3388
Sök

85hk eller 3hk snurra?

218 Inlägg
3 mars 2008
Trådstartare
#1
tjenare jag har en Marino mustang båt som har just nu en 35hk snurra och den går lite segt så jag snbblade över en 85hk snurra. fast det står bak på båten "max 55hk" så vågar man slänga på en 85hk eller slutar det i  kattastrof?


DFFL
9 020 Inlägg
3 mars 2008
#2
Förstärk fästet då.
Det är ju det som inte vill ha mer kraft, resten av båten kvittar det för.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

120 Inlägg
3 mars 2008
#3
Gozze skrev:
tjenare jag har en Marino mustang båt som har just nu en 35hk snurra och den går lite segt så jag snbblade över en 85hk snurra. fast det står bak på båten "max 55hk" så vågar man slänga på en 85hk eller slutar det i  kattastrof?

Säkert inga problem. Har haft en Ryds 470 GT som är godkänd med 50 Hkr men hade 90 Hkr på den och det gick bra. Problemet var att båten var för smal för hastigheterna man kommer upp i. Min ryds höll en bredd på 1.89 och den hade nog behövt att vara 2.00 m i alla fall.
Men krasst sett skall det hålla om det är en 2-takt. 4-takt väger ju mycket mer så tänk på det

Henrik "Orientexpressen" Svensson

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
3 mars 2008
#4
Båten är byggd och typad för 55hp samt en viss säkerhetsmarginal. Överstiger man detta kommer skador att uppstå, t.ex. i steg, akterspegel, sittbrunn samt andra kritiska veck i laminatet samt eventuellt även släpp i laminat. Sprickbildning i gealcoten och laminatet kan bidra till stora och omfattande skador.

Skall du häkta på 85hp trotts det, förstärk alla skarpa väck och akterspegeln samt undvik fulla gaspådrag så kanske du klarar dig utan skador.
Lycka till!
//Johannes

Rock'n Roll


Sök