3493
Sök

fråga om optima yellow top

21 761 Inlägg
5 mars 2008
#61
Kanske, men då skulle jag i så fall hålla ögonen på spänningen ganska mycket. Även om laddaren ger mycket ström så tål ju Optimabatteriet såna saker, det viktiga är att spänningen inte sticker iväg en massa smile.

1 050 Inlägg
5 mars 2008
#62
Drönirettab skrev:
Kanske, men då skulle jag i så fall hålla ögonen på spänningen ganska mycket. Även om laddaren ger mycket ström så tål ju Optimabatteriet såna saker, det viktiga är att spänningen inte sticker iväg en massa smile.

Men det blir nog jobbigt i längden, kör istället med Zaphiren så kan han lämna allt därhän. big_smile
Tycker du att NO NAME laddaren är värd 1500 bagis då? I Turkiet kostar den ca: 4-500:-
Senast redigerat av E-30 (5 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
5 mars 2008
#63
Nja, nog väljer jag hellre en MSX 7000 än den där PSCC1206 i så fall.

854 Inlägg
6 mars 2008
#64
Eftersom det inte finns några valmöjligheter så vet jag inte. men den stod på laddning i kanske 2-3 h, kollade laddningen några gånger och jag såg den aldrig gå över 14 v men den va också nere på 10,5 v (?!).

Och angående vikten så står det 19,9 kg vilket är ett två decimaler för lite.

Ska se till så att jag får en Ctek 3600 istället.


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 mars 2008
#65
Ctek 3600 duger väl t o underhålls ladda ett optima..

alla kör ju ej tävling o utställning osv..o kör man bilen me en skaplig generator..så e de ju bara o ladda lite då o då..bara mäta va batterie har för ström 1gång i v..typ...

kallt utan o haft igång bilen..ska väl inte understiga 13.3 typ..


1 050 Inlägg
6 mars 2008
#66
Kmarcus skrev:
Eftersom det inte finns några valmöjligheter så vet jag inte. men den stod på laddning i kanske 2-3 h, kollade laddningen några gånger och jag såg den aldrig gå över 14 v men den va också nere på 10,5 v (?!).

Och angående vikten så står det 19,9 kg vilket är ett två decimaler för lite.

Ska se till så att jag får en Ctek 3600 istället.

Om laddspänningen varit nere på: 10,5v så är någonting galet, enl bruxen så är lägsta spänningen Float: 13,8 volt, samt absorbtionsladdningen: 14,8v. Det som sedan reglerar styrkan på laddningen är amperestyrkan som sjunker vartefter som batteriet laddas upp. Kolla så det inte är kortis i Kinaladdaren.
För du har väl inte satt plus & minus bakåfram? iså fall tömmer laddaren batteriet. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

854 Inlägg
6 mars 2008
#67
E-30 skrev:
Kmarcus skrev:
Eftersom det inte finns några valmöjligheter så vet jag inte. men den stod på laddning i kanske 2-3 h, kollade laddningen några gånger och jag såg den aldrig gå över 14 v men den va också nere på 10,5 v (?!).

Och angående vikten så står det 19,9 kg vilket är ett två decimaler för lite.

Ska se till så att jag får en Ctek 3600 istället.

Om laddspänningen varit nere på: 10,5v så är någonting galet, enl bruxen så är lägsta spänningen Float: 13,8 volt, samt absorbtionsladdningen: 14,8v. Det som sedan reglerar styrkan på laddningen är amperestyrkan som sjunker vartefter som batteriet laddas upp. Kolla så det inte är kortis i Kinaladdaren.
För du har väl inte satt plus & minus bakåfram? iså fall tömmer laddaren batteriet. big_smile

Nej nej, det är kopplat rätt tongue

Jag tyckte det var konstigt att spänningen skulle sjunka under batteriets men jag har ingen erfarenhet av laddare så jag vet inte hur dom beter sig. som jag tidigare skrev så vad laddströmen på ca 1,7 A när jag kopplade in det i början.


854 Inlägg
6 mars 2008
#68
Pratade med Batterigubbens tekniker och han sa att den laddaren jag har är bra. han tyckte dock att det var konstigt det där med 10,5 v, men ska testa med en annan multimeter. Han sa också att man inte skulle vänta med att ladda batteriet, och det kan jag nog hålla med om för i så fall så skulle ju generatorn förstöra batteriet också...


1 050 Inlägg
6 mars 2008
#69
Kmarcus skrev:
Pratade med Batterigubbens tekniker och han sa att den laddaren jag har är bra. han tyckte dock att det var konstigt det där med 10,5 v, men ska testa med en annan multimeter. Han sa också att man inte skulle vänta med att ladda batteriet, och det kan jag nog hålla med om för i så fall så skulle ju generatorn förstöra batteriet också...

Generatorn laddar endast batteriet när det behövs, att sedan tvångsladda ett nytt batteri som redan håller 100% laddning 12,70v, är inte något jag vill rekommendera. Vad det sedan gäller din No Name laddare, så hade jag ALDRIG chansat vidare med den. Oavsett vad "Batteri-Gubben" säger. Men det är dina grejor, du gör naturligtvis som Du själv vill. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

854 Inlägg
6 mars 2008
#70
Ja, nu har dom sagt att den skulle vara bättre än t.ex 3600 så om något går sönder eller liknande så får väl dom ta ansvar för det och ersätta mig tongue

Dessutom så är den primärswitchad.
Senast redigerat av Kmarcus (6 mars 2008)


1 050 Inlägg
6 mars 2008
#71
Kmarcus skrev:
Ja, nu har dom sagt att den skulle vara bättre än t.ex 3600 så om något går sönder eller liknande så får väl dom ta ansvar för det och ersätta mig tongue

Dessutom så är den primärswitchad.

Optima i USA rekommenderar en laddspänning på 14,7v för Optima YT. Din laddare ger hela 14,8v ? Bara detta gör den ju olämplig. Har du frågat "batterigubben" om han ansvarar för ev,vätskeförlust i batteriet?
Kanske bäst att du ber om det löftet på papper. big_smile

Dessutom står det ej i spec om laddaren verkligen är avsedd till AGM batterier? (Optima m.fl)
Tror ej heller att det är en laddare med pulserande laddning. Kolla för säkerhets skull med Drönareettan han brukar sitta inne med rätt fakta. Annars tager han reda på det. big_smile
Senast redigerat av E-30 (6 mars 2008)

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

21 761 Inlägg
6 mars 2008
#72
E-30 skrev:
Optima i USA rekommenderar en laddspänning på 14,7v för Optima YT. Din laddare ger hela 14,8v ? Bara detta gör den ju olämplig.

Bara 0,1V högre spänning tror jag inte gör speciellt mycket ändå, men kan ju naturligtvis inte säga helt säkert smile.

Det såg inte ut som att det är pulserande underhållsladdning på den där laddaren, den kör nog med kontinuerligt "float" på 13,8V. Sån underhållsladdning tillhör väl den vanligaste varianten kan jag tänka mig.


E-30 skrev:
Drönareettan

Har jag fått nytt användarnamn? wink

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 mars 2008
#73
Gud vad det här batteri/laddare snacket påminner om en tråd
på lazzat´s forum för något år sen eller om det var mer..
Kommer ihåg att till och med Börje var in där och la fram sina åsikter.
Inte så möjligtvis E-30 att du medverkade i den tråden?

Han skrev följande då iaf..

Förtydligande runt batterityper: Den absolut vanligaste typen av bly-batterier kallas på fackspråk för Calcium/Calcium. Batteritillverkarna har ansträngt sig ordentligt för att minska vattenförbrukningen på batterierna och har lyckats så bra att man inte behöver eller ens kan fylla på vatten i ett modernt batteri. Nackdelen är att de inte tål djupurladdning särskilt bra. Vattenförbrukningen ser man som bubblor av gas. Dessa bubblor hjälper till att röra om i syran. Med ett låg-gasande batteri så får man knappt någon omrörning alls och då skiktar sig syran lätt i olika nivåer. I botten kan syravikten vara 1,35 eller mer och toppen vara under 1,17 när man vill ha en syravikt på 1,28 jämnt fördelat. Många känner nog igen att ”batteriet tappar orken” efter ett par rejäla djupurladdningar. Detta problem kallas för stratifiering på fackspråk och kan hanteras på lite olika sätt. På gaffeltruckar så leder man ibland in luft in i batteriet för att skapa omrörning. På en CTEK Multi XS 7000 finns ett fast s.k. Boost-läge som man använder efter att batteriet har laddats fullt i antingen 14,4 eller 14,7-läge. Man laddar då på med knappt 16V, max 1,5 A i fyra timmar. Det är ett "recept" som är utvecklat av CTEK tillsammans med världens största batteritillverkare, Exide, vilket torde borga för att det är bra. Nackdelen är att när man nu skapar gas så ökar vattenförbrukningen, det som man skulle undvika. Om funktionen används med omsorg så överväger dock fördelarna. Ett stratifierat batteri tappar i både kapacitet och liv. Boostning minskar eller eliminerar dessa besvär och man får ett batteri med längre liv och mera kapacitet.

På en Multi XS 25000 är funktionen lite mer avancerad. Där känner laddaren av om batteriet har varit djupurladdat innan laddningen startar. Ett djupurladdat Boostas i 4 h medan ett icke djupurladdat körs i 30 minuter. Med denna automatik kan man också ha hela laddcykeln i en enda följd. Vi kallar detta för Åtta steg till perfekta batterier. Eftersom Multi XS 7000 inte har denna spänningsavkänning så har vi valt att låta användaren bestämma om batteriet behöver en boost eller inte.

Någon frågade om denna boostning rekommenderades av någon batteritillverkare. Svaret är alltså JA! Många rekommenderar mycket kraftigare boostning än så här. En av världens största batteritillverkare, Delphi, säger att man ska boosta med 16,2V i 20 timmar utan begränsning av ström. Boost á la CTEK är mycket måttligare, men vi ska ju också klara de flesta batterier.

Ett Optima går alldeles utmärkt att boosta, men det är inte godkänt av Optima själva. Vätskeförlusten är ca. 0,2 gram vilket ska jämföras med den totala syravikten på ca. 4000 gram. Det är mindre än 0,01% och påverkar inte livslängden märkbart. Man får i några amperetimmar till i batteriet, men som sagt på bekostnad av 0,05% vätskeförlust. Då och då är det bra, men som sagt inte sanktionerat av Optima själva.

Undertecknad är f.d. fabrikschef för Optima i USA och kan dessa utan och innan. CTEK har använt Optima som standardbatteri i utvecklingen av laddarna, just för att de är så robusta. Åtskilliga batterier har laddats på allehanda sätt i vårt lab. Någon beskrev att ett Yellow Top hade förstörts av en boostning. Vi som jobbar med batterier och laddning 24 timmar om dygnet är helt främmande till en sådan beskrivning. Det är helt enkelt inte möjligt, om batteriet inte har varit skadat via t.ex. en cellkortslutning sedan tidigare, och då hade även 14,4V varit skadligt.

Det blev en hel del teknik. Hoppas det var begripligt.

CTEK Sweden AB
Börje Maleus
VD
Senast redigerat av Tokken (6 mars 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

21 761 Inlägg
6 mars 2008
#74
Det finns en viss chans att E-30 var involverad i de där diskussionerna wink. Och även i senare diskussioner (där jag också var inblandad) wink.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
7 mars 2008
#75
Drönirettab skrev:
Det finns en viss chans att E-30 var involverad i de där diskussionerna wink. Och även i senare diskussioner (där jag också var inblandad) wink.

Mjo.. det märks lite på diskutionen.. T.ex på den katastrofala skillnaden
mellan 14,7 och 14,8 V..roll

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 mars 2009
#76
jag tänkte köpa mig ett YT snart, kan man ladda det med en vanlig gammal sketen laddare eller måste man köpa en ny till den?

/Max

1 534 Inlägg
10 mars 2009
#77
E-30 skrev:
TobbeTT skrev:
Ja ja tack för alla svar smile och lättast är väl att som sagt att klippa dom och pressa/skruva dit nya

Vad har du för batteriladdare? Det funkar inte med Mackladdare till Optimat. Det skall vara en primärswitchad laddare av god kvalite'
Typ: Optimas egna originalladdare eller Ctek 3600.
Annars kan du förstöra Optimat redan vid 1.a laddningen.

roll stod på förstasidan


21 761 Inlägg
10 mars 2009
#78
michieff skrev:
jag tänkte köpa mig ett YT snart, kan man ladda det med en vanlig gammal sketen laddare eller måste man köpa en ny till den?

Alla batterier som har AGM-teknik (tex Banner Running Bull, Optima, Stinger, Odyssey, Northstar, vissa Trojanbatterier) ska ha spänningsreglerad laddare som övergår till någon form av underhållsladdning när batteriet är fulladdat, risken är att överladdning och vätskeförlust annars kan uppstå om laddaren inte har spänningsreglering.

Det brukar stå i batteriernas specifikation att såna laddare ska användas. smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
10 mars 2009
#79
men vi säger att jag använder min sketna mackladdare för att ladda upp det en bit och sedan kör in det i bilen och låter det laddas sucessivt i bilen istället för att köpa en laddare för 800 spänn? eller MÅSTE man ladda batteriet fullt efter att man köpt det?

21 761 Inlägg
10 mars 2009
#80
Om allting är som det ska vara, då ska man inte behöva ladda ett bilbatteri när det köps nytt. För säkerhets skull kan man mäta batteriets vilospänning med en multimeter, då får man ett hum om hur pass laddat det är.

Visar multimetern 12,6 V eller högre, då är batteriet tillräckligt bra laddat för att "slängas" in i bilen och låta generatorn sköta resten genom vanlig körning. Ett fulladdat Optima YT ska egentligen visa 13,1 V enligt specen.

Om man har med AGM-batterier att göra, och att man vill att de inte ska riskera att bli överladdade, då bör man köpa en spänningsreglerad laddare. smile


Sök