4297
Sök

Hur får man ner HC halten?

25 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Kommer precis från besikningen och förra gången hade jag på tok för högt på alla värderna men nu efter att jag tankat 50/50 bensin,etanol bytt olja,filter stift så har ja fortfarande för hög HC halt, vad är det som gör att den är hög och hur får jag ner den?

Mvh Erik

Smålänning
7 887 Inlägg
22 februari 2008
#2
Bytt/rengjort luftfiltret också?

Vad för bil handlar det om?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Race For Fun!
379 Inlägg
22 februari 2008
#3
jag slog alltid i en flaska k-sprit i min nissan 200sx och sen ganska lite bensin i tanken.. så löste det alltid sig;) men se till att tanka upp full tank efteråt för det är nog inte så bra att köra på det för länge..

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun

The one and only
1 091 Inlägg
22 februari 2008
#4
Dags o byta katt kanske?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

8 886 Inlägg
22 februari 2008
#5
Fixa felet i stället för att hålla på och fippla med snik lösningar.
Att ni bara orkar hålla på och strula med etanol, K-sprit.

Fotograf på tierpidag.se

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
22 februari 2008
#6
K-sprit och ethanol är väl bra tips på paniklösningar för att få igenom bilen på besiktningen efteråt får man ju lokalisera felet och göra en riktigt reparation.

förmodligen så är din kat slut och behöver bytas

Team Insane Racing

25 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#7
Få testa k-sprit som nästa då, Enligt förra ägaren så skulle det vara en ny kat på den men man ska väl inte direkt lita på folk för mycket heller.. kollade upp den i dag och den ha inte gått igenom besikningen sen -04..tongue Pga angasvärdena. får ta lös den och se hur det se ut. Någon som vet vad det skulle kunna vara om det inte är katalysaton?

25 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
#8
twin_cam skrev:
Bytt/rengjort luftfiltret också?

Vad för bil handlar det om?

Gjorde det ganska nyligen, Det ä en hyundai coupè..

761 Inlägg
22 februari 2008
#9
P-Power skrev:
Tjena!

Kommer precis från besikningen och förra gången hade jag på tok för högt på alla värderna men nu efter att jag tankat 50/50 bensin,etanol bytt olja,filter stift så har ja fortfarande för hög HC halt, vad är det som gör att den är hög och hur får jag ner den?

Mvh Erik

Lutar nog åt att katten är dålig.. Men, kolla över resten av tändningen så att kablar mm är i bra skick. Högt HC tyder på misständning.. Hur är lambdavärdet?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 februari 2008
#10
Hamilton skrev:
Fixa felet i stället för att hålla på och fippla med snik lösningar.
Att ni bara orkar hålla på och strula med etanol, K-sprit.

Håller fullständigt med ! en kisekatt håller riktigit många mil och dom går oftast sönder pga av andra fel! Tex ofullständig förbränning för att man inte servat bilen tillräckligt och bytt stiften,rotor,fördelarlock...
alla snikfolk osv som säger ähh bilen går ju faktiskt...jo den går kanske och ni vänjer er vid att bilen går lite sämre så ni fortsätter köra men då har kanske katten brunnit upp sen och då hade de varit betydligt billigare å byta tex stiften från början istället för dubbla summor nu....

Och Nej jag tror inte en enda person som slänger i K-sprit i kärran fixar felet efter besikningen dom e snåla och skiter fullständigt i att... finns inga såkallade Paniklösningar tycker inte jag,,,personen som äger bilen ska ju göra diverse kontroller före körning och andra grejer som man lärt sig när man tagit körkort tex.. bättre å lämna bilen till verkstad för kontroll osv varje år om man inte är bilkunnig...de är tex billigare å bara byta bromsbelägg+en okulärkontroll hos en verkstad istället för byte av både bromskivor+belägg när man helt plötsligt kör metall mot metall...e bromsbeläggen så slut så sliter de betydligt värre på kolvarna i okej också....

Fixa felet..HC = oförbrända ämnen i avgaserna= ofullständig förbränning i cylindern (eller så läcker tex turbon olja via avgasidan) Men ofullständig förbränning kan uppnås genom för mycke bränsle skickas in, Dålig kompression...trasig topplockspackning så vatten alt. olja kommer in i cylindern... osv

Om de är topplockpackningen så ska man inte köra för lång med att för då kan hela motorn vara skrot sen ...


155 Inlägg
22 februari 2008
#11
Om katten är kass borde det synas på de andra värdena har tar den olja eller vatten?
skruva loss tändstiften och jämnför dem och ta ett komp-prov. nästa steg är väl en felsökning utav styrsystem

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..

25 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#12
Markus_MR2 skrev:
P-Power skrev:
Tjena!

Kommer precis från besikningen och förra gången hade jag på tok för högt på alla värderna men nu efter att jag tankat 50/50 bensin,etanol bytt olja,filter stift så har ja fortfarande för hög HC halt, vad är det som gör att den är hög och hur får jag ner den?

Mvh Erik

Lutar nog åt att katten är dålig.. Men, kolla över resten av tändningen så att kablar mm är i bra skick. Högt HC tyder på misständning.. Hur är lambdavärdet?

Lamda värdet gick att få ner efter att tankat etahnol. och tännkablarna är i fint skick

25 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#13
Gurrathaman skrev:
Om katten är kass borde det synas på de andra värdena har tar den olja eller vatten?
skruva loss tändstiften och jämnför dem och ta ett komp-prov. nästa steg är väl en felsökning utav styrsystem

Tännstiften är ny bytta men dom som satt där var krit vit och lika i oljelocket bli rdet som en vit sörja

Anställd.. =)
126 Inlägg
23 februari 2008
#14
den vita "sörjan" behöver du inte tänka på än...
vita tändstift tyder på att den får för lite soppa... de ska vara "gyllen bruna"...
"sörjan" tyder på att du inte kör några längre sträckor... eller har jag fel?
kolla "sörjan " igen efter du kört den riktigt varm.. e det kvar efter det så e nog toppackningen skrot... hmm
om du kan kolla soppa trycket kan va soppa filtret bland annat..

Hur många mil har den rullat eftersom dom bytt katt förut?

Vadå konstapeln? jag bränner inte däck!! Ser du inte att jag har kört fast???
MSN: davidfock@hotmail.com
www.specialgrafik.se
www.club-s12.org

hej
291 Inlägg
23 februari 2008
#15
hc värdet. innebär inte det att bilen drar tjuvluft nånstans? har för mig min 740 med B230E gjorde de. läckte från insugspackningen o spridarna, lättaste är väl o kolla det as well..

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

25 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#16
davidfock skrev:
den vita "sörjan" behöver du inte tänka på än...
vita tändstift tyder på att den får för lite soppa... de ska vara "gyllen bruna"...
"sörjan" tyder på att du inte kör några längre sträckor... eller har jag fel?
kolla "sörjan " igen efter du kört den riktigt varm.. e det kvar efter det så e nog toppackningen skrot... hmm
om du kan kolla soppa trycket kan va soppa filtret bland annat..

Hur många mil har den rullat eftersom dom bytt katt förut?

sällan jag kör nå längre men händer väl lite nu och då.
ska kolla filtret och så då, den ha ullat 18000 mil

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
23 februari 2008
#17
Går väl inte sänka HC värdet genom att tillsätta K-sprit/E85. Är väl bara CO halten som sänks?
På en Saab 900 jag hade så höjde en bilverkstad bränsletrycket och då blev värdet under maxgränsen.
Det var otäta ventiltätningar på den. En liten höjning av tomgången kan även hjälpa.


881 Inlägg
23 februari 2008
#18
-Om jag kan låna tråden lite-

Det är på strecket att jag kommer igenom nästa besiktning med min bil, för CO-halten är hög. Vad ska jag göra? Byta ventiltätningar? Dessutom läcker bilen olja, fyllde på olja för kanske en månad sen, nu är det på minimum igen ;P fan vad kul... big_smile


1 353 Inlägg
23 februari 2008
#19
R0b1n skrev:
hc värdet. innebär inte det att bilen drar tjuvluft nånstans? har för mig min 740 med B230E gjorde de. läckte från insugspackningen o spridarna, lättaste är väl o kolla det as well..

det är mycket möjligt.
har varit med om samma problem på en annan bil också, och om den drar tjuvluft så får den för högt lambdavärde = lurar ECU'n = den sänker mängden bränsle = vita stift.

så jag tror den drar tjuvluft någonstans,

There's no replacement for displacement

881 Inlägg
24 februari 2008
#20
PlumCrazy skrev:
-Om jag kan låna tråden lite-

Det är på strecket att jag kommer igenom nästa besiktning med min bil, för CO-halten är hög. Vad ska jag göra? Byta ventiltätningar? Dessutom läcker bilen olja, fyllde på olja för kanske en månad sen, nu är det på minimum igen ;P fan vad kul... big_smile

Nån som vet? hmm



Sök