2221
Sök

Wargen - 1968 Oldsmobile Delmont 88 Convertible

46 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#1
Tänkte slänga upp en projekttråd om min gamla Olds!

Köpte den i höstas då den stod på en bilfirma i Virginia Beach. Priset var humant för att vara en cab i orignalskick så trots att jag var skeptisk till både modellen och färgen slog jag till!

Bilen har optionmotorn 455 Rocket bigblock, manuell låda och diffbromsad bakaxe och med snikig utrustning kändes den som något av en full-size muskelbil.

Här är några av de bilder jag fick från min kontakt i USA:
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/149371_ploar9.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/149374_sk80y0.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/149375_38hvzo.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/150535_w0nrlp.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/150537_xhvcxm.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/150538_toqia7.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/150541_gap3s8.jpg

Med de runda hjulhusöppningar som denna modell har insåg jag direkt att den måste bli riktigt låg vilket gjorde att jag passade på att köpa med följande ifrån USA:
https://www.jegs.com/images/photos/029arc2000.jpg
https://www.jegs.com/images/photos/029F6957.jpg

Alltså ett luftfjädringskit från Air Ride Technologies.

En månad efter att jag pröjsat bilen så dök den upp med biltransport!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/176416_1pnm64.jpg
I celebert sällskap med en E-type cab dessutom!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/176420_jirqb4.jpg
Vändning med lastbil!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/176430_uwpzn7.jpg
Batteriet var stendött så jag fick ta ett batteri från en 535:a - detta fick dock inte alls plats under huven, så det fick bli lite provisorikst...

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/176431_01cdg2.jpg
Med batteriet på plats hann startmotorn knappt ens ta ett helt varv innan 455:an small igång!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/176432_bu63vj.jpg
Men när jag skulle försöka ratta in schabraket i garaget så satte sig lådan i treans växel och spaken gick inte att rubba. Bara palla upp bilen och övertala växellänkaget med lite snälla men rappa slag med gummiklubba så släppte det, sen gick det galant att växla  smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/176433_e3fw09.jpg
14"-fälgsidor is the shit! Eller???

Efter att ha pysslat om bilen lite, bl.a bytt remmar och monterat ny ljuddämpare så gick det att ta en första provtur - passade på att ta lite bilder:

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/181519_zb4qxq.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/181523_zm62cy.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/181551_l7pezj.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/181555_xx8z41.jpg

Sen blev det en tur till Bilprovning där det blev blanka papper big_smile

Äntligen kan projektet börja!


46 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#2
Tyvärr gick inte motorn alls som den skulle, svarar inte alls på gasen - vilket beror på att förgasarens acc-pump inte fungerar samt att den bluddrar och skjuter på högre varvtal. Provar att byta tändspole och sätta dit nya tändkablar.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/193636_exlhby.jpg

Blev dock ingen som helst skillnad - men då är iaf allt i hela tändsystemet nytt.

Bestämmer mig för att det är förgasaren som spökar och ger alla dessa symptom.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/193642_yurk49.jpg
Lättare motortvätt före avställningen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/193650_mrbi3f.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/193652_x1z2p3.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/193653_szr2x7.jpg
Sista bilderna före vintervilan!

Dags att ta fram pallbockarna å sparka igång AirRide-projektet. Innan jag hissade upp bilen kröp jag under med tumstock och mätte fjäderlängder och annat skoj så man har ett hum om vart man landar med luftfjädringen sen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195132_uouo39.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/193658_6de5g8.jpg
Börjar plockar isär framvagnen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/193660_tdgpsw.jpg
Släpper på krängningshämmaren.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/193672_lky1na.jpg
Leden mellan bärarm och kränghämmaren har sett bättre dagar, gick väldigt lätt att dra av med duktig brottanvisning.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195133_t9zpug.jpg
Plockat ur stötdämpare, lossat kulbulten och bänt ut fjädern på höger sida. I detta krokodilgap ska det in en luftbälg med fästen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195135_7g4e8b.jpg
Fjädern är nog det mest groteska jag stött på, häver man sig på med hela kroppen fjädrar den väl in någon mm, å lång så in i helvete är den som synes smile Men nu är det pensionering för denna relik!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195134_fbayqv.jpg
Här är fickan i ramen där övre änden av fjädern har sitt säte. Kommer få smaka på vinkelslipen framöver för att det ska bli full frigång för luftbälgen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195136_embfmy.jpg
Riktig muskelbilsbakaxel - 12 bult med diffbroms! Avgassystemet ska skrotas, kommer inte att gå över bakaxeln något mer (inte under heller för den delen).

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/193996_akts0v.jpg
Klippt till lite rondeller, ska bli fästplattor till luftbälgarna.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/193997_2fylk4.jpg
En bild på bälgen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195593_3h5mf1.jpg
Borrning av 20mm hål för luftnippel i rondellen till övre bälgfästet.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195594_4yqoxs.jpg
4 st rondeller, varav en helt färdig med M10 mutter för gängstång ditsvetsad.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195595_d1eeu2.jpg
Övre bälgfäste färdigsvetsat, Ø104x2 rör med rondell.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195599_mk0cl3.jpg
Monterat på bälgen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195596_kakj25.jpg
Inpassning höger fram.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195597_50k021.jpg
Ska bli ett fäste i nederkant också!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/195598_2hmo2j.jpg
Ska korta övre röret, sen ska den skålformade delen i ramen kapas ur för maximal frigång - samt att det ska gå att lägga bilen lååååågt utan att nedre bärarmen kolliderar med ramen.


46 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#3
Börjar massera fjäderfickan i ramen:

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/198832_jfsqcb.jpg
Småsegt att kapa med rondell i drygt 4 mm tjock plåt..

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/198833_chesgl.jpg
Mer space!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/198834_i7f9e0.jpg
Börjar likna nåt..

Hade problem med nedre kulbulten på vänster sida, satt nåt så in i berget.

Köpte en "Spindelledsavdragare" på Biltema för att testa om det skulle hjälpa.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/199385_xlfcsu.jpg

59:90:- kostade denna och fri modifiering ingick i priset. Den klarar max Ø19 mm i originalutförande men efter några snabba tag med rondellen passade den min Ø21 kulbult.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/199386_kn6q7g.jpg

Med hjälp av storsläggan kom den på plats. Vred ca 2 varv på skruven innan det small till och vips hade kulbulten släppt från spindeln :bs:

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/199387_j5q4kt.jpg

Äntligen kunde jag bända ut fjädern, dags att börja snickra ihop bälgfästena till vänstersidan smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/202055_lta4go.jpg
Tror ni den här krängarn kommer trivas med tillvaron i lågläge??

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/202057_q2tqtg.jpg
Bort med dig ditt as!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/202063_ze9a8c.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/202065_ra625l.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/202066_r8ble1.jpg
Nu börjar det likna nåt!

Nästa steg blir att kapa ur lite till i ramen cool

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/202704_kvm43l.jpg
Lossat stötdämparna bak och plockat ur spiralfjädrarna för gott.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/202709_p8nk5g.jpg
Mycke skräp blir det!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/202715_oto05v.jpg
Hade 220 mm mellan nav och skärmkant bak innan jag plockade bort genomslagsgummina. Här är det 200, och lägre kommer jag inte utan att bygga ny kardantunnel. Men det känns som att det räcker.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/202720_g8lz6a.jpg
Andra sidan.

Nu blir det till att bygga bälgfästen bak.


46 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#4
Dags att komma ännu lägre:

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/203310_ndymke.jpg
Kollision mellan ram och nedre bärarm fram.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/203313_qca7yf.jpg
Låter rondellen komma till tals återigen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/203316_2e2isp.jpg
Bara lite finputs kvar.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/203317_7zf4l7.jpg
Kass bild - men nu är det frigång på kanske 10 mm!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/203320_amow5p.jpg
Fram - 14"-fälgen tangerar skärmkanten.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/203322_ut1i6m.jpg
Bak - 14"-fälgen tangerar skärmkanten.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/207250_nkn903.jpg
Skissat upp var jag ska lägga snittet i ramen vänster fram, för att det ska bli motsvarande högersidan.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/207251_w2uqlc.jpg
Kapat å klart!

Här gör jag de nedre bälfästena fram:

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/207253_8byz7w.jpg
Båda sidors bärarmar nedplockade,

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/207257_9iqxav.jpg
Ett stycke stadigt tjock plåt tillklippt och håller på att borras.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/207256_uupdkv.jpg
Hål blir det även i bärarmen!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/207258_f5umgo.jpg
Tja på ett ungefär sådär kanske.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/207259_83qgy9.jpg
Känns som en stabil konstruktion med bälgen skruvad direkt i plåten.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/208426_ziz7r0.jpg
De bakre bälgfästena klara.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/208427_227z0e.jpg
Provmonterade de bakre bälgarna, satt som en smäck  big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/208428_kvg23z.jpg
Fästena till vänster fram klara.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/208430_4j8gyk.jpg
Och höger fram klara sedan tidigare.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/208424_xbuidw.jpg
Högläge!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/208432_3h2bdw.jpg
Lågläge!


46 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#5
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216321_4wx3jq.jpg
Rak vs vinklad nippel, jag kommer använda vinklade nipplar till bälgarna.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216323_9sml04.jpg
Borrar ett 10 mm hål för att dr ut luftslangen genom.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216325_72hema.jpg
Stoppade i en gummigenomföring, vill inte skava hål på slangen!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216326_j5k2u2.jpg
Klart att slutmontera!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216327_rso2y0.jpg
Dragit luftslangen genom ramen till främre bälgarna.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216329_jxxj18.jpg
Loppat fast en mutter i övre fjädefästet bak.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216332_fz8tu2.jpg
Var riktigt trixigt att få ner bilen från pallbockarna!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/219768_xyy0en.jpg
Så stod den på egna ben!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216340_dhvcro.jpg
Testar med fälgsidor på..

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216342_gjevnr.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216345_7vqai1.jpg
Omöjligt att återge på bild hur extremt låg den känns i verkligheten, där taklinjen ligger i nivå med magen  big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216347_yvxf4d.jpg
Oj här var det visst markkontakt! Smörjnippeln till en led på styrstaget ligger dikt an mot golvet  :o

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/216348_eu4zdu.jpg
En normalbred eltejprulle går nästan inte mellan ramen och golvet... mellan framvagnsbalken och marken är det kanske frigång på 1 cm!
:bs:

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/218265_afgm6p.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/218266_a6nxbh.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/218268_ha6fbz.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/218271_5uducn.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/218272_d7ipgi.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/218276_u40ghb.jpg

Kopplat upp och provkört systemet - å det funkar - Tjoho! big_smile

Men det krävs ett jävla tryck för att få fart på främre bälgarna.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/219633_zf3mk5.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/226378_89255g.jpg
Borrar hål för luftslangar i bagagerumsgolvet på vänster sida!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/226379_ap1lo0.jpg
Gummigenomföring är bra skit!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/226380_7xvaoq.jpg
Hål även på höger sida. Drar in luftslangarna från högra sidans bälgar.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/226384_cxxkyw.jpg
Börjar koppla ihop systemet.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/226389_witvnk.jpg
Fanns 2 st hål i torpedväggen som jag tog och borrade upp för att dra 2 st strömkablar från batteriet.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/226396_xnnwfh.jpg
Slet ut baksätet.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/226413_dk3p3a.jpg
Kabeldragning deluxe! 2 st strömkablar (1 till kompressor, 1 till ett eventuellt slutsteg), 1 lågnivåkabel, 1 kabelhärva från ventilpaket till switchpanelen, 2 luftslangar från ventilpaket till tryckmätaren, högtalarkablar!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/226423_1g7g7e.jpg
Ser ut som ett slagfält, lossat golvmattan, skruvat bort handskfacket. Har även rivit ut ett stadigt hemmameckat amerikanskt stereoinstallationsormbo av sladdar som bodde bakom instrumentbrädan.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/226442_jtn5qo.jpg
Hade ett luftläckage som gäckade mig men med lite såpvatten så hittar man läckorna direkt!


46 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#6
Har bar fått 2 av 4 fälgar som jag beställt än.. provar båda bakfälgarna på vänstersidan:

http://www.garaget.org/archive/18697/78714/78714-710413.jpg
Känns bra!

http://www.garaget.org/archive/18697/78714/78714-710454.jpg
Framfälgarna kommer att var 8" breda, dessa är 10".

http://www.garaget.org/archive/18697/78714/78714-710422.jpg
Trångt! Men det funkar efter att fälgarna blev avsvarvade 6 mm på anliggningsytan!

http://www.garaget.org/archive/18697/78714/78714-710444.jpg


8 156 Inlägg
2 mars 2008
#7
Trevligt. Härliga linjer på skönheten.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

551 Inlägg
2 mars 2008
#8
Fyfan vilket coolt bygge ;D

Volvo For Life =)

Bilplåtslagare
70 Inlägg
2 mars 2008
#9
ser riktigt schysst ut! kul o se resultatet sen!

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
2 mars 2008
#11
Riktigt nice, har alltid gillat luftfjädring på jänkare

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

Avstängd
653 Inlägg
2 mars 2008
#12
vilket härligt projekt, händer det mer saker snart elr? tongue hade varit intressant o se ett stereobygge med wink wink

Jag har rätt i vad jag än säger.

46 Inlägg
2 mars 2008
Trådstartare
#13
Tackar för alla positiva kommentarer smile

Jo då det händer mer saker!

Har tillsammans med en kompis byggt en ljuddämpare.

Eftersom jag ska ha utblåset framför bakhjulet så funkar det inte med en vanlig "rakt igenom"-ljuddämpare - jag skulle då hamna i centrum av bakfälgen med utblåset ungefär.

Alltså blir det till att bygga en egen ljuddämpare med inlopp och utlopp i samma ände.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263333_eteeim.jpg
Har klippt till en hålplåt som jag här rullar till ett 3"-rör.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263335_8oxlib.jpg
Färdiga rör!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263337_0jw662.jpg
Början till främre gaveln, tar upp 2 st Ø76mm hål med hålsåg.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263338_sqvoma.jpg
Här syns ämnet till ljuddämparens mantel - ett Ø250-rör.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263341_x78mha.jpg
Röret har klämts ihop till 140x320!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263339_mprity.jpg
Klipper till främre gaveln så den passar mot rörets form.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263342_hd7a06.jpg
Börjar ta  form!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263349_26x3ta.jpg
Kompisen TIG:ar. Hjälpande händer är alltid välkommet!  :bs:

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263350_ubq6h5.jpg
Främre gavel och baffel i bakkant är på plats!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263353_ccyho2.jpg
Svetsning av baffel.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263351_fui0ef.jpg
Helsvetsat och isolerat!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263354_6fkgpk.jpg
Bara att trä i hela paketet och bränna ihop burken. Baffeln svetsas mot yttermanteln så det inte blir något otrevligt skrammel!

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263356_tw1mla.jpg
Här syns vändkammaren längst bak i ljuddämparen.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263360_7ge0ur.jpg
Bakre gaveln ditsvetsad.

http://www.garaget.org/gallery/archive/18697/263357_dpr38e.jpg
Klart! big_smile


645 Inlägg
2 mars 2008
#14
Riktigt häftigt bygge! så fränt när den ligger och slickar golvet! wink

//Marcus Saari

14 Inlägg
12 augusti 2008
#15
sweet! va kör du med för tryck i systemet? själv ligger jag på 170psi....


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 augusti 2008
#16
johan_wendelin skrev:
sweet! va kör du med för tryck i systemet? själv ligger jag på 170psi....

170 psi?

Du ligger alltså med 11 bars tryck i systemet?

På min gamla Ford F1 från 1949 hade jag högst 5.5 bar i systemet, 11 bar är ju bara sinnessjukt.


On Topic; Ser femjävla bra ut, älskar amerikanare med lite "lågt" utseende. :p

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

14 Inlägg
13 augusti 2008
#17
"170 psi?

Du ligger alltså med 11 bars tryck i systemet?

På min gamla Ford F1 från 1949 hade jag högst 5.5 bar i systemet, 11 bar är ju bara sinnessjukt."


japp.. men i vinter blir det grövre slang och flytta ventilerna så nära det går att komma bälgaran,(extra luft) sen i med en till kompressor och ladda en bit över 200psi...


4 506 Inlägg
13 augusti 2008
#18
Skoj att se byggbilderna, Har inte sett dem innan hmm

Lite häfftigt att bygga sin egna ljuddämpare ochså! smile
Känns dock som vändkammaren blev lite strypningsrisk på?


Vh Wallis

Kan du andas kan du dö.

14 Inlägg
4 januari 2010
#19
Hej! riktigt nice bygge!smile
vad är det för dämpull i ljuddämparen vart kan man köpa det? smile och är det rostfritt du bygger i?

Mvh, pololund

BLI MEDLEM I GARAGET.ORG GRUPPEN PÅ FACEBOOK ;) >>> http://www.facebook.com/group.php?gid=350944593501 <<<


Sök