Först och främst!
ARP-bultar handlar om pinnbultar. Alltså innebär detta att de skruvas in i blocket tills de bottnar. Rengöring av gängorna en gång med en gängtapp underlättar monteringen och säkerställer att pinnbulten kommer tillräckligt långt ned i gängan. Det har därefter inget med åtdragningsmomentet att göra eftersom topplocket dras fast med mutter och bricka. Pinnbulten ska sitta fast i blocket.
Att du dragit så hårt som 120Nm...det är inte bra, det är alldeles för mycket. Rekommenderat är 95Nm. Jag drar mina till ca 100Nm och jag har ändå gjutjärnsblock. Du har aluminiumblock i din SR20 och drar du så hårt som 120Nm riskerar du en väldigt kraftig flex i blocket.
Det absolut viktigaste vid montering av topp och packning är att det är totalt rent och plant. Detta är speciellt viktigt vid användande av stålpackning då dessa är känsliga för minsta lilla avvikelse.
Tillbaka till ARP versus originalbultarna. Original är sträckbultar som ska dras med ett visst moment och därefter vinkeldras för att de ska sträcka sig. Dessa bultar ger en jämnare fördelning av dragkraften på toppen. Nackdelen med dem är att de endast kan användas en eller två gånger innan de måste bytas ut. Alltså när de har sträckt sig över max tillåtet mått.
Det är där ARP kommer in. De är
inte sträckbultar och kan användas väldigt många gånger.
OBS!Speciellt viktigt att komma ihåg är att de absolut inte får dras med samma moment, ej heller vinkeldras som originalbultarna. Gör du det så blir det åt helsike fel.
Det kan vara lite knepigt att få på toppen om pinnbultarna monteras först. Testa! Annars får du skruva dit dem efter toppen monterats.
Rengör, lägg på packning, lägg på topplocket, anbringa medföljande fett på gänga/bricka och skruva dit muttrarna. Nu kan du börja åtdragningsproceduren.
Detta är ett utprovat och fungerande åtdragningsförfarande:1. Dra åt muttrarna i flera steg och i ett mönster enligt din bils manual för att fördela kraften jämnt över hela topplocket. Höj momentet stegvis tex. 20Nm, 50Nm, 75Nm och sist 95Nm.
2. Låt block och topp sätta sig under en tid, gärna över natten, det blir stora inre spänningar i dem av dragkrafterna som ska utjämna sig.
3. Flera timmar senare eller dagen efter: Släpp muttrarna stegvis och dra sedan åt dem igen enligt punkt 1 ovan.
3. Kör motorn ordentligt varm under ett tag och efterdra muttrarna till 95Nm.
Klart!
Återigen. Se till att allt är näst intill kliniskt rent så håller det tätt och topplockspackningen håller.