2322
Sök

Tvångstankar / oro / hel-konstig?

Audifil.
123 Inlägg
20 december 2005
Trådstartare
Hoppas jag lade tråden på rätt ställe...
Jaja, till mitt problem.

Jag har utvecklat en viss oro för att jag ska glömma av körkortsteori, regler och liknande.
Jag kör inte min bil dagligen då bensin är dyr och min inkomst inte är vad jag önskar att den var.
Detta följs av att jag är rädd att jag har tappat rutin och att jag är rädd att det  ska gå åt helvette när jag kör. Jag är orolig för att jag ska ha glömt något, så jag försöker tänka ut ett scenario när jag kör bilen men jag kan inte komma på saker och ting jag har glömt (självklart) så därför kan jag inte säga att jag har glömt nått, jag kan bara vara rädd för det.
Saker som jag är orolig för är om jag har glömt t.ex högerregeln eller om jag kommer missa skyltar eller annat viktigt i stressiga situationer, som t.ex regler för huvudled, eller, som sagt högerregeln eller utfartsregeln och när andra har företräde.

Hoppas ni förstår vad jag menar även om jag kanske har förklarat lite suddigt.

Någon annan som känt såhär strax efter de har fått sina körkort? Jag fick mitt i somras.

186 Inlägg
20 december 2005
hehehe, du låter vettskrämd över att ens ha kortet....
Lugn, det är inte hela världen att du glömmer lite av teorin, det gör förmodligen alla, men sedan påminns man av andra och av trafiken.

När du väl kör din bil, försök få med någon rutinerad förare som kan påpeka alla felen du gör och efter några ggr så sitter det i ryggmärgen... Lycka till

Catch me if you can!

88 Inlägg
20 december 2005
ööööö konstig kille men repetera lite teori då.

Audifil.
123 Inlägg
20 december 2005
Trådstartare
Scorren skrev:
hehehe, du låter vettskrämd över att ens ha kortet....
Lugn, det är inte hela världen att du glömmer lite av teorin, det gör förmodligen alla, men sedan påminns man av andra och av trafiken.

När du väl kör din bil, försök få med någon rutinerad förare som kan påpeka alla felen du gör och efter några ggr så sitter det i ryggmärgen... Lycka till

Tack för tipset, dock känns det lite beigt att ha me typ farsan varje gång jag ska nånstans tongue

Administratör
11 903 Inlägg
20 december 2005
LÅter som en ond cirkel det där, men det enda som löser det är förmodligen att du helt enkelt lägger lite pengar på det (bensin) och kör oftare tills du blir säkrare. Ingen förväntar sig att man är perfekt, och perfekt blir man aldrig heller.

Ut och kör bara, men kör försiktig... det går säkert bra smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Audifil.
123 Inlägg
20 december 2005
Trådstartare
chrizz skrev:
LÅter som en ond cirkel det där, men det enda som löser det är förmodligen att du helt enkelt lägger lite pengar på det (bensin) och kör oftare tills du blir säkrare. Ingen förväntar sig att man är perfekt, och perfekt blir man aldrig heller.

Ut och kör bara, men kör försiktig... det går säkert bra smile

Det är en RIKTIGT ond cirkel...inte Darth Vader-ond, utan värre tongue
Grejjen med mej är att så fort jag börjar oroa mej för nått så kan jag inte sluta tänka på det förrän det är ordnat.
Typ om bilen pajjar så går jag runt å tänker på det hela tiden, vad det kommer kosta ä när vi kan laga den...hur jobbigt som helst.
Samma sak här, jag kommer tänka på detta hur länge som helst. =/

5 Inlägg
20 december 2005
Den enklaste lösningen på ditt problem är nog att som förstabil köpa en Skoda.. gärna en Felicia. Då reagerar ingen på körstilen. Seriöst alltså.

Audifil.
123 Inlägg
20 december 2005
Trådstartare
Haha! Tror jag säkert smile men då lär jag mej ju inget wink

5 Inlägg
20 december 2005
Jodå, då får du köra utan att känna större oro.. för folk förväntar sig inte bättre. Och du kan utvecklas.

Wankel
1 080 Inlägg
20 december 2005
det enda som hjälper är väl erfarenhet...alla glömmer vissa delar av teorin, det är normalt men med lite erfarenhet så kommer rutinen till slut och då gör det inget om du inte kör så ofta..

MDS Västerås

Audifil.
123 Inlägg
20 december 2005
Trådstartare
Tack för tipsen grabbar smile _ ska försöka tänka på detta när tvångstankarna slår in igen smile

76 Inlägg
20 december 2005
kör lite gta o träna då? hahah

BMW 320i E21

12 Inlägg
20 december 2005
man lär sig av sina misstag wink

----> BoJkOtTa SnUtEn <----

1 417 Inlägg
20 december 2005
jag var nog också lite sådär i början. Första månaden var jag nära att klippa kortet skitmånga ggr för jag tyckte inte att jag körde tillräckligt bra smile Det gick över. Nu kör jag som en gud istället ;D
Bara att träna lite mera, och och varje ggr du åker buss, eller åker med någon annan, se det som en film som du ska lära dig av. Om du förstår vad jag menar.

Mr
267 Inlägg
20 december 2005
låter som för lite körvana.. känner några som tagit körkort ett halvår före mig och jag körde bättre än dem innan jag tagit körkort när dom hade körkort...
jag vågar knappt åka med dom alltså..
jag har haft körkort i drygt ett år nu.. o jag har nog kört 5-7000 mil... plus att jag körde motorcykel 2 år innan det.. innan jag tog körkortet så hade jag kört så mkt och lärt mig så mkt att allt satt i ryggmärgen redan då..

summa sumarum: kör mer och tänk på hur du, och dina medtraffikanter kör.. hur de reagerar i olika situationer.

//Andreas

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

186 Inlägg
21 december 2005
Lunnajs skrev:
jag har haft körkort i drygt ett år nu.. o jag har nog kört 5-7000 mil...

//Andreas

5-7000 mil på ett år?? Har du pendlat mellan sthlm och kiruna då eller?

Catch me if you can!

Administratör
11 903 Inlägg
21 december 2005
Låter brutalt mycket ;) jag har kört MIN bil drygt 7500 mil sen slutet av 2001 ;)

Har å andra sidan kört många andra bilar också på bilsemester och dylikt.

Man behöver ha lite erfarenhet i storstäderna i europa. Det är inte riktigt som sverige :)

Vi gjorde för övrigt Venedig (norra Italien) - Eskilstuna (höjd med stockholm) på under 36h. Två st som turades om att köra :)

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
21 december 2005
Detta handlar ju inte om din bilkörning överhuvudtaget utan om dig som människa, När jag var 10 - 13 år så var jag grymt orolig över att något skulle hända min familj speciellt mina systrar, då höll jag på precis så som du beskriver, typ blev besatt av tanken osv. Det är bara att bryta skiten gör allt du är orolig för, ut å kör sladda på tomma parkeringsplatser lek, ha kul glöm allt vad ångest å oro heter, för lyckas du inte komma över det nu så kommer det bara bli värre, vad spelar det för roll om det skulle kosta 50 000 att laga din bil? skrota den då å säg att du inte har råd att betala, köp e annan bil när du kan, vad spelar det för roll egentligen, så du glömmer högerregeln, stå kvar då tills det blir helt fritt eller till någon tutar vad spelar det för roll egentligen? huvudsaken är väl att du kan komma till ro? Detta har inte ett skit att gör med bilkörning det är bara så att du har lyckats hänga upp dig på just det. Några ärliga ord ifrån en som vet

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
21 december 2005
På tal om sträck körning Ifrån Cannes på franska rivieran till Göteborg på 22timmar stannade bara att käka hade med mig min son & min tjej.

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

Administratör
11 903 Inlägg
21 december 2005
spunk_totte skrev:
På tal om sträck körning Ifrån Cannes på franska rivieran till Göteborg på 22timmar stannade bara att käka hade med mig min son & min tjej.

Kanske finns material att hämta i forumet för en hel tråd om sträckkörning smile
Senast redigerat av chrizz (21 december 2005)

Sök