Kommer precis från besikningen och förra gången hade jag på tok för högt på alla värderna men nu efter att jag tankat 50/50 bensin,etanol bytt olja,filter stift så har ja fortfarande för hög HC halt, vad är det som gör att den är hög och hur får jag ner den?
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jag slog alltid i en flaska k-sprit i min nissan 200sx och sen ganska lite bensin i tanken.. så löste det alltid sig;) men se till att tanka upp full tank efteråt för det är nog inte så bra att köra på det för länge..
K-sprit och ethanol är väl bra tips på paniklösningar för att få igenom bilen på besiktningen efteråt får man ju lokalisera felet och göra en riktigt reparation.
Få testa k-sprit som nästa då, Enligt förra ägaren så skulle det vara en ny kat på den men man ska väl inte direkt lita på folk för mycket heller.. kollade upp den i dag och den ha inte gått igenom besikningen sen -04.. Pga angasvärdena. får ta lös den och se hur det se ut. Någon som vet vad det skulle kunna vara om det inte är katalysaton?
Kommer precis från besikningen och förra gången hade jag på tok för högt på alla värderna men nu efter att jag tankat 50/50 bensin,etanol bytt olja,filter stift så har ja fortfarande för hög HC halt, vad är det som gör att den är hög och hur får jag ner den?
Mvh Erik
Lutar nog åt att katten är dålig.. Men, kolla över resten av tändningen så att kablar mm är i bra skick. Högt HC tyder på misständning.. Hur är lambdavärdet?
Fixa felet i stället för att hålla på och fippla med snik lösningar. Att ni bara orkar hålla på och strula med etanol, K-sprit.
Håller fullständigt med ! en kisekatt håller riktigit många mil och dom går oftast sönder pga av andra fel! Tex ofullständig förbränning för att man inte servat bilen tillräckligt och bytt stiften,rotor,fördelarlock... alla snikfolk osv som säger ähh bilen går ju faktiskt...jo den går kanske och ni vänjer er vid att bilen går lite sämre så ni fortsätter köra men då har kanske katten brunnit upp sen och då hade de varit betydligt billigare å byta tex stiften från början istället för dubbla summor nu....
Och Nej jag tror inte en enda person som slänger i K-sprit i kärran fixar felet efter besikningen dom e snåla och skiter fullständigt i att... finns inga såkallade Paniklösningar tycker inte jag,,,personen som äger bilen ska ju göra diverse kontroller före körning och andra grejer som man lärt sig när man tagit körkort tex.. bättre å lämna bilen till verkstad för kontroll osv varje år om man inte är bilkunnig...de är tex billigare å bara byta bromsbelägg+en okulärkontroll hos en verkstad istället för byte av både bromskivor+belägg när man helt plötsligt kör metall mot metall...e bromsbeläggen så slut så sliter de betydligt värre på kolvarna i okej också....
Fixa felet..HC = oförbrända ämnen i avgaserna= ofullständig förbränning i cylindern (eller så läcker tex turbon olja via avgasidan) Men ofullständig förbränning kan uppnås genom för mycke bränsle skickas in, Dålig kompression...trasig topplockspackning så vatten alt. olja kommer in i cylindern... osv
Om de är topplockpackningen så ska man inte köra för lång med att för då kan hela motorn vara skrot sen ...
Om katten är kass borde det synas på de andra värdena har tar den olja eller vatten? skruva loss tändstiften och jämnför dem och ta ett komp-prov. nästa steg är väl en felsökning utav styrsystem
Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
Kommer precis från besikningen och förra gången hade jag på tok för högt på alla värderna men nu efter att jag tankat 50/50 bensin,etanol bytt olja,filter stift så har ja fortfarande för hög HC halt, vad är det som gör att den är hög och hur får jag ner den?
Mvh Erik
Lutar nog åt att katten är dålig.. Men, kolla över resten av tändningen så att kablar mm är i bra skick. Högt HC tyder på misständning.. Hur är lambdavärdet?
Lamda värdet gick att få ner efter att tankat etahnol. och tännkablarna är i fint skick
Om katten är kass borde det synas på de andra värdena har tar den olja eller vatten? skruva loss tändstiften och jämnför dem och ta ett komp-prov. nästa steg är väl en felsökning utav styrsystem
Tännstiften är ny bytta men dom som satt där var krit vit och lika i oljelocket bli rdet som en vit sörja
den vita "sörjan" behöver du inte tänka på än... vita tändstift tyder på att den får för lite soppa... de ska vara "gyllen bruna"... "sörjan" tyder på att du inte kör några längre sträckor... eller har jag fel? kolla "sörjan " igen efter du kört den riktigt varm.. e det kvar efter det så e nog toppackningen skrot... om du kan kolla soppa trycket kan va soppa filtret bland annat..
Hur många mil har den rullat eftersom dom bytt katt förut?
hc värdet. innebär inte det att bilen drar tjuvluft nånstans? har för mig min 740 med B230E gjorde de. läckte från insugspackningen o spridarna, lättaste är väl o kolla det as well..
den vita "sörjan" behöver du inte tänka på än... vita tändstift tyder på att den får för lite soppa... de ska vara "gyllen bruna"... "sörjan" tyder på att du inte kör några längre sträckor... eller har jag fel? kolla "sörjan " igen efter du kört den riktigt varm.. e det kvar efter det så e nog toppackningen skrot... om du kan kolla soppa trycket kan va soppa filtret bland annat..
Hur många mil har den rullat eftersom dom bytt katt förut?
sällan jag kör nå längre men händer väl lite nu och då. ska kolla filtret och så då, den ha ullat 18000 mil
Går väl inte sänka HC värdet genom att tillsätta K-sprit/E85. Är väl bara CO halten som sänks? På en Saab 900 jag hade så höjde en bilverkstad bränsletrycket och då blev värdet under maxgränsen. Det var otäta ventiltätningar på den. En liten höjning av tomgången kan även hjälpa.
Det är på strecket att jag kommer igenom nästa besiktning med min bil, för CO-halten är hög. Vad ska jag göra? Byta ventiltätningar? Dessutom läcker bilen olja, fyllde på olja för kanske en månad sen, nu är det på minimum igen ;P fan vad kul...
hc värdet. innebär inte det att bilen drar tjuvluft nånstans? har för mig min 740 med B230E gjorde de. läckte från insugspackningen o spridarna, lättaste är väl o kolla det as well..
det är mycket möjligt. har varit med om samma problem på en annan bil också, och om den drar tjuvluft så får den för högt lambdavärde = lurar ECU'n = den sänker mängden bränsle = vita stift.
Det är på strecket att jag kommer igenom nästa besiktning med min bil, för CO-halten är hög. Vad ska jag göra? Byta ventiltätningar? Dessutom läcker bilen olja, fyllde på olja för kanske en månad sen, nu är det på minimum igen ;P fan vad kul...