4463
Sök

Några här som har datorn som entertainment center?

2 126 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Undrar om jag e ensam om att ha datorn som ensamt entertainment system kopplat till TV:n?
Jag har alltså bara datorn inkopplad till TV:n (förutom kabel TV) och som skärm kör jag en 46" Samsung LCD TV, och trådlös bluetooth mus/keyboard!
Någon som har nåt liknande?

2 911 Inlägg
19 februari 2008
27" i sovrummet som snurrar på en htpc, länkat mot filservern.
50" i vardagsrummet som också den har en htpc, även den mot en lokal filserver.

Godis godis när man slangat "semesterfilmer" att plippa igång på valfri plats.

Ska prova lite med cardsharing tänkte jag också, mellan vardagsrum och sovrum förvisso.

2 126 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Decibel skrev:
27" i sovrummet som snurrar på en htpc, länkat mot filservern.
50" i vardagsrummet som också den har en htpc, även den mot en lokal filserver.

Godis godis när man slangat "semesterfilmer" att plippa igång på valfri plats.

Ska prova lite med cardsharing tänkte jag också, mellan vardagsrum och sovrum förvisso.

Grymt lite mer utbyggt än vad jag har!

Bonafide
45 Inlägg
21 februari 2008
Du är verkligen inte ensam om att ha en HTPC wink Men är inte logiskt att använda sig av en mindre skärm för 'datorbruk' och en TV för att se filmer på?

My 2 cents smile
Senast redigerat av Angelos (21 februari 2008)

2 126 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Angelos skrev:
Du är verkligen inte ensam om att ha en HTPC wink Men är inte logiskt att använda sig av en mindre skärm för 'datorbruk' och en TV för att se filmer på?

My 2 cents smile

Har du inget vettigt att skriva så kan du ju strunta i det!
Var bara intresserad av hur andra har kopplat mm!
Och varför skulle jag sitta med en liten skärm nar det går hur bra som helst med en 46"!

Bonafide
45 Inlägg
21 februari 2008
Big_JN skrev:
Angelos skrev:

My 2 cents smile

Och varför skulle jag sitta med en liten skärm nar det går hur bra som helst med en 46"!

Du missförstog mig min vän, jag menade inget illa smile Lät bara enormt med en 46 tummare som datorskärm! That's all wink

2 126 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Tycker faktiskt det är bättre än med en mindre skärm, man kan sitt i lugn och ro i soffan och kolla på nätet.

Bonafide
45 Inlägg
21 februari 2008
Big_JN skrev:
Tycker faktiskt det är bättre än med en mindre skärm, man kan sitt i lugn och ro i soffan och kolla på nätet.

Jo har man en LCD så varför inte smile  Själv har man en Plasma, där inbränningar i skärmen kan förekomma om man har en statisk bil på ganska länge - blir något svårare att sitta i "lugn och ro" samtidigt som man får white rengöra skärmen ganska ofta!

2 126 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Angelos skrev:
Big_JN skrev:

Jo har man en LCD så varför inte smile  Själv har man en Plasma, där inbränningar i skärmen kan förekomma om man har en statisk bil på ganska länge - blir något svårare att sitta i "lugn och ro" samtidigt som man får white rengöra skärmen ganska ofta!

Jo det kan jag tänka mig! Var enda anledningen till att jag valde LCD då det trots allt e dyrare än Plasma samt att bilden e klart bättre på Plasman speciellt om man kollar på film!

Administratör
2 980 Inlägg
21 februari 2008
Här finns en tråd om nått liknande  som i denna.  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=67510

En kopp av den svarta såsen...

3 123 Inlägg
21 februari 2008
Kör inte med HTPC då jag tycker det är rätt meningslöst, har en vanlig PC med fjärrkontroll och tangentbord/mus. Kör på två skärmar 22" TFT och 42" plasma. Händer att jag surfar på plasman och har aldrig haft problem med inbränningar eller ghostningar (köp kvalité wink ) däremot är upplösningen lite för låg. Men använder den stationära datorn allt mindre, jag har inte uppgraderat den på ett tag och tycker ljudet är för dåligt när jag kopplar den till stereon. I två kanaler kan jag köra på USB in i hemmabiostärkaren men för flerkanal funkar datorn dåligt.
Använder den bärbara betydligt mer, bättre bild (13.3" white LED), visserligen lite begränsad hd-plats (200gb) men i övrigt tycker jag det funkar bra, jag skyfflar ändå över till fileservern när det behövs. Har även HDMI-ut från den bärbara så jag har den kopplad till TV:n rätt ofta också.
Senast redigerat av viccoA (21 februari 2008)

Fartmissbrukare
1 302 Inlägg
21 februari 2008
har min bärbara kopplad till min Lcd (42") när ja ser film , har tänkt köpa mig en burk som alltid ska vara kopplad till den så fort blueray spelarna hamnar i bättre kurs.

däremot e ja helt grön när d gäller sånt här så här kommer några dumma frågor som ni proffs kanske kan hjälpa mig med efter att ni har slutat skratta smile

vad är HTPC? vad är fileserver å varför har man en sån?
vilken mus å tgtbord är bäst att ha? vill ha bra räckvidd ..

sen har ja även planer på att koppla in båda tvapparterna till den tilltänka burken (42" i vardagsrummet å 32" i sovrummet)  hur ska ja koppla ihop dom? går d att koppla in båda som "skärmar" lr?
tv:na sitter nästan mitt emot varandra då sovrumme å vardagsrumme är vägg i vägg.. tänkte bara borra ett hål rakt genom väggen å koppla ihop.. går d?

som sagt, dumma frågor, men ja har noll koll när d gäller data prylar så all hjälp e uppskattad.

"I de blindas rike , är den enögde Kung"

151 Inlägg
21 februari 2008
Kör 37" LCD full hd och PS3 i vardagsrummet o datorn i datorrummet... sedan delar jag ut allt jag vill dela ut på min dator via NERO MEDIA HOME så hittar ps3:an neros progreamet o jag kommer åt alla mappar som finns utdelade på datorn så streemar jag ut film, musik, bilder etc...

Svar på machin:
HTPC: är igenterligen bara en vanlig dator men köper man en htpc chassi så sitter ett moderkort i oftast som är extra utvecklat för just koppling till tv o liknande.. lite extra utgångar exempelvis: tv ingång etc..!

Kan rekomendera logitech tangentbort... dom brukar ha bra räckvid.... o inget billigt skit... gärna någon form utav bluetoth set i sånt fall...!

fINNS INGA DUMMA FRÅGOR, BARA DUMMA SVAR. Caps.. :S

Säl-Tämjare...
1 024 Inlägg
21 februari 2008
dum fråga kanske men vad är HTPC?? Det låter intressant big_smile

Jag brukar ha min laptop kopplat til min 40" lcd tv från swedx.se, sitteri soffan med trådlöst tangentbord och mus, är rätt nöjd med det big_smile

Vilket jävla drag :)

4 571 Inlägg
21 februari 2008
Jag kör min 42" Full HD via dvi=>hdmi från datorn sjukt lättsamt.

Kör dvd, vanliga avi, streamat, divx osv osv möjligheterna är oändliga.

2 126 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
Izual skrev:
Jag kör min 42" Full HD via dvi=>hdmi från datorn sjukt lättsamt.

Kör dvd, vanliga avi, streamat, divx osv osv möjligheterna är oändliga.

Kör samma till min LCD!

Tycker det e så jävla skönt att slippa alla kablar till TV:n (Har bara datorn o kabel-tv kopplat till den)

Kör med Logitech Bluetooth (MX1000 mus och MX5000 keyboard)

BMW fantast
1 172 Inlägg
21 februari 2008
kör också min en mediacenter dator till min 42" via dvi till hdmi... trådlöst tangentbord och fjärr.. finns inget bättre...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

1 661 Inlägg
21 februari 2008
Big_JN skrev:
Angelos skrev:

My 2 cents smile

Jag kör med en 20 tums till surf och de flesta spel då kan jag sitta i vanlig arbetsställning och slipper få ont i ryggen. Upplever även vissa texter ganska små i FullHD formatet.

Sedan vid filmdax så har jag DVI till HDMI till 47tums LCDn

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
21 februari 2008
Datornörd till trots så har jag faktiskt varken HTPC eller ens en filserver tongue

Kör en liten burk som DC/spelserver/webbradio och sen har jag min huvudburk där jag har alla grejor, ca 3,5TB totalt i den burken big_smile

Skärmen jag kör med är en HP LP3065 (30") så att ha en stor bökig tv på XX" med kass upplösning är inget för mig, har vant mig vid 2560*1600 i upplösning och tre miljoner ikoner på skrivbordet.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök