2396
Sök

Problem med avgasvärden : Volkswagen Jetta 1.8i -90

Wallraff
319 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
#1
har varit in på besikting 2 gånger..

första gången var det :

CO: 5,8 (0,5)
HC: 189 (100)
CO 2500: 3,9 (0,3)
LAMBDA: 0,91 (0,97-1,03)

Och andra gången:

CO: 9,8 (0,5)
HC: 398 (100)
CO 2500: 8,4 (0,3)
LAMBDA: 0,78 (0,97-1,03)

Var in på besiktingen en andra gång för att jag behövde bilen...




Vet någon vad felet är?


945 Inlägg
21 februari 2008
#2
har du testat att pytsa i en flaska k-sprit i soppan?

blinka blått om du vill rejsa!

Wallraff
319 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
#3
hällde i snuskigt mycket etanol andra gången jag var in, men då blev dom ju nästan dubbelt så höga:P


Forummoderator
9 299 Inlägg
21 februari 2008
#4
När ska myten om att k-sprit i tanken fixar alla avgasproblem spricka?

1: Är bilen servad? Olja, stift, luftfilter?
2: Hur går bilen? Ruffig tomgång? Svag, orkeslös? Eller går den som ett skott?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

551 Inlägg
21 februari 2008
#5
en kompis hade samma problem, han köpte universal lambda från biltema (med en sladd) för 299 o bilen gick genom direkt. men sen så behöver det ju inte vara de som e fel, men du har iaf en sak o kolla nu big_smile hehe
Senast redigerat av marven (21 februari 2008)

You can't B serious, oh K

Administratör
2 980 Inlägg
21 februari 2008
#6
Testa nolla felminnet i styrboxen. Lossa batteripolen i några minuter för att sedan återmontera den och mät avgaserna direkt efter. Går värdena ner är det antagligen styrboxen som det är nått fel på. Bytte på en jetta med samma tendenser häromdagen och den funkade fint sen.
ps på tal om myter varför tror alla att ny olja och filter löser några som helst problem med en bil, tändkablar får man oxo som förslag på dom flesta problem. VWs tändkablar behöver ALDRIG bytas och gör man det skapar man troligen bara nya problem, tändhatten däremot kan bli överslag i så byt bara den och inget annat.....

En kopp av den svarta såsen...

2 201 Inlägg
21 februari 2008
#7
funkar lambdan? hur ser grenröret ut? katten?
min co halt är för hög o lambdan för låg, o det är lambdan som sitter fel (sportgrenrör). så den läser fel

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 februari 2008
#8
Goffen skrev:
Testa nolla felminnet i styrboxen. Lossa batteripolen i några minuter för att sedan återmontera den och mät avgaserna direkt efter. Går värdena ner är det antagligen styrboxen som det är nått fel på. Bytte på en jetta med samma tendenser häromdagen och den funkade fint sen.
ps på tal om myter varför tror alla att ny olja och filter löser några som helst problem med en bil, tändkablar får man oxo som förslag på dom flesta problem. VWs tändkablar behöver ALDRIG bytas och gör man det skapar man troligen bara nya problem, tändhatten däremot kan bli överslag i så byt bara den och inget annat.....

Mycket enkelt. En olja som är gammal innehåller massor av skit och även en hel del oförbränd bensin. Oljan förbränns (ganska mycket dessutom) i cylindrarna och påverkar avgasvärden vid en mätning. Fakta.

För övrigt rekommenderade jag byte av stift och luftfilter. Vi kanske är överens om att stiften kan påverka hur effektiv förbränningen blir, dvs de påverkar avgasvärdena? Jag hävdar i alla fall detta. Ett igensatt luftfilter påverkar förhållandet luft/bränsle, dvs även där avgasvärdena.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Wallraff
319 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
#9
Den går som ett skott smile

Bytte katt till en som satt på reservdelsbilen.. men den råkade få någon droppe olja i sig så den blev antagligen förstörd.. men jag satte dit den ändå.. men ingen skillnad så det kvittade tyckte jag...
och nu i veckan bytte jag lambda.. och fortfarande ingen skillnad..

Stiften är bytta..

Var in på en verkstad och kollade halterna idag.. och han såg direkt att bilen fick för mycket bensin.. så vad ska jag göra?


15 Inlägg
21 februari 2008
#10
kollar man på värdena du har tyder det på oförbrända rester av bensin eller olja i avgaserna. går motorn som den ska? drar den olja?  en snabb titt på lambdavärdet tyder ju på att den går fett. synd att du inte hadde ett o2 värde då skulle de ge ett mer exakt besked om felet

Wallraff
319 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
#11
lasse-T5 skrev:
kollar man på värdena du har tyder det på oförbrända rester av bensin eller olja i avgaserna. går motorn som den ska? drar den olja?  en snabb titt på lambdavärdet tyder ju på att den går fett. synd att du inte hadde ett o2 värde då skulle de ge ett mer exakt besked om felet

Motorn går väl som den ska, den har väl ryckt någon gång kanske...
Den drar nästan ingen olja...

Har kollat komp och allt ser bra ut...

Är väl illa tvungen att kosta på både splitterny katt och lambda:(


269 Inlägg
21 februari 2008
#12
kan vara någon tempgivare , kanske tror att motorn är  kall hela tiden så den sprutar in bränslet

VW Passat R Tdi 4motion

Wallraff
319 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#13
TdiR skrev:
kan vara någon tempgivare , kanske tror att motorn är  kall hela tiden så den sprutar in bränslet

Är det inte den som gör så att tempmätaren funkar?tongue

För den funkar icke...



Sök