3337
Sök

Besiktningsproblem 850 t5r 380hk

Greve
135 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#1
Besiktning idag. Bilen underkänd med anmärkning på motor ej original...
Gubben klagade på att bilen var chippad...
Nu är ju det inte allt men eftersom han sa det så misstänker jag att han inte såg den stora snurran eller tryckrör och annat...

Nu till frågan. Eftersom han tyckte bilen gick för fort på provkörningen ska jag vara tvungen att byta tillbaka allt till orginal eller räcker det med att jag lånar en otrimmad databox och byter till standard spridare?

Har verkligen ingen lust att bygga om hela motorn...

1 397 Inlägg
4 mars 2008
#2
En polare till mig hade läst i typ motorsport eller nått att man får besikta en bil nu där motorn är moddad. Förut var det så att effekten inte fick överskrida 5% av orginal. Nu ska tydligen detta vara ändrat till 20 %. Men jag kan även ha helfel smile Rätta mig gärna då


Greve
135 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#3
Läste oxå denna men minns inte vad som stod... Tänkte att det kanske var någon här som har koll...
Nu gick ju inte min genom...

patrikfaremo
4 mars 2008
#4
fel besiktningsgubbe eller sation har aldrig haft några problem med något sådant och har ändå besiktat många bilar med över 300 hk men det ni har läst stämmer säkert men tror inte det ska vara några problem med att få igenom den som den är vad stod det på besiktningspappret alltså på 2an (felet)?? mvh

5 089 Inlägg
4 mars 2008
#5
gäller denna 5%(ev 20%) regeln även på helbilskodkända bilar.
och det märks att besikningen har blivit mera noga på trimmade bilar nu. många som har fått ombesikning.

\Lindgren

Greve
135 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#6
Okej... Men eftersom det nu står i bes. protokollet att reg. bes. krävs eller återställning av motor så blir man lite nervös... Om jag då byter bes. station så kanske de begär en grundligare koll än dagens surgubbe... HAr jag fel?

patrikfaremo
4 mars 2008
#7
du kunde dessutom frågat om dom hade en effektprovare annars kan dom inte bevisa det men det är ju klar lätt att va efterklok

8 252 Inlägg
4 mars 2008
#8
Har du fått en 2:a eller föreläggande om registreringsbesiktning? Har du klarat dig undan med bara en 2:a så häng på alla orginalgrejjer och åk tillbaks och besikta om den. Boxen och spridarna borde räcka, men för att slipa riskera att de kollar nogrannare vid ombesiktningen och underkänner igen så skulle jag haka på alla orginalgrejjer.

På helbilsgodkända bilar så är enda lättnaderna att man nuförtiden får sänka dem och byta till annan dimenion än den som satt på från fabrik, i övrigt får man om man ska följa reglerna till punkt och pricka inte göra ett dugg, förutom att montera märkets egna tillbehör.

Det där om 20% gäller inte alla bilar, utan bara under vissa förutsättningar.


Greve
135 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#9
Precis vad jag tänkte efteråt men som du säger... Drygt e d iaf!! Tips uppskattas iaf!

Marlboroman.
Jag har fått både ett föreläggande om reg bes men det står även att jag har alternativet att återställa bilen...
Men som sagt har han ingen effektprovare så kanske man kan yrka på detta...
Det dryga e ju att jag fattas lite saker som org. turbo, avgas och tryckrör.
Våga chansa eller??
Senast redigerat av hanning81 (4 mars 2008)

582 Inlägg
4 mars 2008
#10
Det där är helt befängt byt besiktnings station .Jag hade en trimmad turbo bil som flyttade på sej satan gubben sa bara faaan vad den rör på sej!!!!sen vart jag underkänd pga avgasvärderna hehe!!

hej

1 397 Inlägg
4 mars 2008
#11
nu ska jag surfa runt lite och se vad jag hittar


Greve
135 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#12
Tackar! ska lägga min son nu. se om jag tittar in en runda senare!

1 397 Inlägg
4 mars 2008
#13
Jag gick in och läste lite på Vägverkets sida och jag fick fram följande:


8 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.


Dvs: som jag läser det så gäller den begränsningen som du skrev om i ditt inledande inlägg AMATÖR byggda fordon.
För OMBYGGDA fordon gäller det som står här nedanför.
Men jag kan ju ha fel iofs....


9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger.

1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten,

2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.

3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock inte motoreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.



10 § Ombyggt fordon får inte ha större vridmoment än vad något av följande alternativ ger.

1. En ökning med 10 % av det ursprungliga vridmomentet.

2. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om detta högre tillåtna vridmoment skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.

3. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.

Detta är inklippt från vägverkets hemsida.


Fortkörare
99 Inlägg
4 mars 2008
#14
kan man inte bara rycka magnetventilen så att bilen går på grundladdtryck och på så vis går typ som orginal...vet att det ska gå på S40

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon

Avdelningschef Media Markt
220 Inlägg
4 mars 2008
#15
Har en kompis som kör supra med singel turbo, han skulle in och besikta den, blev en tvåa på motorn, sedna etn vecka senare så körde han till en annan besiktningsstation (utan att ha bytat något i motorn) och då gick den igenom. Så kör in igen och pröva..

Volvo V50 "R-Dawn"

Avdelningschef Media Markt
220 Inlägg
4 mars 2008
#16
Så klart så hade han mappat om den och satt på orginal avgassystem, men det gjorde han innan den första gången han var inne, annars är det tyvärr så att du måste slänga på orginal prylarna. Eller gör bara om det som du själv tycker sticker i ögonen..

Volvo V50 "R-Dawn"

10 287 Inlägg
4 mars 2008
#17
Vi tar det för typ femhundrade gången:

-----------------------------------------------------------------

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64463

Där:

För bil som INTE är ombyggt fordon  finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.

Dvs:

   Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.

Om någon tror nåt annat - glöm det. Gustaf Ulander är rikslikare i ämnet.
Om någon VET nåt annat - ta upp det till diskussion med Gustaf.

En chippad Volvo 850 med annan turbo än orginal är inte ett ombyggt fordon - det är en bil där man har gjort våld på den certifiering som är gjord av billtillverkaren och då krävs ett nytt körcykelprov.

/Göran


lill3bror skrev:
Jag gick in och läste lite på Vägverkets sida och jag fick fram följande:


8 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.


Dvs: som jag läser det så gäller den begränsningen som du skrev om i ditt inledande inlägg AMATÖR byggda fordon.
För OMBYGGDA fordon gäller det som står här nedanför.
Men jag kan ju ha fel iofs....


9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger.

1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten,

2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.

3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock inte motoreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.



10 § Ombyggt fordon får inte ha större vridmoment än vad något av följande alternativ ger.

1. En ökning med 10 % av det ursprungliga vridmomentet.

2. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om fordonstillverkan lämnat annan högre uppgift. Om detta högre tillåtna vridmoment skall utnyttjas, skall de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.

3. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.

Detta är inklippt från vägverkets hemsida.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Greve
135 Inlägg
4 mars 2008
Trådstartare
#18
Tack Sharky...
Bottom line... Jag är fucked...
På med blåkläder, köpa org delar, skruva en vecka. Bes. godk. göra allt bakvänt igen... Tråkigt men sant...

10 287 Inlägg
4 mars 2008
#19
Det är i princip det man kan göra. När man har fått förläggandet så tenderar SBP att vilja peta och kolla lite extra bara för att vara säkert på att allt är ok. Men man kan ju alltid chansa med att ställa ner laddtrycket och  se vad dom säger. Ett utbytt avgassystem bör dom inte bråka om såvida inte dom tycker att det låter för mycket. Fast vill dom bråka så vill dom. I princip ingår tändstiften i certifieringen....

/Göran

hanning81 skrev:
På med blåkläder, köpa org delar, skruva en vecka. Bes. godk. göra allt bakvänt igen... Tråkigt men sant...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

133 Inlägg
4 mars 2008
#20
Ställ ner laddet till 0.2 bar ?



Sök