Jag har en 940 Classic 98 och den är omöjlig att komma under 1,2 l/mil med...kanske det går på 1,1 om man håller 100 på landsväg i flera mil...
Nu på vintern ännu mer , men då är det mycket kallstart och korta körningar.
Vad Jag inte begriper är varför denna bil skall behöva dra så mycket mer än
1 Min gamla 245'a 1987 med "amerikanska" insprutet ... den var riktigt vridstark och gick sällan över litern .. på landsväg 140 i snitt så låg den på 0,85-0,9..I femmans växel drog den riktigt fint från 70 Km/h .. folk som åkte blev förvånade över vridet och när de fick höra om den låga bränsleförbrukningen trodde de att Jag ljög.
Kändes som en riktigt pigg GLT när man körde den, och förbrukningen var också så.. omöjlig att komma över 1,1 med..
2 Volvo 740 GL 1987 med lågfriktionsmotorn, förgasare Pierburgs 2 portars..
Inte så värst vridstark eller kulig med sina ~120 hk, men den gick aldrig över litern hur man Jag än försökte.
Alla 940 ltt som Jag testat går ungefär som den Jag har nu, händer inte så mycket under 2000 rpm och inte alls lika snabb på att svara på gaspådrag som t.ex en "gammal GLT"... och även om laddtrycksmätaren/eco-mätaren ger bra utslag så händer knappt något förrän man kommer upp i över 2000 rpm..
Varför drar denna moderna bil med alla möjliga mätdoningar, knacksensorer och bla bla bla så mycket mer än en "gammal sur" volvo ?
Jag kunde förstå om den drog 1,4 om Jag gasade som en galning, men inte att den drar 1,3 när Jag kör så snålt Jag bara kan, fiser iväg och håller låga varv och aldrig full gas... (jo jag vet hur man kör eco, har varit yrkeschaufför)
Vet någon hur man kan få bukt på förbrukningen och bättre vrid, vill ju att den åtminstone borde gå som en GLT och förbruka bensin i stil med dem.? Kambyte ? Chip ? öka laddtrycket ?
Känner 2 andra som också har ltt 1998, fast med automatlåda, de drar lika mycket... välservade med stift, tändning och olja + filter i bra skick.
Har testat att nolla "boxen" och köra på 98 oktan, väldigt marginell skillnad om någon alls.
Den går väldigt jämnt på tomgång och startar snällt i alla väder...