MrTurbo skrev:
Wastegate V.S pysventil.
En hårdare wastegate kan hålla ett stabilare laddtryck även om man har pys, även fenomenet med skenande laddtryck kan motverkas om man tvärt om byter till mjukare wastegate så det ena tar INTE bort det andra.
Storlek VS laddtryck. FORTFARANDE så jobbar en större turbin effektivare oavsett laddtryck.
Ltt VS ftt turbos. Det är inte TURBON det skiljer på när det gäller vad en turbo laddar, det är kringutrustning så som wastegate och övrig laddtrycksstyrning så som apc etc. På min ltt sitter samma turbo som fanns i ett trimkit till ftt. Laddar 0,45 org i min bil och lätt 1,4 i en annan med annorlunda laddtrycksstyrning.
Spridare VS bränsletryck.
En spridare SPRIDER bensinen, alltså så det blir som en dimma, spridarnas spridarbild är ytterst viktig för funktionen så det går INTE att köra utan dem. Dock kan jag hålla med om att 7bar låter lite mysko och höjer man för mycket påverkar detta spridarbilden, större spridare är ett bättre alternativ i det fallet men då krävs även ett chip till bränsleboxen.
Sedan ang tempratur och verkningsgrad. Man kan inte räkna med kompensationer. Agvastemp är viktigt att hålla nere inte bara för att man inte kan byta intercooler till en större hela tiden utan även för att varm luft tar mer plats är kallare och då bromsar det även mer i grenrör, downpipe, katalysator och övriga avgasystemet. Just VÄRMEN är överladdningens värsta fiende. Den skall hållas ner mesta möjliga. Den intercoolern du har kyler ju även luften effektivare om luften inte är så varm när den kommer dit. Det finns BARA fördelar med att få ner temperaturen.
Sedan är en FÖR stor turbo inte heller bra när det gäller spool up etc, men där påverkar även hur grova rör och slangar är...
(Jo enligt mig själv har jag övergripande rätt bra koll på hur en turbo fungerar men har där med inte alltid rätt på något vis)