DU är inte så gammal va? Och har inte kört så många andra bilar eller för den delen? Har du kört en turbo någongång? MIn morsa skulle dra dig vid varenda stoppljus med sin 945, t-korsad lättrtyckare med 32.000 mil på mätaren. (Ja, min mor får för sig att rödljusrejsa mellan varven...)
Min 745 GL -90 pinnar på ganska bra för att vara en 740 gl, men ska jag ha minsta chans mot bilar med bättre acc får jag varva max på låga växlar när de ligger på högre... Har dock dragit det mesta som liknar 740/940 GL i området, men den ätr fortfarande trött om man jämför med en annan bil. Är INTE sugen på att köra min om jag lånat morsans t ex. Dock funkar GL bra att dra med, brukar hålla runt 100-110 uppför när jag drar släp (ca 1300 kg boggie med 13" hjul, extra hög hästtransport) på femman utan att den klagar...
Så kalla gärna din leify för pigg, men sätt dig inte i någon piggare bil för då kommer din världsbild att rasa!
turbo är roligt, men jag tycker att man kan pressa ur en hel del från min volvo, den går bra och fort dock inga höga topphastigheter.
har kört många bilar, men när jag körde en exakt likadan 740 fast 14000 mer mil på nacken var det slött men min bil är mycket pigg då den inte gått så långt. visst du kan nog dra min volvo, men det betyder ju inte att bilen är slö för det, tycker den pinnar på rätt bra för det pris jag gav för den
Luftmotståndet i en 740 gör ju en hel del. Det är väl inte b230-motorn som är seg? Sen är ju 1.6 ton en del? Stoppa i den motorn i en lite äldre och lättare bil (typ en Amazon) så kanske den motorn inte känns lika seg längre?
min 740 väger 1380kg, sitter en b230e i den, 240in jag hade väger detsamma (ungefär) och det satt en B23A i den och den var betydligt piggare och rappare på gasen än vad 740in är..
Kan ju bero på utväxling? Sen kan ju en förgasar-motor vara lite varvvilligare ibland?
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
min är gubbkörd och oljan bytt var 500e mil på verksta ( alla dom kvittorna finns) är en bibba ^^ rullat 18900 mil när jag köpte den står på exakt 19450 nu och finns exakt all dokumentation från dom 2 ägare som hade den före mig och dom har nog aldrig varvat mer än 4 tusen men den stackars bilen har sotat ur den ordentligt har även provat toppfarten på den 170 sen ligger jag på varvstoppen ungefär så några 200 med en 740GL till dom som got det säger jag sluta drömma och sen ska ni dra bort ca 20% av hastigheten då det visar ca 20% fel
min är gubbkörd och oljan bytt var 500e mil på verksta ( alla dom kvittorna finns) är en bibba ^^ rullat 18900 mil när jag köpte den står på exakt 19450 nu och finns exakt all dokumentation från dom 2 ägare som hade den före mig och dom har nog aldrig varvat mer än 4 tusen men den stackars bilen har sotat ur den ordentligt har även provat toppfarten på den 170 sen ligger jag på varvstoppen ungefär så några 200 med en 740GL till dom som got det säger jag sluta drömma och sen ska ni dra bort ca 20% av hastigheten då det visar ca 20% fel
min är gubbkörd och oljan bytt var 500e mil på verksta ( alla dom kvittorna finns) är en bibba ^^ rullat 18900 mil när jag köpte den står på exakt 19450 nu och finns exakt all dokumentation från dom 2 ägare som hade den före mig och dom har nog aldrig varvat mer än 4 tusen men den stackars bilen har sotat ur den ordentligt har även provat toppfarten på den 170 sen ligger jag på varvstoppen ungefär så några 200 med en 740GL till dom som got det säger jag sluta drömma och sen ska ni dra bort ca 20% av hastigheten då det visar ca 20% fel
190 är inte omöjligt , inte enligt hemfärden idag
fan jag blev osäker på det där med varvstoppet men du hade rätt och jag läste fel, låg på 170 i 30 min med plattan i mattan, kanske någon km mer.
hejsan, jag satt och läste lite på forumet och kom fram till att många tyckte volvo 740 var en seg maskin.
min 740 har gått 19600 mil och jag har ägt den i några veckor och jag måste säga att man kan få rätt bra drag i den faktiskt, har ingen turbo men tung fot och
det mesta drar man ju enkelt förutom extrema byggen
volvo har potential att bli en smiskare av gatbilar tycker jag själv.
inte mycket hästar har den, men ack så bra dem jobbar på min 740
tackar för bikten
Cyklar, rullstolar och sånt eller?
nu ska du inte vara sånn ville .. bara för att din slöförti får smisk av båda mina 240:isar och min 940
Med vänliga hälsningar / Best regards Daniel Kronvall-Pedersen Webmaster @ Team-Overdrive.tk http://www.team-overdrive.tk
hejsan, jag satt och läste lite på forumet och kom fram till att många tyckte volvo 740 var en seg maskin.
min 740 har gått 19600 mil och jag har ägt den i några veckor och jag måste säga att man kan få rätt bra drag i den faktiskt, har ingen turbo men tung fot och volvo har potential att bli en smiskare av gatbilar tycker jag själv.
inte mycket hästar har den, men ack så bra dem jobbar på min 740
tackar för bikten
Cyklar, rullstolar och sånt eller?
nu ska du inte vara sånn ville .. bara för att din slöförti får smisk av båda mina 240:isar och min 940
Är nog skötsel och låga mil som gör det Jag har kört en 740GL -87@ 25k mil, och trots att den hade 6 hästar mer så va den tröttare än min 110 hästars saab
Men fortsätt sköta den så håller det i sig Funkat tankmätaren också?
mellan 10-12 sekunder beroende hur hårt jag pressar tvåan
så du menar alltså att du kan köra din standard Volvo 740 snabbare 0 - 100 km/h snabbare än vad Volvos testförare gjorde när bilen släpptes och detta under helt optimala förhållande på en testbana med ett bra mycket bättre grepp än vad du har på en vanlig väg?
Det tror jag inte ett j*vla skit på, att du dessutom påstår att du har förbättrat den tiden som Volvos testförare har satt med 2-4 sekunder är ju bara rent skitsnack...
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jag åkte i 180 i tio mil och den drack litern, och jag hade full gas hela tiden, annars ska den dra 0.8, dock så har jag aldrig haft så låg förbrukning då jag kör för njutning inte för förbrukning
grattis till dig, min 740 drar fan 2-3 lite milen vid 110. kör man fullt 180-200 kan man nästan se tankmätaren sjunka stabilt dock har motorn gått 112100 mil typ
Är nog skötsel och låga mil som gör det Jag har kört en 740GL -87@ 25k mil, och trots att den hade 6 hästar mer så va den tröttare än min 110 hästars saab
Men fortsätt sköta den så håller det i sig Funkat tankmätaren också?
finns det en enda 740 vars tankmätare funkar?
Jadå min funkar perfekt... 33000 mil o rullar på
typ 30k på min 89:a och den funkar åxo. Sen att säga att en 740 är pigg de är ju ganska fel. Tröttare bil får man ju leta efter. Sen att den drog litern i 180 kan du ju glömma. Min gl gör 180 efter mätarn så vad kan de vara 165-170? Inte så värst snabbt. Men de är ju en vinterbil
NU blir jag tvungen att blanda mig i denna fina diskussion. Jag brukar låna en 745 med GLT motorn. Det är en 230F den går fint som fan. Det är gigant skillnad på den och de vanliga. Jag brukar dra släp med denna och då ligger den på mellan 0.9 & 1 liter.
Hehe min 240 gjorde 112km/h på 2:an med annan kam portad & planad topp & extrakt. Standard låda och bakaxel. Den drog inte speciellt mer än 1 liter milen. hahah dock tog den olja och lite vatten men det är sådant man får ta. Hade ett HC värde på 1300 när jag besiktade den. Hahah sedan vart CO nästan för låg så gubben glodde ganska mycket och sa att det var ju ingen miljöbil!
Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
min är gubbkörd och oljan bytt var 500e mil på verksta ( alla dom kvittorna finns) är en bibba ^^ rullat 18900 mil när jag köpte den står på exakt 19450 nu och finns exakt all dokumentation från dom 2 ägare som hade den före mig och dom har nog aldrig varvat mer än 4 tusen men den stackars bilen har sotat ur den ordentligt har även provat toppfarten på den 170 sen ligger jag på varvstoppen ungefär så några 200 med en 740GL till dom som got det säger jag sluta drömma och sen ska ni dra bort ca 20% av hastigheten då det visar ca 20% fel
Du ska ju komma ihåg att de skiljer sej rätt rejält mellan utväxlingarna på de där bilarna. Min gör 172 gps mätt vid 4000 varv på 5an och då har ja en m46 låda, 1031 bakaxel, b230f motor med vx3 kamaxel. Sen så är 740 en slö bil, men va fan jämför ni med för bilar då? BMW är väl en bruksbil som pissar på de mesta fortfarande idag, även merca osv. Fan jämför med en audi 100 i samma årsmodell eller dylikt istället...
min är gubbkörd och oljan bytt var 500e mil på verksta ( alla dom kvittorna finns) är en bibba ^^ rullat 18900 mil när jag köpte den står på exakt 19450 nu och finns exakt all dokumentation från dom 2 ägare som hade den före mig och dom har nog aldrig varvat mer än 4 tusen men den stackars bilen har sotat ur den ordentligt har även provat toppfarten på den 170 sen ligger jag på varvstoppen ungefär så några 200 med en 740GL till dom som got det säger jag sluta drömma och sen ska ni dra bort ca 20% av hastigheten då det visar ca 20% fel
Du ska ju komma ihåg att de skiljer sej rätt rejält mellan utväxlingarna på de där bilarna. Min gör 172 gps mätt vid 4000 varv på 5an och då har ja en m46 låda, 1031 bakaxel, b230f motor med vx3 kamaxel. Sen så är 740 en slö bil, men va fan jämför ni med för bilar då? BMW är väl en bruksbil som pissar på de mesta fortfarande idag, även merca osv. Fan jämför med en audi 100 i samma årsmodell eller dylikt istället...
Audin är mycket mycket snabbare
There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
hähähäh enligt din erfarenhet kanske.. slöa as båda två och beror helt på vilka exemplar man jämför mellan. förövrigt vill ja bara få igen käften på dem som jämför med bilar som är 5 - 6 år nyare, som dessutom är turbomatade.