Gud vad det här batteri/laddare snacket påminner om en tråd
på lazzat´s forum för något år sen eller om det var mer..
Kommer ihåg att till och med Börje var in där och la fram sina åsikter.
Inte så möjligtvis E-30 att du medverkade i den tråden?
Han skrev följande då iaf..
Förtydligande runt batterityper: Den absolut vanligaste typen av bly-batterier kallas på fackspråk för Calcium/Calcium. Batteritillverkarna har ansträngt sig ordentligt för att minska vattenförbrukningen på batterierna och har lyckats så bra att man inte behöver eller ens kan fylla på vatten i ett modernt batteri. Nackdelen är att de inte tål djupurladdning särskilt bra. Vattenförbrukningen ser man som bubblor av gas. Dessa bubblor hjälper till att röra om i syran. Med ett låg-gasande batteri så får man knappt någon omrörning alls och då skiktar sig syran lätt i olika nivåer. I botten kan syravikten vara 1,35 eller mer och toppen vara under 1,17 när man vill ha en syravikt på 1,28 jämnt fördelat. Många känner nog igen att ”batteriet tappar orken” efter ett par rejäla djupurladdningar. Detta problem kallas för stratifiering på fackspråk och kan hanteras på lite olika sätt. På gaffeltruckar så leder man ibland in luft in i batteriet för att skapa omrörning. På en CTEK Multi XS 7000 finns ett fast s.k. Boost-läge som man använder efter att batteriet har laddats fullt i antingen 14,4 eller 14,7-läge. Man laddar då på med knappt 16V, max 1,5 A i fyra timmar. Det är ett "recept" som är utvecklat av CTEK tillsammans med världens största batteritillverkare, Exide, vilket torde borga för att det är bra. Nackdelen är att när man nu skapar gas så ökar vattenförbrukningen, det som man skulle undvika. Om funktionen används med omsorg så överväger dock fördelarna. Ett stratifierat batteri tappar i både kapacitet och liv. Boostning minskar eller eliminerar dessa besvär och man får ett batteri med längre liv och mera kapacitet.
På en Multi XS 25000 är funktionen lite mer avancerad. Där känner laddaren av om batteriet har varit djupurladdat innan laddningen startar. Ett djupurladdat Boostas i 4 h medan ett icke djupurladdat körs i 30 minuter. Med denna automatik kan man också ha hela laddcykeln i en enda följd. Vi kallar detta för Åtta steg till perfekta batterier. Eftersom Multi XS 7000 inte har denna spänningsavkänning så har vi valt att låta användaren bestämma om batteriet behöver en boost eller inte.
Någon frågade om denna boostning rekommenderades av någon batteritillverkare. Svaret är alltså JA! Många rekommenderar mycket kraftigare boostning än så här. En av världens största batteritillverkare, Delphi, säger att man ska boosta med 16,2V i 20 timmar utan begränsning av ström. Boost á la CTEK är mycket måttligare, men vi ska ju också klara de flesta batterier.
Ett Optima går alldeles utmärkt att boosta, men det är inte godkänt av Optima själva. Vätskeförlusten är ca. 0,2 gram vilket ska jämföras med den totala syravikten på ca. 4000 gram. Det är mindre än 0,01% och påverkar inte livslängden märkbart. Man får i några amperetimmar till i batteriet, men som sagt på bekostnad av 0,05% vätskeförlust. Då och då är det bra, men som sagt inte sanktionerat av Optima själva.
Undertecknad är f.d. fabrikschef för Optima i USA och kan dessa utan och innan. CTEK har använt Optima som standardbatteri i utvecklingen av laddarna, just för att de är så robusta. Åtskilliga batterier har laddats på allehanda sätt i vårt lab. Någon beskrev att ett Yellow Top hade förstörts av en boostning. Vi som jobbar med batterier och laddning 24 timmar om dygnet är helt främmande till en sådan beskrivning. Det är helt enkelt inte möjligt, om batteriet inte har varit skadat via t.ex. en cellkortslutning sedan tidigare, och då hade även 14,4V varit skadligt.
Det blev en hel del teknik. Hoppas det var begripligt.
CTEK Sweden AB
Börje Maleus
VD
Senast redigerat av Tokken (6 mars 2008)