nu skriver jag här ännu en gång, vet att det finns gått om folk som är kunniga om bilar . jag brukar ge tips själv till folk som har för höga avgasvärden men i mitt fall så fungerar ingenting oavsett hur jag gör.
Jag besikta blen för 3 veckor sedan och då fick jag för höga CO och HC halter samt lambdan var under 1.0
Nu är det så att jag har lyckats fixa lambda värdet till 1.03 men problemet är HC. Om jag minskat dock bränsletrycket så öker lambdan värden upp och HC går ner.
Finns det någon samband mellan de två grejerna? jag har:
* Racekatt * Ställbar bränsle tryck regulator
Problemet just nu är helt enkelt för hög lamdba värde när HC är inom gränserna. när lambdan ligger inom gränsen så blir HC för hög.
hmm, de är bytt i förra sommaren. Dock vart oljan svart efter att jag ställde på bilen efter 3 månader....antalgigne bensin i oljan. men kan det påverka värderna?
Det kan det med största sannolikhet göra. Om du har bensin i oljan så får du högre HC.
leo_m83 skrev:
hmm, de är bytt i förra sommaren. Dock vart oljan svart efter att jag ställde på bilen efter 3 månader....antalgigne bensin i oljan. men kan det påverka värderna?
testa tanka några liter etanol i tanken ( beroende på hur mkt bensin du har) det ska få alla avgasvärden att sjunka . kanske inte hjälper i längden, man iaf egenom besiktningen. ( har kompisar som gjort så )
jag hade vätska i fördelare locket och rengjorde det och så höjde jag tomgången och det sänktes från 180 ner till 50 i HC. innan dess hade jag 1000 i HC då bytte jag hela avgassystemet utom grenröret
Dansar Aldrig Nykter
Onödig Vikt Är Inte Nödvändig Vikt
nu skriver jag här ännu en gång, vet att det finns gått om folk som är kunniga om bilar . jag brukar ge tips själv till folk som har för höga avgasvärden men i mitt fall så fungerar ingenting oavsett hur jag gör.
Jag besikta blen för 3 veckor sedan och då fick jag för höga CO och HC halter samt lambdan var under 1.0
Nu är det så att jag har lyckats fixa lambda värdet till 1.03 men problemet är HC. Om jag minskat dock bränsletrycket så öker lambdan värden upp och HC går ner.
Finns det någon samband mellan de två grejerna? jag har:
* Racekatt * Ställbar bränsle tryck regulator
Problemet just nu är helt enkelt för hög lamdba värde när HC är inom gränserna. när lambdan ligger inom gränsen så blir HC för hög.
Några förslag?
Skriv upp alla värde, så blir det enklare att avgöra om det är tändning, bränsle eller avgasreningsfel..
edit: Kan du vara säker på att du inte har några som helst läckor på avgaset?
Som sagt, när jag försöker minska på bränslet, så går HC ner dock går lamdban upp. Gör jag tvärtom så går HC up och lambdan ner. En annan symptom är att nu när jag hällde i etanol så går den inte helt jämn vid tomgång. Det gör att värderna flyger iväg liksom
Enligt ditt lambda värde så går bilen på TOK för magert. Och glöm tjaffset med Etanol, vet flera inkl. mig själv som försökt med det och det enda det resulterat i är högre CO värde.
leo_m83 skrev:
tjena!
Jag tankade etanol 5 L. hade 5 L i tanken banlig bensin. Det förbättrade HC värderna men inte så att det skulle vara godkänd på besiktningen :S
Som sagt, när jag försöker minska på bränslet, så går HC ner dock går lamdban upp. Gör jag tvärtom så går HC up och lambdan ner. En annan symptom är att nu när jag hällde i etanol så går den inte helt jämn vid tomgång. Det gör att värderna flyger iväg liksom
att tanka E85 innan besiktningen gör ingen skillnad.. tankade det i min gamla golf innan besiktning efter som jag fick ombesiktning och alla sa tanka i E85 så hjälper det.. nej det gjorde det inte ska jag säga så jag frågade han på besiktningen efter som det redan gått skit:P så sa jag konstigt att värdena inte ändra sig alls fast jag tanka E85 i tanken.. då sa han jo alla säger att det ger ett bättre värde men helt ärligt sa han så hjälper det inte till någon nytta... det ända med e85 på en bensinare gjorde att den dricker bara mer bensin blandat med E85 många tror att det ger bättre värde men som sagt som alla säger å gör ska man inte alltid göra själv kan gå åt skogen..!! men det visade sig på min bil vara katten som inte fanns nått kvar innuti men lycka till iaf bättre att du får det fixat som e fel som gör värdena fel annars måste du ju göra vid det vid nästa besiktning så gör iordning på det ist när du hittar felet villsäga;)
Som sagt, när jag försöker minska på bränslet, så går HC ner dock går lamdban upp. Gör jag tvärtom så går HC up och lambdan ner. En annan symptom är att nu när jag hällde i etanol så går den inte helt jämn vid tomgång. Det gör att värderna flyger iväg liksom
Jag tackar för alla svar
Den går väldigt magert. Se till att feta på lite mer, och kolla så att katten är hel. Har den gått fett tidigare så finns en stor risk att katten tagit stryk!
åk på macken och köp en flaska k-sprit och häll i det i tanken, det sänker värdena mycket. en polare hälde i en hel sån flaska. (0,5L) och det slog ut mätarna på besiktningen sen stog dom bara och kliade sig i huvet xD haha
Justera bränskletrycksregulatorn så du har lamda på runt 1,1 och gör ett oljebyte, det är iaf vad jag skulle ha gjort (om du nu har tillgång till avgasmätare så du ser lamdavärdet).
Jag provade hälla i t-sprit innan jag besikta den andra gången. Funkade vissligen inte så bra. Katen köpte jag o sommaras så den är rätt nu, skulle bli förvånad om den hade tagit stryk. Co halten är ju fint på tomgång. Men åt helvete vid 2500rpm och hög HC. Kan också säga att jag bytte lamdan vid andra besiktningen. Det hjälpte en del men det hjälpte inte med Co och HC :s
Några andra bra förslag? jag borde kanske byta olja och filter och mer t sprit. Se om det fixar sig då :s