3530
Sök

ARP-bult gått av..

20 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#1
Har någon vart med om att en har gått av?
Jo jag skulle skruva dit toppen med blocket, till 95Nm gick det fint klicka direkt i momentnyckeln
Sen när vi drog till 120Nm så klicka alla utom en... den fick man dra 1 varv extra? då gick den av.sad

Vågar man sätta i ARP-bult igen?
Tror någon det finns risk att blocket eller toppen har slått sig, blivit skevt eller liknande?

Toker
491 Inlägg
19 februari 2008
#2
Har hört talas om att en ARP-bult gått av elr. varit med om det.
Borde inte hänt något med block elr. topp bara för att ni drog av den, snarare att gängerna kanske inte är dom bästa där bulten sitter, Ev. !

Toker Jr 081102

1 703 Inlägg
19 februari 2008
#3
120newton??? Jag skulle gissa att du har dragit med åthelvetes för mycket moment, de skall väl dras med knappt 50nm?

edit: Efter lite googlande så skall de dras sista gången med 75-80 ft.lbs, dvs lite drygt 108nm
Senast redigerat av henkebenke (19 februari 2008)


Sideways.nu
873 Inlägg
19 februari 2008
#4
80-90nm har jag läst på s13.se tongue sen om det stämmer det vet jag inte. tongue

www.sideways.nu - Nytt svensk driftingforum
Besök oss gärna, det kostar inget.

20 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
#5
Undrar om det inte är Orginal sträckbultar ni har i tanke då ni pratar om 90 Nm och liknande
Dom lärda har sagt att det läcker om man inte drar till 120Nm då man har ståltopp packning och arp bultar

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
20 februari 2008
#6
det som ARP själva skriver är runt 96 newton om man använder deras fett som följer med bultarna.

vilket fall så får du plocka loss allt och kolla hur den ser ut (de andra får ju inte sitta kvar när ena har stuckit då det blir spänningar som inte är bra) drog du rent gängorna med en gängtapp som ARP rekomenderar (kräver)?


1 703 Inlägg
20 februari 2008
#7
Ja, det är inte omöjligt att stålpackningen gärna vill ha ett par extra newton för att sluta tätt.
Skumt iaf att en gick av, använde du arps egna smörja till gängorna?

Hoppas det löser sig!! Tjusig s14 du har iaf wink


20 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#8
Jag gjorde ej rent med en gängtapp först. men hur och varför skulle det påverka? man kan väl inte köra ner en gängtapp varje gång då sliter man väl ut gängorna?
arp's fett var det på gängorna i alla fall.

20 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#9
Jag hade visst problem med att lägga in bild här i tråden, men då finns det en bild på bulten i mitt galleri
Senast redigerat av HiLandR (20 februari 2008)

905 Inlägg
20 februari 2008
#10
gängtappen sliter väl inte på gängorna? den följer bara gamla gängorna och tar bortskiten som ligger kvar i gängorna, detta ska göras eftersom att annars kan det blir för tungt för bulten och då blir momentet fel.

1 311 Inlägg
20 februari 2008
#11
står väl på förpackningen hur hårt de ska dras, är väl 12.9 stål va? låter rimligt med 120nm, hur ser bulten ut där den gått av? släng gärna upp en bra bild, kanske finns ledtrådar där wink

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

20 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
#12
Corpze skrev:
står väl på förpackningen hur hårt de ska dras, är väl 12.9 stål va? låter rimligt med 120nm, hur ser bulten ut där den gått av? släng gärna upp en bra bild, kanske finns ledtrådar där wink

jag har en bild på "min sida"
Men någon kanske kan förklara lite snabbt hur jag får upp bilden här istället?

1 072 Inlägg
20 februari 2008
#13
Att rengänga ett block är ett måste, de förstör du inte blocket på om du gör rätt. Dvs får tappen att löpa i den gammla gängan. Däremot blir den förstörd om du har en massa skit i. I ditt fall lär inte de varit problemet utan ren otur eller måndags exemplar av den bulten


1 311 Inlägg
20 februari 2008
#14
Ok, enligt bilden att döma så ser det ut som du har en brottanvisning där den gått av! dvs en avsmalnad! gick bulten isönder precis mellan topp och block?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

905 Inlägg
20 februari 2008
#15
ser dom andra bultarna ut likadana är dom också avsmalnade på detta ställe? om du lägger din två halvor bredvid en hel bult hur mycket längre är den då? dvs har den tänjts ut ser juh ut som att du dragiit betydligt mer än 120nm

12 086 Inlägg
21 februari 2008
#16
vas jag hört ska ARP bult inte alls va särsilt svåra att knäcka. De ska dras med rätt moment och då tål de hur mkt som hällst, men drar man för hårt håller de inte alls lika bra. Vet inte hur dom är härdade, troligen är de inte så sega och då är de känsligt.

20 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
#17
Corpze skrev:
Ok, enligt bilden att döma så ser det ut som du har en brottanvisning där den gått av! dvs en avsmalnad! gick bulten isönder precis mellan topp och block?

Bulten gick av en bit upp i toppen så det var bara att lyfta av så stack bulten ut en liten bit.

Jag pratade med en motorrenoverare/trimmare idag och han sa att bulten borde ha gått av någonstans i gängorna p.g.a. den ärsom smalast där. det tyder ju på att det måste vart något brott eller liknande mitt i bulten.

1 311 Inlägg
21 februari 2008
#18
HiLandR skrev:
Corpze skrev:
Ok, enligt bilden att döma så ser det ut som du har en brottanvisning där den gått av! dvs en avsmalnad! gick bulten isönder precis mellan topp och block?

Bulten gick av en bit upp i toppen så det var bara att lyfta av så stack bulten ut en liten bit.

Jag pratade med en motorrenoverare/trimmare idag och han sa att bulten borde ha gått av någonstans i gängorna p.g.a. den ärsom smalast där. det tyder ju på att det måste vart något brott eller liknande mitt i bulten.

kolla upp med liknande bult om de ser likadana ut, annars är den väl feltillverkad eller nåt, men som du beskrev i första inlägget så verkar den ju ha gått alldeles för trögt i gängorna också =/

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Eliminator
1 441 Inlägg
21 februari 2008
#19
Om en bult går av mitt på "skaftet", har man dragit alldeles åt h-e för hårt what so ever. Är det en 12.9 bult så är det helt otroligt. När det gäller bultar och moment så är det rätt förhållande som gäller.
Inte som nån skrev att tex en packning kräver nått extra Nm. Då kan man lika gärna kasta momentnyckeln i soptunnan. Rätt moment med kalibrerad nyckel, ev dra i vinkel efter det om bulttillverkaren rekommenderar det. Rensade gängor lika givet, smorda eller inte smorda gängor allt efter bulttilverkaren, efterdra efter motortillverkarens rekomendationer, men aldrig mer Nm än  bulttillverkaren rekommenderat.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

2 117 Inlägg
21 februari 2008
#20
Först och främst!

ARP-bultar handlar om pinnbultar. Alltså innebär detta att de skruvas in i blocket tills de bottnar. Rengöring av gängorna en gång med en gängtapp underlättar monteringen och säkerställer att pinnbulten kommer tillräckligt långt ned i gängan. Det har därefter inget med åtdragningsmomentet att göra eftersom topplocket dras fast med mutter och bricka. Pinnbulten ska sitta fast i blocket.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img44fb17e6e7f5a.jpg

Att du dragit så hårt som 120Nm...det är inte bra, det är alldeles för mycket. Rekommenderat är 95Nm. Jag drar mina till ca 100Nm och jag har ändå gjutjärnsblock. Du har aluminiumblock i din SR20 och drar du så hårt som 120Nm riskerar du en väldigt kraftig flex i blocket.

Det absolut viktigaste vid montering av topp och packning är att det är totalt rent och plant. Detta är speciellt viktigt vid användande av stålpackning då dessa är känsliga för minsta lilla avvikelse.

Tillbaka till ARP versus originalbultarna.
Original är sträckbultar som ska dras med ett visst moment och därefter vinkeldras för att de ska sträcka sig. Dessa bultar ger en jämnare fördelning av dragkraften på toppen. Nackdelen med dem är att de endast kan användas en eller två gånger innan de måste bytas ut. Alltså när de har sträckt sig över max tillåtet mått.

Det är där ARP kommer in.
De är inte sträckbultar och kan användas väldigt många gånger.
OBS!
Speciellt viktigt att komma ihåg är att de absolut inte får dras med samma moment, ej heller vinkeldras som originalbultarna. Gör du det så blir det åt helsike fel.

Det kan vara lite knepigt att få på toppen om pinnbultarna monteras först. Testa! Annars får du skruva dit dem efter toppen monterats.

Rengör, lägg på packning, lägg på topplocket, anbringa medföljande fett på gänga/bricka och skruva dit muttrarna. Nu kan du börja åtdragningsproceduren.


Detta är ett utprovat och fungerande åtdragningsförfarande:

1. Dra åt muttrarna i flera steg och i ett mönster enligt din bils manual för att fördela kraften jämnt över hela topplocket. Höj momentet stegvis tex. 20Nm, 50Nm, 75Nm och sist 95Nm.

2. Låt block och topp sätta sig under en tid, gärna över natten, det blir stora inre spänningar i dem av dragkrafterna som ska utjämna sig.

3. Flera timmar senare eller dagen efter: Släpp muttrarna stegvis och dra sedan åt dem igen enligt punkt 1 ovan.

3. Kör motorn ordentligt varm under ett tag och efterdra muttrarna till 95Nm.

Klart!

Återigen. Se till att allt är näst intill kliniskt rent så håller det tätt och topplockspackningen håller.



Sök