ja, det finns 2takts diesel motorer. tillverkades en moped för länge sen med en 2t diesel. kommer inte ihåg vad den hette, men tillverkades i typ ukraina, ryssland eller nått. dom säger att det var världens bränslesnålaste motor, för den gick aldrig igång
Som Gurra säger.. tändkulemotorn är ju den simplaste varianten av motorer och användes i stora fartygsmotorer. Skillnaden mellan 2takts motor och tändkulemotorn är ju att 2taktaren har elektronisk tändning. Vilket en diesel iofs inte har häller? Så här då.. en 2takts diesel är en tändkulemotor.
Arbetssätt: Tändkulemotorn är en tvåtaktsmotor, i vilken luften och bränslet intages var för sig. Luften tages in i vevhuset genom en ventil (nr.5) och ledes genom en överströmningskanal in i cylindern, när kolven befinner sig i sitt nedre läge. Kompressionsförhållandet är vanligen 6-8.
här en modell på motorn hur den fungerar
Bild: Motor Bolinder-Munktell BM 20. Håll muspekaren över motorn för information om motorns uppbyggnad.
ja ja ok...2taktsdieseln är väl i grund o botten en tändkula, de vet jag med. det är ju därifrån den har uppstått... Men vad jag menar är att dagens 2taktsdieslar inte är att förväxla med tändkulan. Likheterna: 2-takt o att dom går att köra på vilket klegg som helst (nästan) olikheter: turbo o laddkyl, kamstyrd avgasventil i topplocket, tändkulan har förkammare (stenålder) m.m. m.m.
till stefan o japmax:
Ett avsnitt från sidan du länkade till: "Insprutning av bränslet sker hos tändkulemotorn vid lägre tryck än hos dieselmotorn."
Jag kan hålla med om: tändkulan är en 2taktare tändkula o dieselm. har liknande arbetsprincip
Jag håller inte med om: tändkula är samma sak som 2taktsdiesel som vissa här påstår
tvåtaktsdieseln har toppventil....å det finns tändkulemotorer med överladdning med. åk till tänkulemotornsdag i lysekil så får ni uppleva dom skönaste motorerna i världen under gång.
Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...
hade en trevlig v6:a i mitt special fordon i lumpen det va en två taktad detroit diesel med turbo den gick helt ok med tanke på att den vägde 24ton var automat och hade 6/10 hjulsdrift standard men kunde ställas till 10/10.
Alltid retar det nån,
och just nu retar det dig.......