3468
Sök

Tror inte på mitt chip. hjälp?

Biturbo
89 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#1
jag lämnade iväg min 2,7t -00 till en person som hade bra pris på chip. (har hört både ris o ros om han.)
men ska jag vara helt ärlig så kännde jag ingen större skillnad mot för när den var orginal.

Jag har VAG COM men är rätt ny med de. men man ska tydligen kunna kolla laddtryck och sådant där..
Om den är chippad så bör det ju vara mer än 0,3bar?

Nu måste jag rusa på muggen..
Tacksam för lite tips och råd..

Paran rides with style
Audi quattro

2 164 Inlägg
18 februari 2008
#2
Låter som om du har blivit lurad!

MVH

F


509 Inlägg
18 februari 2008
#3
Jag tyckte inte att jag kände någon skillnad heller när jag hade varit på autotech men det kom mer mer, Det skulle det även göra sa de på autotech men efter några timmar gick bilen bättre och bättre vet ej hur länge du har haft din sedan du chipade den.

509 Inlägg
18 februari 2008
#4
du får väl bromsa den så märker du hur mycket det är i den

Biturbo
89 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#5
det är ju någon månad sedan jag chippa.. men jag är iaf osäker på effekten som utlovas..

Paran rides with style
Audi quattro

509 Inlägg
18 februari 2008
#6
hur många hästar hade han lovat då`?

Biturbo
89 Inlägg
18 februari 2008
Trådstartare
#7
45 extra hästar.. så man borde ju känna lite mer tycker jag..

Paran rides with style
Audi quattro

RS
886 Inlägg
18 februari 2008
#8
Ja 45 hästar känner man alla gånger!

Focus RS

inte som alla andra...
127 Inlägg
18 februari 2008
#9
har du 0,3 nu? vad hade du innan? nog bör den ladda mer med chip, tycker nog den bör ladda mer orig med..
kolla så att du inte har nå felkoder så att den ligger i limp home läge.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

Biturbo
89 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#10
Jag har inte 0,3 nu får jag väl hoppas på.. men jag har fått lite hjälp nu hur jag ska kolla upp laddtrycket med hjälp av VAG COM..
så jag återkommer senare under dagen.

mvh

Paran rides with style
Audi quattro

3 Inlägg
19 februari 2008
#11
Såg du frågat om lamdasond förut, kan ju vara så att bilen går i nödläge pga trasig lamda.
Vet inte vad grundladd (som är vid nödläges körning) är på din bil men en 1,8T ligger det på 0,3 bar väl?

Har du varit i kontakt med de som chippat bilen?
Senast redigerat av Detta_Blir_Dyrt (19 februari 2008)

Öh, barlös.
300 Inlägg
19 februari 2008
#12
Detta_Blir_Dyrt skrev:
Har du varit i kontakt med de som chippat bilen?

Jag tror han är iväg på firman nu, dem skulle hjälpa honom att kolla ladden.
Så jag tolkade hans inlägg iallafall, men undrar också om du kollat felkoder och sådant annars ska du ju ta upp det med dem.

Bil och MC guru
272 Inlägg
19 februari 2008
#13
Enklaste sättet att kolla laddtrycket är att koppla in en laddtrycksmätare löst och dra in slangen i kupen via fönstret. Jag har stor erfarenhet av 2,7 biturbo bilar och om bilen går på nödprogram så skall den ladda 0,4-0,45bar.. Om bilen är chippad så skall den ladda över 1,1bar. Vet du om det kollades felkoder etc på bilen INNAN chippningen? Det gör en seriös trimmare. Om du har ett fel som genererar felkoder så försvinner inte det bara för att man trimmar bilen utan eftersom marginalerna minskar med trim så blir styrelektroniken känsligare.
Får du upp några felkoder nu? Vet du att bilen inte var chippad innan?

Men kolla upp trycket å hör av dej om du behöver fler tips och råd.

Mvh

Karlzzon

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

Biturbo
89 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#14
Karlzzon skrev:
Enklaste sättet att kolla laddtrycket är att koppla in en laddtrycksmätare löst och dra in slangen i kupen via fönstret. Jag har stor erfarenhet av 2,7 biturbo bilar och om bilen går på nödprogram så skall den ladda 0,4-0,45bar.. Om bilen är chippad så skall den ladda över 1,1bar. Vet du om det kollades felkoder etc på bilen INNAN chippningen? Det gör en seriös trimmare. Om du har ett fel som genererar felkoder så försvinner inte det bara för att man trimmar bilen utan eftersom marginalerna minskar med trim så blir styrelektroniken känsligare.
Får du upp några felkoder nu? Vet du att bilen inte var chippad innan?

Men kolla upp trycket å hör av dej om du behöver fler tips och råd.

Mvh

Karlzzon

Jag kollade upp tycket med hjälp av VAG COM (har ingen laddtrycksmätare tillhands så jag fick kolla via datorn) då fick jag fram att den laddar runt 0,4 till 0,5bar. Jag lämnade iväg min bil till en bekant som fick chippa den åt mig, för jag var bortrest på jobb. Felkoder fanns där innan chippning för de hade jag kollat innan.. Men om han som chippade bilen kollade dom har jag ingen aning om.. misstänker att han inte gjorde de.
Sen är det ju säkert möjligt att den var chippad när jag handlade den.. men jag är väldigt osäker.. därimot tycker jag att den är lite slö.. eller är det bara att man har blivit van "effekten"..

Jag får upp några fel koder nu så som.

Address 01     -------------------------------------------------------
   Controller: 4B0 907 551 F 
   Component: 2.7l V6/5VT     G   0001
   Coding: 05712
   Shop #: WSC 66565
2 Faults Found:
17867 - Exhaust Gas Temp Sensor 2 (G236): Implausible Signal
            P1459 - 35-10 - - - Intermittent
17868 - Exhaust Gas Temp Regulation for Bank 2: Limit Reached
            P1460 - 35-10 - - - Intermittent

Address 35     -------------------------------------------------------
   Controller: 4B0 962 258 D 
   Component: Zentralverriegelung D33
   Coding: 04673
   Shop #: WSC 02325
1 Faults Found:
00955 - Key 1
            09-10 - Adaptation Limit Surpassed - Intermittent

Address 56     -------------------------------------------------------
   Controller: 4B0 035 186 E 
   Component:  Radio             0001
   Coding: 00207
   Shop #: WSC 02325
1 Faults Found:
00852 - Loudspeaker(s): Front
            36-10 - Open Circuit - Intermittent

End   -------------------------------------------------------

hur och vad allt betyder har jag ingen aning om.. men det är nått med någon tempsensor sen är de nå annat bös..  hmm
Senast redigerat av Paran (19 februari 2008)

Paran rides with style
Audi quattro

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 februari 2008
#15
Den säger att EGT(avgastemp) har gått i botten, att sprutet inte kan korrigera med tillräkligt mycket soppa...

Jag gissar på att du har ett chip från it's fun där man bara höjt laddtrycket, dvs ett pystrim för 4900kr

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 Inlägg
19 februari 2008
#16
Lamdasond som är dålig, ger ett sporadiskt fel med "ej möjlig" signal

Det andra är något knas med nyckeln

Tredje delen är en trasig/ej inkopplad högtalare fram.

Har du testat tömma felminnet? Kommer felkoderna tillbaka direkt?



EDIT: Fick det till att det var lamdasonden som spökade i första delen? Men kan ju ha väldigt fel.
Senast redigerat av Detta_Blir_Dyrt (19 februari 2008)

Biturbo
89 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#17
torpis skrev:
Den säger att EGT(avgastemp) har gått i botten, att sprutet inte kan korrigera med tillräkligt mycket soppa...

Jag gissar på att du har ett chip från it's fun där man bara höjt laddtrycket, dvs ett pystrim för 4900kr

ne det har jag inte. jag valde att chippa min hos (powerchip) jörg. men det är ju kanske i samma klass. man får väl vad man betalar för..

Paran rides with style
Audi quattro

Biturbo
89 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#18
Detta_Blir_Dyrt skrev:
Lamdasond som är dålig, ger ett sporadiskt fel med "ej möjlig" signal

Det andra är något knas med nyckeln

Tredje delen är en trasig/ej inkopplad högtalare fram.

Har du testat tömma felminnet? Kommer felkoderna tillbaka direkt?



EDIT: Fick det till att det var lamdasonden som spökade i första delen? Men kan ju ha väldigt fel.

Detta fick jag för en liten stund sen.
Control Module Part Number: 4B0 907 551 F 
  Component and/or Version: 2.7l V6/5VT     G   0001
           Software Coding: 05712
            Work Shop Code: WSC 66565
3 Faults Found:
17866 - Exhaust Gas Temp Sensor 2 (G236): Short to Ground
        P1458 - 35-00 - -
17868 - Exhaust Gas Temp Regulation for Bank 2: Limit Reached
        P1460 - 35-10 - - - Intermittent
17869 - Exhaust Gas Temp Regulation for Bank 1: Implausible Signal
        P1461 - 35-00 - -

Paran rides with style
Audi quattro

945 Inlägg
19 februari 2008
#19
It`s fun ska väl åxå köra med progvara från jörgen weisse. Rätta mig om jag har fel nån.
Om det är så och Torpis har rätt i sitt uttalande så spelar det ju ingen roll vem/vilken firma som har chippat, då är det ju samma prob iaf.
Känner ingen som åker med jörgen Weisse chip, men han ska ju vara erkänd när det gälle chipning.
Sen så är det ju så att man bör laga felakigheter innan man chippar. Är det inte?

blinka blått om du vill rejsa!

2 982 Inlägg
19 februari 2008
#20
aa du , hade jag haft en 2,7biturbo hade jag asolut inte lämnat iväg bilen til en hobbymek utan en riktig verkstad ex. atechmotor, BSR....eller hört med dem först. kan redan lista ut vilket chip du skaffat



Sök