3420
Sök

motor byte på 740 gl/gle

62 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#1
tja!

jag undrar om man kan byta motorn i en 740 gl/gle till en turbomotor från 740 turbo från samma årsmodell o regbesiktiga med denna motor är dt mkt som behöver bytas mera ? så som bromsar och fjädring? Mvh Marcus

355 Inlägg
23 februari 2008
#2
bilen måste va äldre en 88a  och motorn du stoppar i måste ha katalysator

The one and only
1 091 Inlägg
23 februari 2008
#3
Du behöver bromsar och fjädrar/dämpare från en 740 turbo och som sagt så behöver den nya motorn vara utrustad med kattalysator från fabrik om det ska gå att regga wink

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

62 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
#4
okej men den motorn som sitter i min 740 turbo har ingen kat den e ju äldreän 88 så kat finns intepå den kan man inte bra motera dit dt o sen körao besiktiga?

556 Inlägg
5 december 2008
#5
nej, torbomotorn måste ha trevägs avgasrening (lambdasond, katalysator och kolkanister).
om din bil är 88 eller äldre.

bromsar och dyligt behöver du inte byta, bara motorn du stoppar i är 100% orginal

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Entreprenör
1 784 Inlägg
5 december 2008
#6
Marbu skrev:
nej, torbomotorn måste ha trevägs avgasrening (lambdasond, katalysator och kolkanister).
om din bil är 88 eller äldre.

bromsar och dyligt behöver du inte byta, bara motorn du stoppar i är 100% orginal

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

Om turbokonvertering

Bilen måste alltså uppfylla avgasreningskraven BÅDE för A och B, och problemet med att regga turbokonverterade bilar är nästan alltid A (avgaskrav). I klartext är alltså så att om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare går det inte att regga med turbokonverterad motor. Ombyggt fordon har inga lättnader i avgaskrav (årsmodellen styr).
Senast redigerat av mrbuggy (5 december 2008)


Sök