Tyvärr gick inte motorn alls som den skulle, svarar inte alls på gasen - vilket beror på att förgasarens acc-pump inte fungerar samt att den bluddrar och skjuter på högre varvtal. Provar att byta tändspole och sätta dit nya tändkablar.
Blev dock ingen som helst skillnad - men då är iaf allt i hela tändsystemet nytt.
Bestämmer mig för att det är förgasaren som spökar och ger alla dessa symptom.
Lättare motortvätt före avställningen.
Sista bilderna före vintervilan!
Dags att ta fram pallbockarna å sparka igång AirRide-projektet. Innan jag hissade upp bilen kröp jag under med tumstock och mätte fjäderlängder och annat skoj så man har ett hum om vart man landar med luftfjädringen sen.
Börjar plockar isär framvagnen.
Släpper på krängningshämmaren.
Leden mellan bärarm och kränghämmaren har sett bättre dagar, gick väldigt lätt att dra av med duktig brottanvisning.
Plockat ur stötdämpare, lossat kulbulten och bänt ut fjädern på höger sida. I detta krokodilgap ska det in en luftbälg med fästen.
Fjädern är nog det mest groteska jag stött på, häver man sig på med hela kroppen fjädrar den väl in någon mm, å lång så in i helvete är den som synes
Men nu är det pensionering för denna relik!
Här är fickan i ramen där övre änden av fjädern har sitt säte. Kommer få smaka på vinkelslipen framöver för att det ska bli full frigång för luftbälgen.
Riktig muskelbilsbakaxel - 12 bult med diffbroms! Avgassystemet ska skrotas, kommer inte att gå över bakaxeln något mer (inte under heller för den delen).
Klippt till lite rondeller, ska bli fästplattor till luftbälgarna.
En bild på bälgen.
Borrning av 20mm hål för luftnippel i rondellen till övre bälgfästet.
4 st rondeller, varav en helt färdig med M10 mutter för gängstång ditsvetsad.
Övre bälgfäste färdigsvetsat, Ø104x2 rör med rondell.
Monterat på bälgen.
Inpassning höger fram.
Ska bli ett fäste i nederkant också!
Ska korta övre röret, sen ska den skålformade delen i ramen kapas ur för maximal frigång - samt att det ska gå att lägga bilen lååååågt utan att nedre bärarmen kolliderar med ramen.