Jag funderar på att fixa ny motor till min 245 TIC -85 Men vet ej va man skall satsa på? ET eller FT?? har hittat en B230ft för en billig peng.
Vad ska jag köpa? har planer på att trimma nya motorn, inget extremt men "lagom"
Tack på förhand för alla tips!!
MVH//Krille
Skulle säga att du skulle köra ET, konvertera till E85 så kan du köra med lägre ladd och högre tändning vilket ger mera effekt.
Menar du att han ska ha en ET ist för en FT, är du dum i huvudet ? vem har sagt att han ska konvertera till e85 TS: Sök så finner du svar...stakarna i et'n är lika starka som en tandpetare, jag har et själv så jag vet.. Et'n var väl bara en "test" motor om jag inte minns fel
Senast redigerat av TheFinnishFlash (20 februari 2008)
Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
"Testmotor" vet jag inte.. men som the finnishflash säger.. stakarna i ET är bra mkt klenare än i FT. Vet inte exakt vilket år det kom, men på senare FT har du väl även oljekylda kolvar?
"Testmotor" vet jag inte.. men som the finnishflash säger.. stakarna i ET är bra mkt klenare än i FT. Vet inte exakt vilket år det kom, men på senare FT har du väl även oljekylda kolvar?
//Stoffe
Nja men jag menar dom trodde väl att det var en bra motor, men sen efter några 1000en mil så började problem uppstå hos et'n ?..har för mig att jag har läst det iaf
Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Jag funderar på att fixa ny motor till min 245 TIC -85 Men vet ej va man skall satsa på? ET eller FT?? har hittat en B230ft för en billig peng.
Vad ska jag köpa? har planer på att trimma nya motorn, inget extremt men "lagom"
Tack på förhand för alla tips!!
MVH//Krille
Skulle säga att du skulle köra ET, konvertera till E85 så kan du köra med lägre ladd och högre tändning vilket ger mera effekt.
Menar du att han ska ha en ET ist för en FT, är du dum i huvudet ? vem har sagt att han ska konvertera till e85 TS: Sök så finner du svar...stakarna i et'n är lika starka som en tandpetare, jag har et själv så jag vet.. Et'n var väl bara en "test" motor om jag inte minns fel
Ursäkta mig, menade såklart FK måste varit lite bort där kan man köra på lägre ladd och högre tädning om man fixar en t19 turbo så kan man ha runt 300 pollar på E85 och maskinen ser fortfarande ganska original ut. Sen behöver du inte bli otrevlig för att jag skrev fel, sen ANG E85 så var det bara ett tips vet att det inte stog nått om det i tråden.
Sen om du bara är intresserad av FT eller ET så kör på FT.
du måste fixa katt om du byter te ft. men jag har undrat en sak. om man byter stakarna i ETn så är den väl trimvänlig. org stakarna i ETn håller för typ 240hk.
i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
om du ska köpa en ET eller FT så ska du inte ha den tidiga FT'n då den nästan har samma tjocklek på stakarna som ET'n, 88 å ev 89.. om du tycker FK'n är för dyr så hade jag köpt en FT från 94 då de är nästan samma motor som FK, sitter oljekylning till kolvarna där me..
sen att du måste ha katt å skit spelar ingen roll dom tänker la inte på att du bytt block å topp turbo som turbo
föresten ska du ha kvar k-jetet? ett tips är att du plockar motor härvan från en 240 från 89 å uppåt då den har lh 2.4 å de har 940 turbon me.. å då sätter du bara dit ett spridarmotstånd å kör med 940 turboboxarna..
Ja som folk säger b230 et är vell inte speciellt mkt att sata på..
Men varför inte sata på en b23et? Smidda m stakar och m kolvar orginal i dom. dessutom är veven mkt grövre än i b230 na (lågfriktionsmotor) En frech b23 et botten som är ballanserad sen har du en botten som tål en hel del! bör iaf hänga med upp till 300-400hästar.. P-bjorck hade ju b23 botten i sin 242 å han bänkade ju ur lite över 500hästar..
Ja som folk säger b230 et är vell inte speciellt mkt att sata på..
Men varför inte sata på en b23et? Smidda m stakar och m kolvar orginal i dom. dessutom är veven mkt grövre än i b230 na (lågfriktionsmotor) En frech b23 et botten som är ballanserad sen har du en botten som tål en hel del! bör iaf hänga med upp till 300-400hästar.. P-bjorck hade ju b23 botten i sin 242 å han bänkade ju ur lite över 500hästar..
veve är ju inte grövre.. -88 har 55mm å 88- har 63mm.. sen är de nog smidigare å hitta en FT/FK en en b23ET då den bara satt i tidiga 760Tic..
Jag funderar på att fixa ny motor till min 245 TIC -85 Men vet ej va man skall satsa på? ET eller FT?? har hittat en B230ft för en billig peng.
Vad ska jag köpa? har planer på att trimma nya motorn, inget extremt men "lagom"
Tack på förhand för alla tips!!
MVH//Krille
FT motorn är bättre.. olje kylda kolvar och starkare stakar. om du ska köra på ET motor så ska du leta efter en från -84 eller -89 då dom körde med det lite tjockare blocket (typ 2mm eller nåt) i alla fall om du planerar att skrämma upp den en del..
Jag funderar på att fixa ny motor till min 245 TIC -85 Men vet ej va man skall satsa på? ET eller FT?? har hittat en B230ft för en billig peng.
Vad ska jag köpa? har planer på att trimma nya motorn, inget extremt men "lagom"
Tack på förhand för alla tips!!
MVH//Krille
FT motorn är bättre.. olje kylda kolvar och starkare stakar. om du ska köra på ET motor så ska du leta efter en från -84 eller -89 då dom körde med det lite tjockare blocket (typ 2mm eller nåt) i alla fall om du planerar att skrämma upp den en del..
Jag funderar på att fixa ny motor till min 245 TIC -85 Men vet ej va man skall satsa på? ET eller FT?? har hittat en B230ft för en billig peng.
Vad ska jag köpa? har planer på att trimma nya motorn, inget extremt men "lagom"
Tack på förhand för alla tips!!
MVH//Krille
FT motorn är bättre.. olje kylda kolvar och starkare stakar. om du ska köra på ET motor så ska du leta efter en från -84 eller -89 då dom körde med det lite tjockare blocket (typ 2mm eller nåt) i alla fall om du planerar att skrämma upp den en del..
Jag funderar på att fixa ny motor till min 245 TIC -85 Men vet ej va man skall satsa på? ET eller FT?? har hittat en B230ft för en billig peng.
Vad ska jag köpa? har planer på att trimma nya motorn, inget extremt men "lagom"
Tack på förhand för alla tips!!
MVH//Krille
FT motorn är bättre.. olje kylda kolvar och starkare stakar. om du ska köra på ET motor så ska du leta efter en från -84 eller -89 då dom körde med det lite tjockare blocket (typ 2mm eller nåt) i alla fall om du planerar att skrämma upp den en del..
ne menar just 94'an för sen blir de FK då 94 va sista året för FT..
sen måste de till 2 st för att pointera de?
för att slippa prata sönder hela tråden så tycker jag han ska köra på ett senare FT men 531.. å om du ska ha kvar K-jet så kan du sätta spridarna i ett F-insug annars kör du på en 405 med spridarhål i toppen..
eller så sliter du ut k-jet skitet å slänger i en LH 2.4 härva från en 240GL från en sen 88- å på med ett spridarmotstånf å 940 turboboxar
härvan är lös i en 240 därav så är de bara slita ut å sätta i..
ne menar just 94'an för sen blir de FK då 94 va sista året för FT..
sen måste de till 2 st för att pointera de?
för att slippa prata sönder hela tråden så tycker jag han ska köra på ett senare FT men 531.. å om du ska ha kvar K-jet så kan du sätta spridarna i ett F-insug annars kör du på en 405 med spridarhål i toppen..
eller så sliter du ut k-jet skitet å slänger i en LH 2.4 härva från en 240GL från en sen 88- å på med ett spridarmotstånf å 940 turboboxar
härvan är lös i en 240 därav så är de bara slita ut å sätta i..
hur föklarar du då att det finns 940 som tex är 98:er o har b230ft de ju från 94 o frammåt de e oljekylda kolvar på ft:n