustang.

Visst är det så att 4-hjulsdriften snor en massa effekt men har man 800-900 hk så är dom lättare att då ner i backen med 4WD... men en riktigt bra modifierad bakvagnsupphängning och rätt däck m.m så kan man få ner greppet riktigt bra även med RWD....

kör dom inte 7:or med FWD idag i dragracing?

Ju mer pulver desto svårare får awden att få ner det i backen.
Där är rwd med korrekt bakvagn överlägsen.

Bottles are for babys. Real men get blown.

4 001 Inlägg
28 februari 2008
#103
Hampusd skrev:
Ju mer pulver desto svårare får awden att få ner det i backen.
Där är rwd med korrekt bakvagn överlägsen.

jo, visst är det så på ett bra underlag, men du kan omöjligt få en RWD att dra iväg lika bra på t.ex grus eller is som en AWD...

Nu tror jag iofs att trådskaparen tänkte på bilar utan moddade hjulupphängningar, det ena brukar ju inte vara så bra för det andra, bygger du en RWD som ska ha maximalt grepp rakt fram så brukar den bli lagom rolig att svänga med wink

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Smålänning
7 883 Inlägg
28 februari 2008
#104
Hampusd skrev:
kolvas skrev:
Hampusd skrev:
Som sagt innan. Vad folk sitter och gissar.
Awd är inte snabbare i drag tex.
Jag tar dom flesta AWD, 4X4, quattro mm i starten på gata. Med min bakhjusdrivna mustang.

Visst är det så att 4-hjulsdriften snor en massa effekt men har man 800-900 hk så är dom lättare att då ner i backen med 4WD... men en riktigt bra modifierad bakvagnsupphängning och rätt däck m.m så kan man få ner greppet riktigt bra även med RWD....

kör dom inte 7:or med FWD idag i dragracing?

Ju mer pulver desto svårare får awden att få ner det i backen.
Där är rwd med korrekt bakvagn överlägsen.

Nej. Vid mycket effekt så spinner det bara. 4WD är bättre på att hantera effekten.

Nu räknar vi gatbilar md fjädring... Top-fuels och sådant hör inte hit.

Och det är sant att FWD går 7:or idag. Allt beror på chassit.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

transportkonsult
284 Inlägg
28 februari 2008
#105
Men Jag tog fortfarande 500hks evos och sierra cossies med orginalbakvagn och ordentliga däck enbart.

Ingen topfuel eller liknande. 354 hk på hjulen.

Bottles are for babys. Real men get blown.

transportkonsult
284 Inlägg
28 februari 2008
#106
kolvas skrev:
Hampusd skrev:
Ju mer pulver desto svårare får awden att få ner det i backen.
Där är rwd med korrekt bakvagn överlägsen.

jo, visst är det så på ett bra underlag, men du kan omöjligt få en RWD att dra iväg lika bra på t.ex grus eller is som en AWD...

Nu tror jag iofs att trådskaparen tänkte på bilar utan moddade hjulupphängningar, det ena brukar ju inte vara så bra för det andra, bygger du en RWD som ska ha maximalt grepp rakt fram så brukar den bli lagom rolig att svänga med wink

Nu brukar inte jag köra drag på annat än torr asfalt. wink

Ang  svänga så kan du fråga den blåvita fwd volvon om han hade problem att hänga på en bil med draguppsättning? wink

Bottles are for babys. Real men get blown.

4 001 Inlägg
28 februari 2008
#107
Nu brukar inte jag köra drag på annat än torr asfalt. wink

Ang  svänga så kan du fråga den blåvita fwd volvon om han hade problem att hänga på en bil med draguppsättning? wink

det finns andra underlag än torr asfalt... och det finns annat än drag oxå....

Dom blåvita bilarna är ju knappast kända för att ha speciellt bra väghållning, massvis med extra vikt istoppat i dom så...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

82 Inlägg
28 februari 2008
#108
alla ni som säger att fwd e kasst har aldrig suttit eller kört i en gti bil med diffbroms...
påminner mycke om 4wd

Man har varit med för...

1 661 Inlägg
28 februari 2008
#109
Hampusd skrev:
Som sagt innan. Vad folk sitter och gissar.
Awd är inte snabbare i drag tex.
Jag tar dom flesta AWD, 4X4, quattro mm i starten på gata. Med min bakhjusdrivna mustang.

Är det så? Bevisa det då? Jag säger tvärt om, (du har inte en chans i starten) men det verkar som det går att jämföra din och min bil. Ett race hade vatt kul. Vad kör du 201m på?

Jag har kört 201m @ 8.69 med ca 320 hk.

transportkonsult
284 Inlägg
28 februari 2008
#110
Hardjim skrev:
Hampusd skrev:
Som sagt innan. Vad folk sitter och gissar.
Awd är inte snabbare i drag tex.
Jag tar dom flesta AWD, 4X4, quattro mm i starten på gata. Med min bakhjusdrivna mustang.

Är det så? Bevisa det då? Jag säger tvärt om, (du har inte en chans i starten) men det verkar som det går att jämföra din och min bil. Ett race hade vatt kul. Vad kör du 201m på?

Jag har kört 201m @ 8.69 med ca 320 hk.

Klart jag kan bevisa det. Säger ju inget utan att kunna backa upp det.
Kommer lägga upp en film i denna tråd under kvällen. Där du ser mig ta 500hk cossie i starten. En 3kgt som jag tar både i starten och själva racet 2 ggr.
Som bonus så är det även med när jag tar 650 hk supra, och tar starten mot itsfun3. Även när jag torskar mot en orginal crx. Dumt att försöka starta på 3an. wink

Har ingen tid på 201m. Men 12,46 179 km/h på 402m med orginal bakvagn och gatslicks (et streets)

Bottles are for babys. Real men get blown.

1 661 Inlägg
28 februari 2008
#111
Hampusd skrev:
Hardjim skrev:
Hampusd skrev:
Som sagt innan. Vad folk sitter och gissar.
Awd är inte snabbare i drag tex.
Jag tar dom flesta AWD, 4X4, quattro mm i starten på gata. Med min bakhjusdrivna mustang.

Är det så? Bevisa det då? Jag säger tvärt om, (du har inte en chans i starten) men det verkar som det går att jämföra din och min bil. Ett race hade vatt kul. Vad kör du 201m på?

Jag har kört 201m @ 8.69 med ca 320 hk.

Klart jag kan bevisa det. Säger ju inget utan att kunna backa upp det.
Kommer lägga upp en film i denna tråd under kvällen. Där du ser mig ta 500hk cossie i starten. En 3kgt som jag tar både i starten och själva racet 2 ggr.
Som bonus så är det även med när jag tar 650 hk supra, och tar starten mot itsfun3. Även när jag torskar mot en orginal crx. Dumt att försöka starta på 3an. wink

Har ingen tid på 201m. Men 12,46 179 km/h på 402m med orginal bakvagn och gatslicks (et streets)

Ja, som sagt hade vatt kul att prova, jag har ingen 402m heller men det kommer.
Min tid var när bilen var org förutom avgas och men 18 tumshjul. men jag kan inte se hur du skulle kunna ta starten eftersom jag kör precis på gränsen så det spinner på alla 4. Isåfall endast om du har R däck och inte jag. Gör väl 0-50km/h på 1.5sek om jag inte minns fel.
Som sagt detta leder ingen vart, race är det ända. smile

4 001 Inlägg
28 februari 2008
#112
vi kan nog bara konstatera att de olika drivningarna har olika egenskaper och kvaliteér, där den ena är bra tappar den andra osv.

Det är ju svårt att säga att det ena är bättre än det andra för man kan alltid hitta fördelar/nackdelar med alla

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

transportkonsult
284 Inlägg
28 februari 2008
#113
Hardjim skrev:
Hampusd skrev:
Hardjim skrev:

Är det så? Bevisa det då? Jag säger tvärt om, (du har inte en chans i starten) men det verkar som det går att jämföra din och min bil. Ett race hade vatt kul. Vad kör du 201m på?

Jag har kört 201m @ 8.69 med ca 320 hk.

Klart jag kan bevisa det. Säger ju inget utan att kunna backa upp det.
Kommer lägga upp en film i denna tråd under kvällen. Där du ser mig ta 500hk cossie i starten. En 3kgt som jag tar både i starten och själva racet 2 ggr.
Som bonus så är det även med när jag tar 650 hk supra, och tar starten mot itsfun3. Även när jag torskar mot en orginal crx. Dumt att försöka starta på 3an. wink

Har ingen tid på 201m. Men 12,46 179 km/h på 402m med orginal bakvagn och gatslicks (et streets)

Ja, som sagt hade vatt kul att prova, jag har ingen 402m heller men det kommer.
Min tid var när bilen var org förutom avgas och men 18 tumshjul. men jag kan inte se hur du skulle kunna ta starten eftersom jag kör precis på gränsen så det spinner på alla 4. Isåfall endast om du har R däck och inte jag. Gör väl 0-50km/h på 1.5sek om jag inte minns fel.
Som sagt detta leder ingen vart, race är det ända. smile

Varsågod det är bara att kolla här: http://www.minsida.be/musslan/midnight060520sundis.avi

Sevärd film rent allmänt. Med Itsfun3 på gatan mm.

Även om du kör precis så det inte släpper så står jag på 5500rpm och kliver av kopplingen. Då hinner mina däck spinna ca 2 varv innan vikten flyttat sig till bakaxeln.

Risken att jag kommer till varberg är rätt liten. Men kommer du till sthlm så bjuder jag gärna till dans. wink

Bottles are for babys. Real men get blown.

143 Inlägg
28 februari 2008
#114
många underskattar den gamla v8an o bakhjulsdrift men än är den inte död:) bara jämföra med vad dom kör på strippen och vad som går på bäst tider. skulle gärna se en 4wd maskin som kunde köra 402m under 5 sek. vet att det inte är några gatbilar ja pratar om men fortfarande en v8 och rwd.


1 867 Inlägg
28 februari 2008
#115
FWD, Bah tråkigt, kul att spinna överallt dock.
RWD, Klart roligt, skiljer pojkar från män när det börjar gå riktigt brett.
4WD, Wow, sjukt svårsladdat, men riktigt roligt när man lär sig.

Biltyperna sedda ur min synvinkel(gillar att sladda smile)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

4 Inlägg
28 februari 2008
#116
FWD är mesigt lättkört och tråkigt!
RWD det är riktiga grejor det, roligast av dom alla!
AWD grymt grepp jävligt skoj!

4 001 Inlägg
28 februari 2008
#117
volvob20_racing skrev:
FWD är mesigt lättkört och tråkigt!
RWD det är riktiga grejor det, roligast av dom alla!
AWD grymt grepp jävligt skoj!

Jag tyckte också att FWD var tråkigt till jag skaffade en Mazda 323 som vinterbil, fy fan vad häftigt den var att köra, fruktansvärt svårt var det iaf att ställa om ifrån RWD till FWD men jag lärde mig mycket och nu åker jag ännu fortare med RWD

FWD är INTE mer lättkört när man ska köra fort.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

V-Power
1 186 Inlägg
28 februari 2008
#118
Någon som vet något om den Evo:n som e med i filmen?

http://www.minsida.be/musslan/midnight060520sundis.avi

Måste säga att Supran gick rätt dåligt.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

transportkonsult
284 Inlägg
28 februari 2008
#119
Konbanan skrev:
Någon som vet något om den Evo:n som e med i filmen?

http://www.minsida.be/musslan/midnight060520sundis.avi

Måste säga att Supran gick rätt dåligt.

Tyvärr så är det den enda gången jag sett den evon.

Supran går egentligen inte dåligt. Men medans han satsade pengarna på pulver så satsade jag på fäste. wink

Bottles are for babys. Real men get blown.

V-Power
1 186 Inlägg
28 februari 2008
#120
Hampusd skrev:
Konbanan skrev:
Någon som vet något om den Evo:n som e med i filmen?

http://www.minsida.be/musslan/midnight060520sundis.avi

Måste säga att Supran gick rätt dåligt.

Tyvärr så är det den enda gången jag sett den evon.

Supran går egentligen inte dåligt. Men medans han satsade pengarna på pulver så satsade jag på fäste. wink

Jag gillade Evo:n. Den hade nästan en chans mot Its fun porschen oxå ju tongue

Hade varit kul o se hur den var trimmad.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/


Sök