4253
Sök

Varför inga småbilar med diesel och automat?

USAFORUM.SE
60 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Har alltid undrat varför det inte finns några småbilar som går på diesel och är automatväxlade, Vet någon varför?? Kan någon ge förslag? Har letat efter det länge, nu har jag börjat titta lite ute i övriga europa, men svårt även där.

A-klass har några, men det är mkt svåra att få tag på, likaså corolla.

//tack på förhand

Darth Vader
1 644 Inlägg
26 februari 2008
VW lupo 3L?

1.1 liters turbodiesel, automat finns.
Senast redigerat av DoWahDiddy (26 februari 2008)

Braaaaap?

1 171 Inlägg
26 februari 2008
Lustigt, jag har inget bra svar men jag funderar på exakt samma sak.

Ofördelaktiga skatteregler, konservatism och utbrett kontrollbehov kanske?smile

Darth Vader
1 644 Inlägg
26 februari 2008
Det kan nog vara för att det blir för lite "vinst" i att köra småbilsdiesel. Man åker på Dieselskatt samtidigt som en liten diesel inte går lika mycket billigare än vad en stor diesel gör jämfört med en bensinare i samma storlek.

Ang. automatlådorna så vet jag inte varför detta är ovanligare.
Senast redigerat av DoWahDiddy (26 februari 2008)

Braaaaap?

USAFORUM.SE
60 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Ja du har rätt en till, VW lupo. Men kom igen, visst är det märkligt? Det är ju helt klart märkligt, kan inte tänka mig en smidigare bil att köra, samt ekonomisk. Det är ju därför taxi alltid kör sådan, men då är det ju stora bilar det är frågan om.

USAFORUM.SE
60 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Ok, tack för svaret, det låter rimligt det du säger! En Renault clio bensin och samma modell med diesel skiljer väl max 0,5-1,0 liter per mil va?

1 171 Inlägg
26 februari 2008
Jag har åkte en MB B-klass taxi med diesel och steglös automatlåda en gång. Den är väl på gränsen till liten iaf.

Skatten för små dieselbilar är iofs inte så jättehög, särskillt inte om den räknas som miljöbil (miljöklass 2005PM). Åker man normalmycket så kommer bränslekostnaderna bli dominerande i vilket fall.

USAFORUM.SE
60 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Fast jag bor i spanien, och det är inte alls samma dieselskatt här, likadant i övriga sydeuropa. Så förstår inte det här?

671 Inlägg
26 februari 2008
angående växellådan så är ju automat dyrare vid inköp och småbilar ska ju va billiga. Dessutom är ju automat förknippat med komfort och det spar man ju åxå på i dom. Sen e ju småbilar busigare å det passar ju manuell låda.

Second is the first loser

USAFORUM.SE
60 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
det är sant! Har ni fler förslag på bilmodeller gamla eller nya som har detta?

Darth Vader
1 644 Inlägg
26 februari 2008
Golf 2:orna finns ju med diesel, dock kan automat vara jobbigt att leta reda på.

Braaaaap?

410 Inlägg
26 februari 2008
jao audi A2 med 1.2 TDI automat låda o diesel som drar 0,3 fast dom är ganska dyra o halvbra tillgång på.

1 219 Inlägg
26 februari 2008
Kia picanto vet jag finns med diesel och automat,  en polare har nämligen en sådan lite skokartong.

Thorssa
26 februari 2008
Jag har diesel och automat i min A3.

8 156 Inlägg
26 februari 2008
Jag misstänker att det beror på att skattekostnaderna för dieselbilar varit för hård fram tills nu,
så det har inte lönat sig att köpa en dieselbil om man inte kör längre sträckor.
Kör man längre sträckor så vill man väl gärna ha en större och bekvämare bil?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

186 Inlägg
26 februari 2008
hyundai I30 finns m diesel automat...
far köpte en sån förra veckan..blev faktiskt lite impad av den...

USAFORUM.SE
60 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Hur mkt drar din diesel A3:a med automat? Samt vad betalar du i fordonskatt per år?

USAFORUM.SE
60 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Phaetoon, fram tills nu säger du, har de eller ska de sänka dieselskatten?

Thorssa
26 februari 2008
preppie skrev:
Hur mkt drar din diesel A3:a med automat? Samt vad betalar du i fordonskatt per år?

Blandad körning runt 0,7. Långkörning runt halvlitern. När jag köpte den körde jag 80 mil hem och låg ungefär 30 över begränsningen (motorväg) hela tiden och då drog den 0,55. Skatten ligger på 5200 kr.

Allt-i-allo
25 Inlägg
26 februari 2008
en VW Lupo 3L går billigt. 0,3L/mil. Den går som miljöbil så lite billigare blir den.
Men varför ska du ha automatare? De har man bara om man int kan köra bil. Och så försvinner ju en del av glädjen i att köra bil. Dessutom är automatlådorna dyrare och tyngre. Och de är bara skit när dom börjar krångla. Så kör manuellt!

Sök