3205
Sök

Wastegate för mer effekt?

1 661 Inlägg
11 mars 2008
#81
Sharky skrev:
Med inköp av ny bil : 500.000:-

Men den kombo jag hade för 280Hkr är/var en enormt prisvärd och vettig lösning och ger bra körbarhet och hållbarhet utan att öppna bottendelen. Det är den jag rekommenderar om jag rekommenderar något.

(Hållbarheten på motorn i mitt "443Hkr bygge" är mycket bra. Vi brände 250 liter soppa under mappningen och han som mappar släpper inte motorn över tröskeln utan att den håller. Jag byggde dessutom motorn enligt konstens alla regler och hållbarheten blir betydligt bättre än att ladda 1.7 bar i en orginalspis med orginalturbo. Om det är värt det? Knappast. Men är man ingenjör så är man)

/Göran


Hardjim skrev:
Att du inte berättar för trådskaparen ungefär vad det har kostat?
Sen kommer ju frågan hur bra det håller? Använder du bilen som bruksbil?
MVH


hehe, okej. Jo har man intresse så gör man ju det för att det är kul och inget annat.  smile

R_Lundstrom
11 mars 2008
#82
BMWKimmo skrev:
Om du pumpar ditt bildäck till 2,0bar med en stor vekstadskompressor. Blir det mer luft i däcket då än vad det blir om du pumpar det till 2,0 bar med en cykelpump?

Ja det lär ju gå fortare me kompressorn i verkstan:D

Mekaniker
472 Inlägg
11 mars 2008
#83
Hehe, jo men det blir inte mer luft i det iaf.. Hur man än gör.

BMW-tok

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
13 mars 2008
#84
i min volvo me B230ET maskinen kan ja köra med 1.2 bars tryck o maskin klarar av de helt fint men högre än de ska man int gå med orginal grejer för turbon går ganska snabbt om du laddar mera....


125 Inlägg
13 mars 2008
#85
Ganska kul se personer starkt argumentera för nåt som dom absolut inte har nån aning vad dom talar om! Självklart kan en större turbo med bättre verkningsgrad ge mer effekt på samma laddtryck som en mindre som börjar närma sig botten, även på samma mapp! Ett bra exempel är ju t.ex alla som kör med små hybridturbos med pyttesmå avgashus och massor med mottryck och laddar 2.2 bar i en modern 16v maskin men får bara ut 400hk, om dom istället skulle byta till en modern lastbilsturbo t.ex holset hx40 som både har bra spoolup någorlunda litet mottryck så skulle dom kunna ha samma effekt vid kanske 1.5 bar.


underordnad allfixare
696 Inlägg
13 mars 2008
#86
Jojje, vem anser du ha rätt då?? Fish eller BMW kimmo??

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

Smålänning
7 887 Inlägg
13 mars 2008
#87
Plocka en riktigt, riktigt bra topp, en som lämnar mycket effekt i en sugmotor, sen plockar du på den med turbokolvar och lägre komp, ja allt som hör en turbobil till, sen kontrollerar du skillnaden i effekt mellan en standardtopp och den på samma laddtryck.

Du KAN säkert få ut 75% mer ur den med den modifierade toppen, på mindre än 75% av laddet.

Med andra ord, en motor som lämnar 400 hk på 1 bar är mycket bättre än en som lämnar samma effekt på 2 bar.

(hoppas det inte blev luddigt tongue är trött nu o ska lägga mig smile )

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 mars 2008
#88
Hardjim skrev:
haha, är detta skämttråden eller?
Varför byta wastegateklocka om man har pysventil? Det blir samma sak.
Varför köpa större turbo om du inte ska ha högre laddtryck? Helt meninslöst.

En 940 ltt med 1.8bars ladd? Då är det iallfall ingen ltt turbo för isåfall ska du vara glad ifall du kommer upp i 0.5bar ens, ligger väl kring 0.2 org?
7 bar i bränsletryck? Du behöver inga spridare ens va? Du har satt bränsleslangen rakt i insuget eller?
MVH

Är pysventil och wastegateklocka samma sak ? hur då? vart sitter membranet och fjädern i pysventilen?
får man bort laddtryckspeakar med pysventilen?

Högt ladd behöver inte betyda mer effekt.... jag har själv fått erfarenhet av detta då jag bytte turbo för cirka 130 mil sen...hade 1.5 bars tryck innnan och efter att jag bytte turbo så går bilen något bättre på 0.85 bar.... en liten snurra =möe mottryck....min e piggare utan laddtryck nu och går bra med redan 1 hekto i ladd typ...

En ltt snurra kan du säkert få upp i 3 bars laddtryck om du svetsar wastegateventilen stum...inte hälsosamt för varken motor eller inte men de går...körde 1500mil med min orginal snurra och 1.1 bars ladd...utan problem...


1 131 Inlägg
13 mars 2008
Trådstartare
#89
Tänkte på det, satsar på en 270/280hk nånstans där emellan.
Vad behöver jag köpa/Göra för att få dessa hästar i min bil? (ungefär pris?)

Vill dock inte köra 20 mil med ett sådant trim å sedan få byta ut, i princip Hela motorn...


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 mars 2008
#90
Rigg0 skrev:
Tänkte på det, satsar på en 270/280hk nånstans där emellan.
Vad behöver jag köpa/Göra för att få dessa hästar i min bil? (ungefär pris?)

Vill dock inte köra 20 mil med ett sådant trim å sedan få byta ut, i princip Hela motorn...

byta koppling ca 4000kr för delarna
Byta kamaxel 300kr
Byta chip en gång till pris ?
Större snurra 16-19t pris ? 2-7000kr (+svetsa om Downpipen beroende på avgashuset du väljer till dessa)
Modda tryckklockan eller köpa ny hårdare som du lär behöva
kanske bättre intercooler än orginal Ca 1000kr
annan bränslepump 1000kr+
Guldbox till tändningen från 800kr och uppåt beroende på ifall den redan är chippad

Andra spridare (beroende på vad du köper för chip) 2000kr
ställbar bränsletrycksregulator (beroende på vad du köper för chip) 50kr och uppåt
annan Lmm  beroende på chip



Nått jag missat ?


1 661 Inlägg
14 mars 2008
#91
j0jje_ skrev:
Ganska kul se personer starkt argumentera för nåt som dom absolut inte har nån aning vad dom talar om! Självklart kan en större turbo med bättre verkningsgrad ge mer effekt på samma laddtryck som en mindre som börjar närma sig botten, även på samma mapp! Ett bra exempel är ju t.ex alla som kör med små hybridturbos med pyttesmå avgashus och massor med mottryck och laddar 2.2 bar i en modern 16v maskin men får bara ut 400hk, om dom istället skulle byta till en modern lastbilsturbo t.ex holset hx40 som både har bra spoolup någorlunda litet mottryck så skulle dom kunna ha samma effekt vid kanske 1.5 bar.

Det verkar ju som att du inte förstått vad jag och bmwkimmo menade plus att du inte läst hela tråden.
Vi är mkt medvetna om mottryck och olika temp och luftfuktigheter. Vi höll oss på rent grundläggande fysik. Ett uppmätt tryck i ditt insug (slutet system) innehåller samma mängd syre oavsett hur du har skapat trycket! med kompressor, liten turbo, stor turbo eller med cykelpump. (under samma omständigheter)

Vad skulle turbons verkningsgrad ha att göra med vilken effekt den ger på ett visst laddtryck? Menar du att den på magiskt vis får in mer syre eller menar du nu igen pga avgasmottryck som vi fortfarande är medvetna om?

1 661 Inlägg
14 mars 2008
#92
Xuri skrev:
Hardjim skrev:
haha, är detta skämttråden eller?
Varför byta wastegateklocka om man har pysventil? Det blir samma sak.
Varför köpa större turbo om du inte ska ha högre laddtryck? Helt meninslöst.

En 940 ltt med 1.8bars ladd? Då är det iallfall ingen ltt turbo för isåfall ska du vara glad ifall du kommer upp i 0.5bar ens, ligger väl kring 0.2 org?
7 bar i bränsletryck? Du behöver inga spridare ens va? Du har satt bränsleslangen rakt i insuget eller?
MVH

Är pysventil och wastegateklocka samma sak ? hur då? vart sitter membranet och fjädern i pysventilen?
får man bort laddtryckspeakar med pysventilen?

Högt ladd behöver inte betyda mer effekt.... jag har själv fått erfarenhet av detta då jag bytte turbo för cirka 130 mil sen...hade 1.5 bars tryck innnan och efter att jag bytte turbo så går bilen något bättre på 0.85 bar.... en liten snurra =möe mottryck....min e piggare utan laddtryck nu och går bra med redan 1 hekto i ladd typ...

En ltt snurra kan du säkert få upp i 3 bars laddtryck om du svetsar wastegateventilen stum...inte hälsosamt för varken motor eller inte men de går...körde 1500mil med min orginal snurra och 1.1 bars ladd...utan problem...

Jag skrev inte att det är samma sak! Jag skrev: Det blir samma sak. Alltså: du höjjer laddet. Ingen mening att göra både och eller? Nej du får inte bort peakar om du kör med både och, har jag sagt det?
japp inte bra att maxa ur en turbo, mkt mottryck och högre laddlufttemp. Vi pratade om att ifall man inte ska ha högre ladd än vad org turbo klarar så är det ingen mening att byta turbo. (självklart finns olika karaktärer osv, detta nämde vi också tidigare i tråden) Inte att maxa ur en turbo så att den nästan dör.

35 Inlägg
14 mars 2008
#93
Hardjim skrev:
Vad skulle turbons verkningsgrad ha att göra med vilken effekt den ger på ett visst laddtryck? Menar du att den på magiskt vis får in mer syre eller menar du nu igen pga avgasmottryck som vi fortfarande är medvetna om?

För att verkningsgraden på kompressorn avgör hur mycket värme det blir, och ju högre verkningsgrad du har på turbon ju kallare luft får du, vilket innebär mer syre. (givetvis på samma laddtryck)
Om du tittar på pumpdiagrammen på de olika kompressorerna ser du vilken turbo du ska.

Mats
Senast redigerat av GULSAAB (14 mars 2008)


Better than God \o/
1 883 Inlägg
14 mars 2008
#94
Hardjim skrev:
haha, är detta skämttråden eller?
Varför byta wastegateklocka om man har pysventil? Det blir samma sak.
Varför köpa större turbo om du inte ska ha högre laddtryck? Helt meninslöst.

En 940 ltt med 1.8bars ladd? Då är det iallfall ingen ltt turbo för isåfall ska du vara glad ifall du kommer upp i 0.5bar ens, ligger väl kring 0.2 org?
7 bar i bränsletryck? Du behöver inga spridare ens va? Du har satt bränsleslangen rakt i insuget eller?
MVH

Ha Ha..

Det där var lite roande. men alla kan inte ha full koll på hur en turbo fungerar iofs. smile Vissa borde ju insupa lite fakta innan gissningarna blir för vilda.



Håller annars med Mats här ovan helt och fullt...

En turbos storlek är inte direkt relativt till laddtrycket, utan fördelen är att den inte behöver jobba lika hårt. Wastegaten styr ju laddtrycket, det är den som "stänger" när det e färdig laddat. Hårdare wastegate gör att den stänger senare d.v.s laddar mer.
Senast redigerat av MrTurbo (14 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 661 Inlägg
14 mars 2008
#95
GULSAAB skrev:
Hardjim skrev:
Vad skulle turbons verkningsgrad ha att göra med vilken effekt den ger på ett visst laddtryck? Menar du att den på magiskt vis får in mer syre eller menar du nu igen pga avgasmottryck som vi fortfarande är medvetna om?

För att verkningsgraden på kompressorn avgör hur mycket värme det blir, och ju högre verkningsgrad du har på turbon ju kallare luft får du, vilket innebär mer syre. (givetvis på samma laddtryck)
Om du tittar på pumpdiagrammen på de olika kompressorerna ser du vilken turbo du ska.

Mats

Om du hade tagit dig tid och läst tråden så hade du sett att vi minst TVÅ gånger skrivit att det skillnader i olika temp och fuktigheter. Vi sade även att dett kan kompenseras med en bra intercooler.

Vi pratar fortfarande rent grundläggande fysik.

Om folk kommer forsätta så här måste jag skriva alla inlägg en gång till.

Edit: Inlägg av mig tidigare i tråden

Edit:Gammal inlägg av mig:

Vi pratar slutna system med samma storlek. Inte olika storlek. Vid en specifik storlek på ett ickekompressibelt system är det trycket som avgör hur mycket syre som befinner sig där inne. (även temp, luftfuktighet osv men i detta fallet mest tryck
Senast redigerat av Hardjim (14 mars 2008)

1 661 Inlägg
14 mars 2008
#96
MrTurbo skrev:
Hardjim skrev:
haha, är detta skämttråden eller?
Varför byta wastegateklocka om man har pysventil? Det blir samma sak.
Varför köpa större turbo om du inte ska ha högre laddtryck? Helt meninslöst.

En 940 ltt med 1.8bars ladd? Då är det iallfall ingen ltt turbo för isåfall ska du vara glad ifall du kommer upp i 0.5bar ens, ligger väl kring 0.2 org?
7 bar i bränsletryck? Du behöver inga spridare ens va? Du har satt bränsleslangen rakt i insuget eller?
MVH

Ha Ha..

Det där var lite roande. men alla kan inte ha full koll på hur en turbo fungerar iofs. smile Vissa borde ju insupa lite fakta innan gissningarna blir för vilda.



Håller annars med Mats här ovan helt och fullt...

En turbos storlek är inte direkt relativt till laddtrycket, utan fördelen är att den inte behöver jobba lika hårt. Wastegaten styr ju laddtrycket, det är den som "stänger" när det e färdig laddat. Hårdare wastegate gör att den stänger senare d.v.s laddar mer.

Här gissas ingenting. Skulle du ha bättre koll? Vad är fel enligt dig?

Better than God \o/
1 883 Inlägg
14 mars 2008
#97
Wastegate V.S pysventil.

En hårdare wastegate kan hålla ett stabilare laddtryck även om man har pys, även fenomenet med skenande laddtryck kan motverkas om man tvärt om byter till mjukare wastegate så det ena tar INTE bort det andra.

Storlek VS laddtryck. FORTFARANDE så jobbar en större turbin effektivare oavsett laddtryck.

Ltt VS ftt turbos. Det är inte TURBON det skiljer på när det gäller vad en turbo laddar, det är kringutrustning så som wastegate och övrig laddtrycksstyrning så som apc etc.  På min ltt sitter samma turbo som fanns i ett trimkit till ftt. Laddar 0,45 org i min bil och lätt 1,4 i en annan med annorlunda laddtrycksstyrning.

Spridare VS bränsletryck.
En spridare SPRIDER bensinen, alltså så det blir som en dimma, spridarnas spridarbild är ytterst viktig för funktionen så det går INTE att köra utan dem. Dock kan jag hålla med om att 7bar låter lite mysko och höjer man för mycket påverkar detta spridarbilden, större spridare är ett bättre alternativ i det fallet men då krävs även ett chip till bränsleboxen.


Sedan ang tempratur och verkningsgrad. Man kan inte räkna med kompensationer. Agvastemp är viktigt att hålla nere inte bara för att man inte kan byta intercooler till en större hela tiden utan även för att varm luft tar mer plats är kallare och då bromsar det även mer i grenrör, downpipe, katalysator och övriga avgasystemet. Just VÄRMEN är överladdningens värsta fiende. Den skall hållas ner mesta möjliga. Den intercoolern du har kyler ju även luften effektivare om luften inte är så varm när den kommer dit. Det finns BARA fördelar med att få ner temperaturen.

Sedan är en FÖR stor turbo inte heller bra när det gäller spool up etc, men där påverkar även hur grova rör och slangar är...

(Jo enligt mig själv har jag övergripande rätt bra koll på hur en turbo fungerar men har där med inte alltid rätt på något vis)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

35 Inlägg
14 mars 2008
#98
Hardjim skrev:
GULSAAB skrev:
Hardjim skrev:
Vad skulle turbons verkningsgrad ha att göra med vilken effekt den ger på ett visst laddtryck? Menar du att den på magiskt vis får in mer syre eller menar du nu igen pga avgasmottryck som vi fortfarande är medvetna om?

För att verkningsgraden på kompressorn avgör hur mycket värme det blir, och ju högre verkningsgrad du har på turbon ju kallare luft får du, vilket innebär mer syre. (givetvis på samma laddtryck)
Om du tittar på pumpdiagrammen på de olika kompressorerna ser du vilken turbo du ska.

Mats

Vi pratar slutna system med samma storlek. Inte olika storlek. Vid en specifik storlek på ett ickekompressibelt system är det trycket som avgör hur mycket syre som befinner sig där inne. (även temp, luftfuktighet osv men i detta fallet mest tryck

Sorry jag har läst hela;) men hittills har det inte varit riktigt rätt så jag ville bara hjälpa lite på traven.

Men du har helt fel i vad du säger, för det är igentligen massan in som räknas, och massan beror temperaturen. temperaturerna beror på verkningsgraderna osv så om du får kallare luft in ic:n får du kallare luft ut och massan blir högre och det blir mer effekt.

Mats


1 661 Inlägg
14 mars 2008
#99
MrTurbo skrev:
Wastegate V.S pysventil.

En hårdare wastegate kan hålla ett stabilare laddtryck även om man har pys, även fenomenet med skenande laddtryck kan motverkas om man tvärt om byter till mjukare wastegate så det ena tar INTE bort det andra.

Storlek VS laddtryck. FORTFARANDE så jobbar en större turbin effektivare oavsett laddtryck.

Ltt VS ftt turbos. Det är inte TURBON det skiljer på när det gäller vad en turbo laddar, det är kringutrustning så som wastegate och övrig laddtrycksstyrning så som apc etc.  På min ltt sitter samma turbo som fanns i ett trimkit till ftt. Laddar 0,45 org i min bil och lätt 1,4 i en annan med annorlunda laddtrycksstyrning.

Spridare VS bränsletryck.
En spridare SPRIDER bensinen, alltså så det blir som en dimma, spridarnas spridarbild är ytterst viktig för funktionen så det går INTE att köra utan dem. Dock kan jag hålla med om att 7bar låter lite mysko och höjer man för mycket påverkar detta spridarbilden, större spridare är ett bättre alternativ i det fallet men då krävs även ett chip till bränsleboxen.


Sedan ang tempratur och verkningsgrad. Man kan inte räkna med kompensationer. Agvastemp är viktigt att hålla nere inte bara för att man inte kan byta intercooler till en större hela tiden utan även för att varm luft tar mer plats är kallare och då bromsar det även mer i grenrör, downpipe, katalysator och övriga avgasystemet. Just VÄRMEN är överladdningens värsta fiende. Den skall hållas ner mesta möjliga. Den intercoolern du har kyler ju även luften effektivare om luften inte är så varm när den kommer dit. Det finns BARA fördelar med att få ner temperaturen.

Sedan är en FÖR stor turbo inte heller bra när det gäller spool up etc, men där påverkar även hur grova rör och slangar är...

(Jo enligt mig själv har jag övergripande rätt bra koll på hur en turbo fungerar men har där med inte alltid rätt på något vis)

Storlek VS laddtryck. FORTFARANDE så jobbar en större turbin effektivare oavsett laddtryck.
Nej det gör den inte.

Spridare VS bränsletryck. Jag är mkt medveten om att man skall ha spridare, därför skrev jag som jag skrev. Med 7bars bränsletryck får m an en väldigt felaktig spridarbild, förmodligen med stora droppar istället för en atomiserad dimma. Därför frågade jag om han ens behöver spridare.

Sedan ang tempratur och verkningsgrad
Vi pratade om att hålla oss inom en turbos gränser.

1 661 Inlägg
14 mars 2008
#100
GULSAAB skrev:
Hardjim skrev:
GULSAAB skrev:

För att verkningsgraden på kompressorn avgör hur mycket värme det blir, och ju högre verkningsgrad du har på turbon ju kallare luft får du, vilket innebär mer syre. (givetvis på samma laddtryck)
Om du tittar på pumpdiagrammen på de olika kompressorerna ser du vilken turbo du ska.

Mats

Vi pratar slutna system med samma storlek. Inte olika storlek. Vid en specifik storlek på ett ickekompressibelt system är det trycket som avgör hur mycket syre som befinner sig där inne. (även temp, luftfuktighet osv men i detta fallet mest tryck

Sorry jag har läst hela;) men hittills har det inte varit riktigt rätt så jag ville bara hjälpa lite på traven.

Men du har helt fel i vad du säger, för det är igentligen massan in som räknas, och massan beror temperaturen. temperaturerna beror på verkningsgraderna osv så om du får kallare luft in ic:n får du kallare luft ut och massan blir högre och det blir mer effekt.

Mats

Du har inte förstått den grundläggande fysiken fortfarande.
Mängden syre du får in är helt och mest beroende på trycket under vanliga omständighter. Temp med som sagt var men mest tryck. Och är man inte helt utanför turbons gränser så har man inga höga temperatur på sin luftmassa och då är det ingen mening att byta turbo, om man inte vill ha annan karaktär eller vill ha en turbo som klarar leverera högre laddtryck.


Sök