2965
Sök

Sälja alkohol i vanliga affärer, säg vad du tycker!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 februari 2008
richardoo290 skrev:
sverige är ett av världens bästa länder..

Vem och vad bestämmer det?
En personlig åsikt eller?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 februari 2008
John87 skrev:
richardoo290 skrev:

nä, det är en rapport ifrån FN som har granskat alla länder,
sen givetvis min personliga åsikt också.. alla borde väll tycka att sitt egna land är det bästa i världen..? - ne just de.. så får man ju inte tycka i sverige längre förlåt mig roll

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 februari 2008
richardoo290 skrev:
John87 skrev:
richardoo290 skrev:

sen givetvis min personliga åsikt också.. alla borde väll tycka att sitt egna land är det bästa i världen..? - ne just de.. så får man ju inte tycka i sverige längre förlåt mig roll

Okej, men dåså smile
Din lilla smygnazist där tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

204 Inlägg
29 februari 2008
Ser att några här tror att konsumtionen av alkohol skulle öka . Varför skulle den göra det när konsumtionen har sjunkit i andra länder där det säljs i vanliga affärer?
När vi svenskar ska ha aklohol så ses det mera som nåt fult/tabu, att gå på systemet och handla sen komma ut med sin gröna/lila kasse. Att alkohol ska väll inte vara som att gå på apoteket.

Får väll säga som de andra i Europa säger om sverige "Har ni lagar för allt?" och "I sverige finns bara lagar och lagar"

Tror nästan att vi har mest laga som säger hur vi ska leva i världen. snart åker man väll på böter om man torkar sig i arslet snett :-P.

They say pain is just weakness leaving the body. God damn, I'll come back stronger than ever!

204 Inlägg
29 februari 2008
John87 skrev:
richardoo290 skrev:
John87 skrev:

Okej, men dåså smile

Läste också det , men vi kom på 8:e plats bland de bästa, först låg 1:Norge och 2:Frankrike

They say pain is just weakness leaving the body. God damn, I'll come back stronger than ever!

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 februari 2008
Antihero skrev:
John87 skrev:
richardoo290 skrev:

Okej, men dåså smile

Läste också det , men vi kom på 8:e plats bland de bästa, först låg 1:Norge och 2:Frankrike

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article222769.ab
2:a plats...  i dagens läge ligger vi kanske på 8:e plats men vi har ny regering nu också hmm
Senast redigerat av richardoo290 (29 februari 2008)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
29 februari 2008
John87 skrev:
richardoo290 skrev:
John87 skrev:

Okej, men dåså smile

inte det minsta hmm
dock gillar jag sverige på alla sätt o vis, och tycker det är förjävligt att man inte får använda svenska flaggan längre mad och vi är för mesiga nuförtiden.. men jag har inget emot invandrare.. inte när det är lagom mkt iallafall tongue sålänge det inte blir överdrivet mkt och dem sköter sig e dom hjärtligt välkomna. cool

men hallå? http://www.youtube.com/watch?v=byQD8VPhvdM roll

8 Inlägg
3 mars 2008
En grej som kanske hade blivit bättre är att underåriga dricker bättre sprit (om dom promt ska dricka) istället för att dricka hembränt som man efter ett par groggar blir lite suddig på ögat av.

Mod är nåt den fege tar till sig när han inte törs/ Lennart Jähkel-pistvakt

Lite överallt..
612 Inlägg
3 mars 2008
Jat tror att drickandet skulle öka om åldersgränsen skulle vara 18 år i vanliga affärer, men ändå så ser jag inte problemet med att sälja alkohol i dagligvarubutiker.
jag menar som om det inte är dubbelmoral från staten sida redan, 18 år på krogen men 20 på systemet. Det är väll för att man inte har råd att dricka sig stenad på krogen med tanke på priserna, då tycker jag som föregående talare att det är bättre att man får köpa "riktig" alkohol istället för att dricka hemkört..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.

"the real jerk"
301 Inlägg
3 mars 2008
jag är för en återhållsam alkohol politik typ som den man hade i chicago på 20 talet.
nä men skämt åsido jag anser att  vi i sverige borde kuinna köpa det i dom flesta affärer men reglerat så att inte det blir en ökad alkohol konsumtion bland alla fjortisar dom är störande nog som dom är nu varför ge dom bränsle ?

as long as mankind has existed she has yearned to fly. when she had conquerd the sky she realised she wanted to go fast and in stil, thus creating saab !!!

2 600 Inlägg
3 mars 2008
ha inte läst hela tråden ! men jag ha varit mycker utom lands . som spaninen och turkiet och så vidare där säljer dom sprit i mat butikerna så jag tro inte att folk skulle börja dricka mera bara för det säljs i mat butikerna eller sno. mennar ungdomar får ju tag i sprit även när systembolaget säljer det så. för mig så tycker jag att sälja sprit i butikerna skulle varit helt ok. dess utom ha ju dom öppet länger än systemet. bra för folk som jobba länger än vad systemet ha öppet då hinner dom åka och handla det dom ska när dom kommer ifrån jobbet (;  men sverige är ju inte som turkiet precis tongue

gör som jag kör gubba racer=)

Sleeper
3 084 Inlägg
3 mars 2008
Bara 20 årsgränsen är kvar så kör på det! smile

(har nyligen slagit om till 20 så inte fan vill man förlora 2 år är ju orrättvist ju tongue)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 mars 2008
Det skulle inte vara komplisserad arr göra som i många olika länder i EU (frit i affär), men, vad skulle detta kosta? hur mycket folk jobbar på¨systemet och blir arbetslös?, har arbetslöskassa råd att tar emot så mycket folk som jabbar på systemet som finns i hella Sverige?

Regeringen säger att folk kommer att dricka mer?, skit snack,
det gäller att vänja sig att dricka måtlig och lära sig att man inte behöver bara gå till sytemet.
Även om folk dricker mer dom 3 första månader, låt dom göra det!
Idag är det inte svårt för ungdomar för att köpa sprit även från sytemet, det finns alltid någon vuxen som köper åt dom.
Finns inte godare än den förbjuden frukt.

Innan på bensinstation kunde man bara köpa bensin och visa bildelar, idag, det är rena ica butiker och man accepterar detta, samma sak med sprit, släpp fri i affärer! och tiodubbla böter + fängelse på trafikanter som kör och är sprit påverkad. Dom kan också lära sig. cool
Senast redigerat av alain (3 mars 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

8 156 Inlägg
3 mars 2008
Jag tror att det skulle öka radikalt dom första åren, precis som när importen från Tyskland och Danmark släpptes fri. Sen kommer det nog stabilisera sig.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
3 mars 2008
Phaetoon skrev:
Jag tror att det skulle öka radikalt dom första åren, precis som när importen från Tyskland och Danmark släpptes fri. Sen kommer det nog stabilisera sig.

Jag tror inte att folk kommer att sluta handla i Tyskland eller Danmark, även om det släpper fri sprit i affärer, staten vill har sina skatter på det ändå och kommer inte att sänka priser på det.
Som du säger, innan att folk vänjer sig, folk kommer att dricka mer men bara forsta månaderna tills dom förstor att det är ok att köpa i vilken affär som helst. cool

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

www.maniacracing.se
494 Inlägg
3 mars 2008
sälj det i affären tycker jag
Ja menar att staten går ju imot sig själva iomed konkurrenslagen och den funkar ju inte så bra då dom har monopol på alkohol
likadant är det med apoteket

ps.Har inte läst hela tråden kanske redan någon som skrivet om det men men
Senast redigerat av ToBe (3 mars 2008)

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 mars 2008
Enkla lådviner o öler/cider tycker ja dom kan ha i mataffärer, däremot om man vill ha starksprit och finare grejer så ska man till systemet, som trots allt har kunskapen också.

Jag vill inte stöta på en jävla massa fyllon i mataffären iaf..e ju de som e problemet, o rånrisken då mataffärer e öppet längre än systemet...

Viktigare är att mataffärerna ska få sälja receptfria mediciner.

2 283 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Bostrom skrev:
snackcalahan skrev:
Ser inte att det skulle va nåt problem med att sälja alkohol i vanliga butiker, bara det finns nån som kontrollerar ¨butikerna som ska få sälja. Det där om att det blir lättare för ungdomar att få tag på alkohol stämmer nog tyvär men det är nog så att dom som vill ha alkohol får tag i det på ett lr annat sätt så det argummentet tycker inte jag är hållbart

Varför göra det ännu mer lättåtkomligt? Så jävla jobbigt är det inte att gå på systemet när man ska ha nåt smile

Nej men systemet har bara öppet små-tider och att kunna handla på t.ex. ICA skulle lätta för många som inte planerar att gå ut och sen ångrar sig för att istället betala multum på krogen så kan de snabbt och lätt gå ned till ICA.

Tyvärr finns det många små-babbe-livs som  kommer sälja till vem som helst.

R.I.P. Michael Jackson!

2 283 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
Kan ni vara snälla att skriva ut vilka som är mot och förargument.
Fast det går ju visserligen inte att göra om du svara på något inlägg smile

R.I.P. Michael Jackson!

2 283 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
brillmongo skrev:
öhhh... självkontroll? Jag har jämt pilsner hemma har väl 10-12 på balkongen nu iskalla och goa smile Har legat där nu i två veckor(orörda). Inga problem där inte... man måste ju inte dricka det bara för att det finns där precis som man ionte måste köpa det för att det står på en hylla i ICA, eller(?) cool

PRECIS!!!

Alla röker inte för att det finns ciggaretter på ICA heller?

R.I.P. Michael Jackson!

Sök